væren2011 Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Er det noen som vet noe om "vanishing twin syndrome"? Det er når man ved tidlig ultralyd oppdager to fostersekker, der det kun er hjertefrekvens hos det ene fosteret, og ved senere ultralyd er den andre fostersekken borte. Finner en del info på engelsk på nettet, men jeg kunne tenkt meg å finne noe på norsk også... Vi skal på ultralyd om tre uker, men det føles så lenge til, og spesialisten vill gjerne sjekke nakkefolikkelen i uke 12, for å se om det kan være kromosomfeil. Begynner å lure på om dette syndromet har sammenheng med kromosomfeil... Disse tankene er bare helt pyton!!!! Ser virkelig frem til neste ul for å få litt svar, men kanskje noen kan opplyse meg litt nå? :-)
Snart e trekløvern i boks ♥♥♥ Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Tanta mi va borti nåkka av det samme. Bare at der va det 3 først. Men dæm fant bare hjertelyden til 2 av dem. Så den siste plommesekken var borte til neste ul.. Lykke til. Det går nok sikkert bra
IngaLovise Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Så en dokumentar om det. Det viser seg at de fleste som blir venstrehendt har hatt en vanishing twin. Da har den "venstre" vunnet og den andre ble borte. Hvorfor det skjer vet man ikke, men man tror at den sterkeste overlever, og den andre skrumper inn og forsvinner fordi næringa skal gå helt og holdent til den andre. Mer hukser jeg ikke. De sa ikke noe om at det hadde noe med kromosomfeil å gjøre så kryss fingrene for at det stemmer.
RockMyWorld Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 WOW, det var interessant IngaLovise. Jenta mi er venstrehendt, og på ul i uke 7 tror jeg det var, så de en tom plommesekk! I uke 10 var den borte. Jeg blødde mye helt frem til uke 10-11, men etter det blødde jeg ingenting. Jobbet fullt og hørte ingenting om at det var truende ifht abort, så tror ikke du skal bekymre deg for det. Min lille prinsesse ble i alle fall helt perfekt...om enn venstrehendt! hehe.
væren2011 Skrevet 9. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2010 Takk for svarene! Legene vil jo ikke si for mye før de vet noe, så det er litt ekkelt å gå og spekulere. Vi vet litt mer, så vi er litt mer forberedt til neste ul. Bare to uker igjen, og det skal bli godt å se nurket igjen. Håper alt er bra, og så blir det jo litt "spennende" å se om fostersekk nr to er borte. Fant en artikkel hvor det stod at det sjeldent var noe feil med den som klarte seg, og det var litt godt å se! Tenker jenta di er perfekt, ja!
væren2011 Skrevet 9. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2010 Og dessuten er det den til venstre som har klart seg så langt Dette blir det artig å følge med på !
IngaLovise Skrevet 15. september 2010 #7 Skrevet 15. september 2010 Man lærer mye på Discovery skal du se. Spesielt når det er program om barn i magen. Elsker å få de med meg. Var der jeg så det om Vanishing Twin.
Dyreglad Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Jeg var på ultralyd i uke 8 og da fant man to fostre, men kun den ene hadde hjertelyd. Var på ultralyd i uke 10 pga liten blødning og da var den ene tvillingen borte. Den andre har det bare bra, og vi var på fostermedisinsk avd og tok full sjekk i uke 12. Det var visst ikke helt uvanlig at den ene tvillingen bare forsvant. Og siden mange kun tar UL i uke 16-18 så er ikke alle som vet at de kansje en gang hadde to (eller flere) i magen siden de er borte innen da. (jeg er forøvrig venstrehendt selv, kansje jeg var den overlevende tvillingen selv en gang?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå