Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, den skal vi ta om et par dager. Men mannen i huset vil ikke at lillemann skal få vaksine. Han mener han ikke trenger det siden de sykdommene man blir vaksinert mot, så og si ikke finnes i dag og at det kan være uheldige bivirkninger med vaksinen. Jeg har lyst til at han skal vaksineres fordi dette blir jo anbefalt og er jo en del av "programmet". Hva har dere gjort og hvorfor?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142295492-3-mnd-vaksine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har valgt å vaksinere gutten vår. Først og fremst fordi det er anbefalt.

Kikhoste som er en av sykdommene de små vaksineres mot, som er en veldig alvorlig sykdom for små barn, finnes i store deler av verden og nå når mange reiser mye er det fort gjort å få smitten, bli syk, og ikke minst ta med seg smitten til Norge så har vi en ny epidemi av det her igjen blant de som har valgt å ikke vaksinere.

Vi skal snart reise på ferie med babyen vår, så her var det ikke noe å lure på engang.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142295492-3-mnd-vaksine/#findComment-142295627
Del på andre sider

sykdommene fnnes så å si ikke nettopp fordi folk vaksinerer barna sine. dersom mange nok ikke vaksinerer vil vi få en oppblomstring av sykdommene igjen. Vil bare påpeke at det faktisk er vist en økning i sykdommer som var "utryddet" fordi barn ikke er vaksinert.

jeg har valgt å vaksinere fordi det er anbefalt

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142295492-3-mnd-vaksine/#findComment-142295668
Del på andre sider

Kikhoste - stadig epidemi

Tror du kikhoste er en historisk sykdom? Da tar du feil. Folkehelseinstituttet melder at kikhoste er blant de meldingspliktige sykdommene som hyppigst blir meldt til instituttet. Og det er all grunn til å ta dette på alvor.

Helt fra 1952 har vaksinen mot kikhoste vært en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Før vaksinen regnet man med at omtrent 90 prosent av alle barn ble smittet. Den viktigste målsettingen med vaksinasjonen har vært å beskytte barn under to år. Det er denne aldersgruppen som lettest kan få alvorlige komplikasjoner i kjølvannet av en slik infeksjon.

Vaksinen beskytter de små

Antallet toåringer som har fått kikhoste har holdt seg stabilt, noe som viser at effekten av vaksinasjonen har vært god. Det er særlig eldre barn og ungdom som i første grad blir rammet. Årsaken er at effekten av vaksinen gradvis forsvinner. I 2005 ble det derfor innført en ekstra dose kikhostevaksine til alle andreklassinger for å forlenge beskyttelsen.

Mange tilfeller

På Nasjonalt folkehelseinstitutts nettsider viser statistikken over meldte tilfeller de siste årene (som det finnes tall fra) en betydelig forekomst: 2.764 tilfeller i 2003, 7.727 tilfeller i 2004 og 5.536 tilfeller i 2005.

Hva er kikhoste?

Kikhoste er en infeksjon som angriper luftveiene. Infeksjonen fører til langvarig og kraftig hosterier som ofte avsluttes av karakteristiske kikeanfall og brekninger. Sykdommen er svært smittsom. Sykdommen deles inn i to stadier. De første 1-2 ukene får barnet forkjølelsesliknende symptomer, med hoste, feber og rennende nese. Deretter følger stadiet med intens hoste med kiking, og eventuelt oppkast. Det er ikke uvanlig at barnet er sykt i 6-8 uker eller mer.

På verdensbasis regner WHO med at rundt 40 millioner blir smittet og at omtrent 300.000 dør grunnet kikhoste hvert år.

Årsaker til økningen

Trolig har økningen fra 1997 skjedd fordi større barn, ungdom og voksne ikke lenger har nok antistoffer mot kikhostebakterien i kroppen. Jo flere syke det er i samfunnet, jo større er smittepresset og jo flere spedbarn blir syke.

Bedre laboratoriediagnostikk og økt oppmerksomhet om infeksjonen kan også ha bidratt til at flere tilfeller oppdages og meldes.

Kikhoste behandles vanligvis med antibiotikumet erytromycin. Behandlingen bør gis så tidlig som mulig i sykdomsforløpet. Etter tre ukers sykdomsforløp har medikamentet liten virkning. Siden kikhoste i lovverket defineres som en allmennfarlig smittsom sykdom, er behandling og undersøkelser gratis; pasientene betaler ingen egenandel.

Alle norske barn får tilbud om kikhostevaksine, som gis i tre doser ved 3, 5 og 12 måneders alder. Kikhostevaksinen er i dag en del av kombinasjonsvaksinen mot flere infeksjonssykdommer. I situasjoner med økt smitterisiko kan kikhostevaksine tilbys fra seks ukers alder. Målet med vaksinasjon er ikke å utrydde kikhoste, men at særlig barn under to år blir beskyttet.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142295492-3-mnd-vaksine/#findComment-142295715
Del på andre sider

Annonse

jeg ville ha lest litt på www.mat&helse.no om hva det står om vaksine der, i tilegg krangler de vilt i "vaksinedebatten" på forumet her, så kan jo være interessant info å få med seg der...både for og imot... det som er, er dere usikre - så har dere lov til å VENTE med vaksineringen til dere føle dere mere sikre på valget! Jeg hadde klump i magen og ikke lyst til å vaksinere ved 3 mnd, synes det er altfor tidlig!! Men sa ja tilslutt likevel på helsesøsters anbefaling...(noe hun er pliktig til)... men når jeg kom hjem og leste mye angret jeg... Jeg vil i det minste vente til han er litt større med å følge opp vaksinene, eller evt ved reise.... men les så mye dere kan om det, slik at dere kan veie for og imot- så dere sammen kan bli enige og trygge i deres valg. Dere er ikke pliktige å ta den NÅ. Gjør det som føles riktig for dere, når dere er samlet om det :)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142295492-3-mnd-vaksine/#findComment-142295900
Del på andre sider

De vaksinene som gis er jo utprøvd i over 30 år (dvs at både du og samboeren din har fått vaksinene og dere lever i beste velgående....) og bivirkningnen er så å si nada..... Noen ytterst få, får litt feber og enda færre får alvorlige reaksjoner på vaksinen pga allergi motdet som er i vaksinen,ikke virusene, men f.eks eggestoffer. Derfor skal manvente hos HS i minst 20 minutterfør man reiser hjem.

I den første vaksinen vaksineres de mot difteri, stivkrampe,kikhoste, polio, hjernehinnebetennelse og pneumokokker. Dette er sykdommer som dreper og invalidiserere tusenvis av barn hvert år i hele verden. Og det er de som IKKE er vaksinert som dør....

Vi reiser mer og mer og hvem vet om de som sitter på samme buss som oss, er vaksinert mot f.eks polio.... Dette er svært smittsomt og for 50 år siden var det epedemier her til lands hvor halve barnekull ble skadet for livet av denne grusomme sykdommen. Helsemyndigheten ropte varsko for noen mnd siden da det ble kjent at foreldre til typ steinerskole-elever ikke vaksinerte barna sine mot slike sykdommer og at det da var en merkbar økning i disse sykdommene....

Jeg syns det er tull å ikke vaksinere ungene sine og dermed utsette andre barn for smitten!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142295492-3-mnd-vaksine/#findComment-142296022
Del på andre sider

Nei, det synes jeg høres ut som en særs dårlig ide. Egentlig burde jeg ikke si noe selv, men når noen kommer med så dårlige råd, klarer jeg ikke å la være.

Synes ikke det er fornuftig å ta en så viktig beslutning på bakgrunn av info du finner på nettet, og ihvertfall ikke på disse sidene.

Som lekfolk, er det veldig vanskelig å bedømme validiteten og kvaliteten på all den informasjonen som er tilgjengelig på nettet om dette temaet.

Snakk med legen din og eller helsesøster en gang til i steden.

Har du sett/hørt et lite barn ( og voksne for den sakens skyld) med kikhoste?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142295492-3-mnd-vaksine/#findComment-142296761
Del på andre sider

Det må jo bli opp til hver enkelt men jeg synes at det er litt egoistisk å la være av de mange grunner som de over her nevner. Det er et faktum at vi reiser mer, og det er et faktum at flere og flere kommer til Norge fra fremmede strøk.

Jeg var i Mosambikk i en mnd. og så konsekvensene av polioen som fremdeles herjer; det var mange som satt i rullestol. Vi har en tendens til å tro at sykdommer vi ikke ser så ofte i Norge ikke eksisterer men det er ikke tilfelle..i Mosambikk kan en f.eks. til og med fremdeles se spedalske som mangler ører,nese etc. Og som det nevnes over her så har tuberkulose blomstret opp igjen.

Vaksinene i vaksinasjonsprogrammet er utprøvd over lang tid og har stort sett milde bivirkninger, så jeg velger iallefall å tro at de er trygge =)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142295492-3-mnd-vaksine/#findComment-142297504
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...