Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Jeg er nyansatt lærer på en barneskole. Jeg jobber med spes.ped. elever og har dermed litt forskjellig trinn osv. Det er en super jobb, og jeg trives kjempegodt blandt personalet og blandt elevmassen, med unntak av en gjeng elever som jeg tror kan ta knekken på meg! Det er noen gutter som har issues både her og der, og dermed er de ganske store uromomenter i klassene og på skolen forøvrig. De er meget respektløse og er voldlige med andre elever. Nå har gjenglederen lagt meg for "hat". Han er oppsatt på å vise fullt ut at han ikke respekterer meg på noen som helst måte, og jeg sliter virkelig med å nå frem til ham. Uansett hvordan jeg reagerer (eller lar være å reagere) på hans oppførsel mot meg, så er han like oppsatt på oppføre seg ekstremt dårlig mot meg. Han får med sine lojale etterdiltere, så nå har jeg flere elever som har pekt ut meg som "mobbeoffer". De begynte i det "små" med uhørt tilsnakk generell respekløshet. I dag tok de forøvrig kaka ved å fysisk dytte meg rundt i friminuttet. De løp inn i meg og latet som de falt på meg osv. Alt i alt begynner dette å bli ganske så ubehagelig, og jeg føler meg ukomfortabel rundt disse elevene. Jeg vet ikke hvordan jeg skal snakke med dem for å få de til å forstå at de ikke kan oppføre seg slik. Hele ledelsen og alle lærerene på trinnet til disse guttene har jobbet hardt med dem i mange år, så det er lite trolig at jeg kommer gjennom til dem med det aller første. Det har ikke blitt bedre over årenes løp. Så hvordan skal jeg takle dette? Hadde det nå bare vært meg som ble "mobbet" av disse elevene så skulle jeg nok klart meg fint, men i det siste har de begynt å insinuere at det foregår noe mellom meg og en annen elev som jeg har enetimer med. Dette er svært alvorlig og kommer til å bli tatt opp med guttenes foreldre, men jeg frykter at det ikke kommer til å bedres. Den stakkars gutten som har blitt dratt inn i dette (han jeg har enetimer med) er livredd for å bli mobbet pga tidligere mobbing på andre skoler, så han vil snart ikke ha enetimer, og det er ødeleggende for hans fremgang faglig... Jeg kjenner jeg blir frustrert og regelrett sinna! jeg har aldri opplevd så respektløse barn, og jeg blir sjokkert over at så unge mennesker kan oppføre seg slik:/ Jeg er fristet til å ta den ene ungen og denge den med den andre til tider! Hjertesukk fra nyansatt lærer...
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Du skriver du er spesial pedagog....burde ikke du hatt kunnskap om dette emne? Hvis du er spes.ped har du et team rundt deg med fagfolk som du kan drøfte dette med.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 Huff - all respekt til de som velger læreryrket sier nå jeg. Men , er det mulig å skille urokråkene ? Sette lederen i en annen klasse f eks ?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #4 Skrevet 7. september 2010 Hadde dette skjedd meg, hadde jeg halt han som startet det hele inn på rektors kontor. Du må aldri la de herse med deg, men ta affære med en gang, hvis ikke kommer det til å eskalere. Involver foreldrene deres, og går det ikke bedre, så er det utvisning i neste omgang. Snakk med rektor og klassekontakten til eleven og gjør de klar over hva som skjer.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #5 Skrevet 7. september 2010 man kan ha mulig kunnskap om spes.ped til ørene faller av altså, men noen caser er umulige å floke opp i når man er nytilsatt. Man kan gjøre alt etter "boka" men fortsatt ikke komme innpå en elev fordi han/hun er for hardt skadd. Disse elevene er av den typen som har mobbet vekk flere lærere over årenes løp. Så ikke kom her og si at jeg skal ha løsningen på strak arm! Jeg spør jo fordi jeg vil ha innspill fra lærere som har jobbet med slike caser før, og som kan komme med tips. En lærer mye på lærerehøgskolen altså, men langt fra alt en trenger når man får dumpet det verste trinnet på skolen i fanget som nyansatt. HI
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #6 Skrevet 7. september 2010 Flytt vekk fra groruddalen og til et sted hvor det forsatt bor folk som gidder å oppdra unga sine. Nordstrand? Lørenskog? Finnmark?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #7 Skrevet 7. september 2010 Vi har hatt det samme i klassen til sønnen min, en gjeng med urokråker som ingen får styr på. Dere lærere har jo ikke lov til å kaste ut barn av klasserom eller noe heller, så ganske vingeklippet. Jeg er enig med hun over her, ta action med EN gang. Ikke la deg pille på. Ta dem med til rektor, ikke vær redd for å sette deg i respekt. Snakk med foreldrene, informer på felles foreldremøtet etc. Helt utilgivelig det de har sagt om det og en annen elev. All respekt til dere lærere! Lykke til og håper det løser seg!!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #8 Skrevet 7. september 2010 Da bør du heller snakke med teamet rundt deg, andre spes.ped. i området, andre lærere, rektor osv. Ikke minst ta møtet med foreldrene. Du blir ikke klokere av å spørre her inne.....
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #9 Skrevet 7. september 2010 Har ingen råd, men du får min fulle sympati. Jeg beundrer lærere i grunnskolen, tror de må tåle mye.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #10 Skrevet 7. september 2010 Jeg bor i "beste bærum" og vi har også en drøss med uoppdragne skitunger på skolen. Har ingen råd å komme med, annet enn det med å sette ned foten med en gang. Forferdelig vanskelig situasjon, men disse barna har det nok vondt inni seg. Kanskje man kan bruke omvendt psykologi med dem, å ta en vennlig tone i stedet for å kjefte på dem som de kanskje har blitt hele live sitt? Håper det løser seg!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #11 Skrevet 7. september 2010 de er gjengangere på rektors kontor, men det biter ikke på. Foreldremøte er satt, og jeg håper det hjelper på litt, men det har blitt prøvd noen ganger tidligere uten de store forandringer på elevens væremåte. De går ikke i samme klasse, men på samme trinn, men de er respektløse mot meg når de er alene også. Jeg har snakket hardt til de flere ganger, jeg har halt de med meg inn til rektor og mange andre teknikker, men uansett så møter de meg med frekke kommentarer og en holdning som om jeg skulle vært møkk under skoene deres hver dag. For å gjøre saken enda bedre, så har gjenlederen et innebygget "kvinnehat" og han ser på kvinner (spesiellt unge kvinner) som uverdige hans oppmerksomhet eller respekt. HI
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #12 Skrevet 7. september 2010 20.29 igjen. Glemte å si jeg er lærer selv på u.trinnet, og har tatt affære med en som var litt lik din elev. Du skulle ha tatt affære med en gang de var store i kjeften med deg aller første gangen, og vist hvem som var sjefen allerede da. (Men det toget har nok gått) Sett deg ned med rektor og klassekontakten hans og planlegg hva dere skal gjøre neste gang det skjer. (for det kommer til å skje igjen)
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #14 Skrevet 7. september 2010 Helt utrolig at de har latt det gå så langt, eller er det sånn at du lider i stillhet? Dette er ikke noe du kan takle alene, og når elever (nesten) går fysisk til angrep er de langt forbi grensene til akseptabel atferd. Vær ærlig om problemene dine, og søk råd hos de andre. Om rektor er en dott, så si fra i klartekst om at man som ansatt ikke skal måtte tålerere sånne situasjoner på jobb. Jeg jobber på en skole der alle er på lag. Vi har ryddige forhold, og godt innarbeidete rutiner. Utrolig hvor mye lettere ting går da.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #15 Skrevet 7. september 2010 uff da.. som om det ikke er nok problemer med å være nyansatt. hva med å ta denne lederen på enetimer. Da kan han rase fra seg og det kan godt hende at du får noen slag før han gir opp. Noe som ihvertfall er sikkert er at denne oppførselen ikke kan fortsette. De etterdilterne som du snakker om får masse problemer selv pga lederen. kanskje innkalle foreldrene til denne gutten og finne ut hva slags muligheter som finnes for han. tenker da feks på en adferdstrening eller noe så drastisk som en annen skole.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #16 Skrevet 7. september 2010 Da bør rektor ta affære og utvise eleven. Sånn er det bare. En plass må grensen gå. Eleven blir sikkert bare utvist i 1 dag, men da har dere i alle fall lært han litt om konsekvenser. Viktig at dere forteller han hva som i værste fall kan skje om han ikke skjerper seg, men fortsetter å bli utvist. Han må kanskje gå et skoleår opp igjen. Slikt bruker å fungere. Læreren fra 20.29 innlegget.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #17 Skrevet 7. september 2010 Har en mor som jobber med spes.ped unger, vet ikke om du bruker lignende metoder. Men i alle fall, hun sjokerer elevene sine for og få de til og lystre. Altså de får ikke den reaksjonen de tror de skal få. Men nå skal det sies at hun kjenner disse barna meget godt og hun vet akkurat hva slags knapper hun skal trykke på for og få det til og fungere. I en situasjon hadde en elev truet med at han kom til og bite henne, hun svarte da med; " Joda, kom er så skal du få bite", og hun så strakte fram hånden slik at han kunne få bite, "Men biter du, så biter jeg tilbake!". Han gjorde det aldri igjenn. Hvis du ikke har kompetanse på disse metodene anbefaller jeg deg og undersøke litt om disse. Men viss du nå føler deg truet av elevene, burde du etterlyse at du ønsker og ha en mannlig assistent sammen med deg.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #18 Skrevet 7. september 2010 Du må ha hjelp fra rektor og inspektør. Dette klarer du ikke alene. Gjengen må brytes opp, evnt får de vurdere å flytte noen elever til andre skoler. Du må være beinhard, ikke tolerere oppførselen. Si at dette finner jeg meg ikke i, og gå vekk fra situasjonen. De andre voksne må også vise at de ikke aksepterer dette og støtte deg (uten å stakkarsliggjøre deg). Vet ikke hvor gamle de er, men si til deg selv at denne lille gutten kan umulig ta rotta på store voksne meg. Når det gjelder enertomene: kan dere ha enertimer flere sammen? Regner med det er andre elever som også har det med sine elever. Dette for å beskytte eleven mot mobbing (hvis det hjelper, har de pekt han ut, så har de det). Har dere meldt bekymring til barneverntjenesten på bråkmakeren?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #19 Skrevet 7. september 2010 Med dette innlegget snakker du ikke bare nedsettende om deg selv men også om de mange mange andre som er her inne. Selvfølgelig kan det være noen har tips her inne! Kanskje noen som har opplevd det samme, kanskje noen mødre som har elever som har oppført seg dårlig på skolen eller lignende. Er ikke dette et forum for foreldre med barn eller har jeg kommet feil!?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #20 Skrevet 7. september 2010 Hva med å skille mobberne fra hverandre og plassere de hver for seg, rundt på andre skoler i distriktet. Vet det blir praktisert her hvor vi bor. Det mest riktige er jo å flytte mobberne, ikke de som blir mobbet.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #21 Skrevet 7. september 2010 Jeg er selv lærer. Jeg opplevde en gang å få en pute i hodet av en elev. Han kastet den bevisst på meg. Denne eleven ble utvist med en gang. Det skal mye til å bli utvist i dag, men slik adferd kan man bare ikke godta. Om denne straffen ikke funket på han, så funket det på klassen hans. De fikk et konkret eksempel på hvor grensa gikk og samtidig som de fikk en dag fri fra hans oppførsel. Det er trist å si det, men elevene var lettet når han var borte, selv om de i utgangspunktet var venner. Det første jeg mener at du skal gjøre er å finne en person du kan støtte deg til og du bør loggføre hver eneste hendelse. Du bør la denne person og rektor vite at du loggfører dette. Jeg hadde en elev med psykiske problemer en gang, og min rektor ba meg loggføre hver samtale jeg hadde med denne eleven og ulike hendelser. Dette er fordi det evt. ville bli lettere for meg å samarbeide med et kriseteam og at at ikke denne eleven kunne bruke ting mot meg i en senere anledning. Så ikke hold ting inni deg! Fortell det til noen med det samme. Som lærer vet jeg at det ikke alltid nytter med lang kompetanse, hvis rette vedkommende er slu nok. Da må du bare holde på tålmodigheten din og å ha en behersket oppførsel. Og slike elever fins på mange skoler, uansett om det er oslo vestkant eller østkant. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #22 Skrevet 7. september 2010 takk for svar alle sammen Jeg lider IKKE i stillhet, jeg har vært åpen fra første antydning av problemer siden jeg ble fortalt at det var en del uromomenter på det trinnet, og at jeg må skrive ned alt som skjer. Jeg fører logg, og den har blitt stor på noen få uker. Rektor leser denne loggen, og vi har team møter om hva vi skal gjøre. Men det biter jo ikke på den gutten... Og jeg vet godt at det er foreldre og oppvekst som har skapt denne gutten. I seg selv er han nok bare usikker og redd, men det er vanskelig å se det gode i et barn som tråkker på deg daglig... HI
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #23 Skrevet 7. september 2010 ja her har lærerene på trinnet snakket med BUP, PPT osv osv osv, men det hjelper lite når foreldrene ikke samtykker i at det feiler ungen noe :/ De utsetter ikke barnet for omsorgssvikt eller mishandling ifølge lov, så da står man like sterkt som et mus i motvind.... Takk for alle de fine tilbakemeldingene Det er godt å høre at det finnes så mange som har vært borte noe lignende, for da vet jeg at jeg ikke er alene! Jeg skal definetivt ta med meg mye av det som er har blitt skrevet her på jobb i morra. Kanskje jeg bare får hyle "Hold kjeften på deg, din forbanna drittunge, ellers fillerister jeg deg!"... Mon tro om det ville hjulpet... HI
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #24 Skrevet 7. september 2010 Jeg skjønner.. Men jeg synes ærlig talt at rektor ikke gjør jobben sin om han ikke utviser han. (Og det kan du godt si, (gjerne på finest mulig måte;) Hilsen læreren.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #25 Skrevet 7. september 2010 Og det med å ta med flere elever på enetimene: Eleven jeg tar med ut er redd for å bli uthengt som dum eller evneveik som han sier selv hvis de andre får vite hvor mye han sliter på visse områder, så hvis jeg tar med meg andre så tråkker jeg på stoltheten hans, og det ville ikke blitt noe fruktbart arbeid... Er ikke det norske skoleverket lettvint?? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå