Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #26 Skrevet 7. september 2010 He he, du kan i alle fall se det for deg mens du lirer av deg noe pedagogisk. Ang melde til bv: fortsett å melde.. Virker sikkert veldig lite nyttig, men til slutt kan flere forhold ligge til rette for at det blir noe ut av det.. Som du sier, det er hjemmesituasjonen som gjør han sånn. Men det hjelper ikke alltid. Noen av disse ungene er som gangstere, selv om de bare er små barn..
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #27 Skrevet 7. september 2010 ja det eneste disse elevene kommer til å bli når de blir store, er gjengmedlemmer og sosiale tapere med mindre det skjer noe drastisk over de neste 2 årene. Snart er de på ungdomsskolen, og da er det for sent som oftest:/ Jo, de er 10-11 år gamle hele hurven. Bare småunger i grunn HI
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #28 Skrevet 7. september 2010 Altså, du vet godt selv at om du hyler og skriker til slike unger så får de bare blod på tann. De får vel en støkk først, men etter et par dager er de værre enn noen gang før fordi det blir morsomt at du reagerer sånn og de forventer at du skal gjøre det. Enig med henne som sa at du kanskje får prøve å reagere motsatt. Ellers er jeg absolutt ingen ekspert bortsett fra at jeg var litt drittunge selv og har gått i klasse med mange
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #29 Skrevet 7. september 2010 Vet ikke om du fikk med deg det jeg skrev lengre oppe, så da skriver jeg det igjen. Si til rektoren at han må gjøre jobben sin og utvise eleven/elevene. Noen rektorer er tiltaksløse og litt for milde for min smak, så de trenger en liten dytt i riktig retning:)
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #30 Skrevet 7. september 2010 Hyling og skriking hjelper ikke, nei:) Men konsekvenser gjør.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #31 Skrevet 7. september 2010 ja jeg har prøvd dette med å appelere til deres gode sider ( de dagene jeg finner dem da...) jeg roser de når de er flinke, jeg skryter av at de har evner i aktiviteter ute osv, men han gjenglederen tåler ikke at jeg snakker positivt til ham, han ser på det som tap av ansikt hvis jeg er vennlig og smiler til ham og sier gode ord... Jeg vet verken opp eller ned på den gutten. Al Qaida er vel siste stopp for ham, for der hadde han passet finfint inn slik som han oppfører seg generelt om dagen. HI
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #32 Skrevet 7. september 2010 unnskyld meg, men; De har fysisk dyttet deg i friminuttet og det har ikke fått noen konsekvenser. Hvis dette hadde skjedd på vår skole, ville eleven(e) umiddelbart blitt kalt inn til rektor, foreldrene ville blitt ringt etter og bedt om å komme sporenstreks. PPT ville også umiddelbart bli kontaktet, og muligens barnevernet slik at både barnet og foreldrene kunne fått veiledning og hjelp. Eleven ville selvfølgelig blitt bortvist fra skolen for en periode, og det ville blitt søkt etter andre alternativ undervisningssteder. Fysiske angrep bør og skal tas tak i umiddelbart
Gjest MMJ Skrevet 7. september 2010 #33 Skrevet 7. september 2010 Alternativt undervisningssted er det beste jeg kan komme på. Eleven burde blitt utvist med advarsel om å bytte av skole (SMI skole eller noe slikt) om ikke atferden endrer seg. Lykke til, føler med deg. Godt at det er mennesker som har pågagsmot nok til å stå i det hver dag på jobb!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #34 Skrevet 7. september 2010 Det går an å "plukke" slike gjenger fra hverandre. I stedet for å bruke så mye tid på hovedmannen, bør du bruke tid på håndlangerne hans. Hvis du velger deg ut en (ikke hans nærmeste allierte, men en litt mer perifer), og jobber med å få en god relasjon til han, og deretter tar en til osv. så kan det funke. Jeg hadde en slik guttegjeng i en klasse jeg underviste en gang. De aller verste måtte jeg forsøke å ignorere mens jeg fokuserte mer på de "nest verste". Etterhvert snirklet jeg meg inn slik at jeg hadde en relasjon til flere av dem. Når han verste begynte, så turte ikke de andre å motsi han akkurat, men de støttet han heller ikke. Da var det ikke like kult å gjøre narr av meg. Så må du være stødig som et fjell, og ikke vise at dette går innpå deg. Sinne hjelper heller ikke. Egentlig må du rett og slett legge igjen følelsene hjemme, eller i allfall late som. Angrip problemet som et interessant fenomen, gå litt "ut av deg selv" og vær profesjonell. Det verste du kan gjøre er å bli sånn hjelpesløs jente som tror det hjelper å få dem til å føle empati med deg. Men du skal heller ikke se på dem som monstre. Det er best å formidle til dem at du anser atferden deres som et problem frodi det forstyrrer undervisningen, altså, IKKE fordi du blir lei deg. De mest alvorlige situasjonene (som at du blir dyttet), må du ta emd rektor med en gang og få han til å ta affære. Ikke bli sint eller lei deg i disse situasjonene heller. Møt elevene og foreldrene ansikt til ansikt, avbalansert, rett i ryggen, stø som et fjell.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #35 Skrevet 7. september 2010 Når man jobber med mennesker så er det i allefall viktig å huske på følgende: Det er faktisk "bare" en jobb. Bekreftelse på deg selv må du få utenom jobben. Prøv å senke skuldrene og ikke tenke på dette på fritida. Dette problemet skal løses i arbeidstiden. Dersom du lar dette ta for stor plass, så blir du sliten og usikker og dermed er det enda lettere for elvene å "ta" deg. Slapp av, ALLE lærere har vært der du er nå.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #36 Skrevet 7. september 2010 Ha ha, på Nordstrand kommer de også, de somikke har fikset de andre skolene, og så ødelegger de dessverre klasser der også.. Tragisk, både for disse elevene som jo noe må ha sviktet for i oppveksten(ofte ihvertfall), og for lærere... Men du, dere har da slike skjemaer dere fyller ut, for hver uønskede hendelse?? Og så tas det videre og videre, om ting ikke forbedrer seg. Til slutt kan det vel ende i utviselse, men da skal det ha vært endel foreldresamtaler og tiltak først. Hva sier disse foreldrene da? Du gir vel beskjed til dem hver gang barna har gjort noe de ikke skal? Kjempeviktig!!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #37 Skrevet 7. september 2010 1. send sen/dei skydige til rektor 2. melding med heim 3. møte med rektor, foreldre, elevane og andre involverte (deg, ev. andre lærerar som opplever det same osv.) 4. nedsett åtferd (dersom det er i ungdomsskule/vidaregåande) 5. utvisning
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #38 Skrevet 7. september 2010 Må bare spørre om du har snakket en til en med denne eleven, uten andre der? OG i en rolig, nøktern tone? Og hva sier foreldrene når dere forteller hva barna deres har gjort, nesten daglig?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #39 Skrevet 7. september 2010 Du skrev at du skrev loggbok, da har du et utmerket utgangspunkt i fht å konfrontere foreldrene med guttens atferd, den dagen gjorde han det og det og det, og den dagen da gjorde han slik og sånn osv. Når dere har så mange konkrete episoder blir det vanskelig for foreldrene å avfeie bekymringen deres. I tillegg er det viktig å legge vekt på at man vet at barn som oppfører seg sånn ikke har det bra, og derfor ønsker dere å hjelpe og det ønsker vel foreldrene også... Still dem spørsmål hvorfor de tror han har det vondt, hva de tenker man kan gjøre for at han skal få det bedre - i tillegg del deres egne tanker om hvorfor han gjør som han gjør, og hva dere tenker kan hjelpe. Både i fht hva skolen kan gjøre, hva foreldrene kan gjøre og hva eksterne samarbeidspartnere kan gjøre. Videre at skolen ikke kan se på at foreldrene ikke hjelpe er at barn som ikke har det bra, og at dere derfor også vurderer å melde bekymring til barneverntjenesten - om ikke foreldrene tar dere på alvor. Og det at du har ført en loggbok med episoder med tidspunkt er et veldig godt utgangspunkt for å melde bekymring til barneverntjenesten. Jo flere helt konkrete episoder dere kan beskrive i en melding både i fht guttens atferd, men også det arbeidet dere har gjort i fht foreldrene vil gjøre arbeidet til barneverntjenesten enklere.Få feks med at dere har prøvd å videreformidle kontakt til bup, ppt osv, men at foreldrene ikke ønsker hjelp. Du/skolen kan melde atferden til gutten - ingen barn som har det bra oppfører seg på den måten. Og gjør ikke barneverntjenesten noe denne gangen så fortsett med loggføringen og meld igjen og igjen. Da vil de etterhvert ha nok til å kunne gå inn å gjøre noe. Det at gutten reagerer negativt på at du roser han, så virker det jo som om du har truffet blink - så det synes jeg du skal fortsette med! Selv om han uttrykker seg negativt når du roser så er dette sannsynligvis en vei inn, han har nok veldigveldig liten selvtillit og selvfølelse. Det vil bare ta veldigveldig lang tid... I tillegg så burde dere lage et konsekvenssystem som er forutsigbart for gutten. Ikke veldig kult for en 10-11 åring å måtte sitte inne alene med en streng lærer eller to i mange friminutt dersom han ikke oppfører seg, feks... Det er jo også en måte å kunne klare og komme inn på han...
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #40 Skrevet 7. september 2010 - De må ha møter med foresatte - Bytte skole(men dette fører bare til at man flytter problemet) - Denne eleven/e må ha timer alene, friminutt alene, være i en annen del av skolen, evt et annet sted for en periode - Sette en person på barnet, som fotfølger eleven fra start til slutt Ja det er snakk om masse penger som skal til for å følge opp en elev slik, men det må til for å få en slutt på dette. (psykolog timer om det er familiere grunner) Krev hjelp og støtte
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #41 Skrevet 7. september 2010 Disse guttene hadde egentlig trengt en bodybuilder som lærer, men når du ikke er det ville jeg ha leid en bodybuilder til å banke dem opp litt. På fritida deres altså. Du gir ham navn og adresse og betaler godt.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #42 Skrevet 7. september 2010 jeg er sykepleier og har møtt pasienter daglig som jeg i perioder har følt nesten har tatt lysten fra meg til å gå på jobb. noen folk er så manipulerende, krevende, slemme har personlighetsforstyrrelser at det ville være krevende med mye kontakt uansett om du var psykiater. denne gjengen som du skriver om bør bli oppløst at de ikke får henge sammen i skolegården. da er de kanskje ikke så tøffe. nå går dette utover deg, du er en voksen person og du syns det er tøft, og det går også utover andre barn, som kan bli alvorlig deprimert og miste selvfølelsen,. dere bør ha jevnige møter angående denne gjengen og at dere får snakket om hvordan dere skal håndtere dem, slik at alle følger like regler, og snakke om hvordan de fungerer etterpå. brifing og debrifing. det at de tilogmed har begynnt med vold. det bør lages et krisemøte. de guttene i gjengen kan umulig ha det bra, det må ligge mye under denne adferden. de som er verst i gjengen bør få oppfølging av noen med erfaring med psykologi. sendes til ungdomspsykolog. kanskje ha en/to ekstra lærere ute i skolegården en periode. ballspill, få de til å gjøre noe konstruktivt ikke plage andre...
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #43 Skrevet 8. september 2010 Dettte er et forum for foreldre med barn ja, ikke et forum for spes.ped. til å ta "profesjonelle" råd fra totalt ukjente. Vet man ikke hvordan man håndterer jobben sin bør man gå til nærmeste leder!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #44 Skrevet 8. september 2010 Man må da ha lov til å ta tak i disse elevene fysisk og ta de med seg inn til rektor? ALternativt er at skolen blir enidg om at de ikke får ut i friminuttet,- at de evt må holde seg innenfor et lite område for å ikke ødelegge for alle andre. Informer foreldre om at tiltaket vil bli innført fra førstkommende mandag, da det opp gjennom årene ikke har vært mulig og fått til noe bedring i oppføsel. I verste fall får foreldre ta ungene ut av skolen, hvis det blir så stor motstand. Om de IKKE går med på det, så KREV at foreldre er til stede i skoeltiden for å passe på ungen selv elller observer hovrdan de faktisk er. GÅr de ikke med på slike tiltak er det faktisk et alternativ og finne andre skoler til uromomentene..Men finnes vel ikke så mange av de for unger på barnetrinnet..Vet jeg her bor har de vel elever ned i 7., men ikke under på "spesialskolen":...Der har de bla. lov tl å bruke mer fysisk makt ovenfor barna..Ikke fysisk straff, men ta tak i de slik at de ikke skader hverandre, lærere eller seg selv.....
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #45 Skrevet 8. september 2010 Jeg er enig med ei oppi her. Begynn med den i gjengen som er greiest å ha med å gjøre. Få hans tillitt, og jobb deg oppover. Til slutt så har ikke gjenglederen noen å støtte seg til/tøffe seg for, og det vil kanskje være lettere å komme igjennom da. Det er ingen som er ondskapsfulle uten grunn. Gjenglederen har noe han sliter med, og det finner du til slutt. Men som sagt, start med den roligste i gruppa, og vinn han over. Vil tro det er vanskeligst å starte med den som er mest problematisk.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #46 Skrevet 8. september 2010 Hei, Jeg må bare si at jeg sympatiserer med deg. Har hatt de samme opplevelsene selv. I det første året mitt som lærer, var jeg gravid og var vikar i en klasse med urolige gutter. En av guttene kom inn fra et friminutt og sprang mot kateteret og hoppet opp på det så kateteret ble dyttet mot magen min. Jeg reagerte ikke med annet enn kjeft da, men i ettertid så tenker jeg på hvor galt det kan ha gått. Hadde det samme skjedd nå, så ville jeg tatt i bruk alle midler for å gi han den straffen han fortjente og fått han til å forstå konsekvensene av handlingene sine... gjensitting, utvisning, sitte på lærerrommet i friminuttene, møter med foreldre, osv. Heller for mye reakjson enn for lite, spør du meg. Jeg tror virkelig at nyansatte i skoleverket er for snille, og håper å vinne elevenes tillit sånn. Ofte så har det motsatt virkning - jeg husker selv hvor mye glede jeg fikk ut av en kjedelig skoledag hvis vi bare fikk hersket med læreren litt.... Jeg ønsker deg bare lykke til, og håper at du kommer deg gjennom disse årene med disse elevene.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #47 Skrevet 8. september 2010 I hvilken verden er du lærer egentlig? Det er ikke sånn ting fungerer i skolen i dag faktisk.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #48 Skrevet 8. september 2010 huff da, dette høres ikke koselig ut. har dere skolelege? helsesøster? ta med barna dit for en samtale og be om henvisning til barnepsykolog. de kan jo ikke fortsette med slik adferd. det er sikkert en grunn til at de oppfører seg slik og jeg tenker en psykolog hadde hjulpet. jo tidligere man kobler inn slik hjelp desto bedre resultat! lykke til. vil gjerne ha oppdatering etterhvert
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #49 Skrevet 8. september 2010 Foreldre kan vel og være utdannet!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2010 #50 Skrevet 8. september 2010 Litt komisk å lese alle de naive svarene fra folk her: -"Eneundervisning" "ekstra voksen på han" osv. Hvem skal betale for det liksom? Skoler får ikke mer penger selv om elevene er vanskelige, skolene får bare beskjed om at personalet må være flinkere. -Og "alternativt undervisningstilbud". Haha! Det FINNES ikke noe alternativ! Det finnes noen ytterst få spesialskoler her til lands, men det er kun for elever med alvorlige, dokumentete lærevansker. Det finnes ikke egne skoler for elever med atfersvansker. De få alternative praktiske skolene (de som jobber med bil, båt eller i skogen osv) tar ikke i mot elever med alvorlige atferdsvansker, de tar kun inn elever som er umotivert og ikke passer i den teoretiske skolen. - "kreve at foreldrene møter på skolen". Slik det er i Norge i dag så har elever og froeldre en masse rettigheter, men ingen plikter. Elevene kan sjikanere lærere til de blir blå i trynet, det eneste en skole kan gjøre er midlertidig utvisning (denne utvisningen kan også påklages av foreldrene som da som regel får mehold). I Norge har elever KRAV på å få undervisning på sin bostedsskole, uansett hvordan de eller foreldrene deres oppfører seg. Det å være lærer i Norge i dag er jammen ikke lett. Jeg unner dem den lange sommerferien, det trenger de..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå