Gå til innhold

Planlagt keisersnitt eller setefødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under en kontroll kom det fram at lillegutt ligger med rompa ned noe han har gjort i mange uker, er 36+3 idag!

ble først sendt i MR røngten for å sjekke om bekkenet var stort nok!

Var så på kontroll igår på sykehuset hvor de målte hvor stor han var og sammenlignet med bekkenmålene mine.

de fant ut at det kan gå sånn akkurat med setefødsel men jeg fikk valget, planlagt keisersnitt eller setefødsel!

de fortalte meg fordeler og ulemper med begge, så nå er jeg kjempeusikker på hva jeg skal velge???

er det noen som har hatt setefødsel eller planlagt keisersnitt eller bare har råd? håper på svar, for trenger virkelig råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, ville bare ønske deg lykke til med hva enn du velger. Har ingen erfaring selv, men mamma og søstra mi måtte ta ks pg av for liten plass for setefødsel på sine første barn. Og om det skulle skje det samme på min første, så kommer jeg til og ta ks om jeg må velge.

Skrevet

jeg har en liten gutt i seteleie, og sånn har han ligge lenge nå.

skal på kontroll på sykehuset i morra pga svak/begynnede svangerskapforgifting. har ikke målt bekken ennå. men har egentlig bestemt meg for å be om ks. har lest om fine setefødsler så var veldig usikker en stund. men har kommet frem til at jeg ikke ønsker å ta sjansen på setefødsel selv, da dette er mitt først barn. og jeg i utgangspunkte har mild fødselsangst fra før av.

vet ikke om du ble noe klokere av mitt svar.

Skrevet

så lenge det er plass og babyen ikke er for stor hadde jeg glatt klemt den ut der den kom inn.

jeg tenker slik at en setefødsel er mye mer tilrettelagt og i tillegg er terskelen for tiltak mye lavere enn ved hodefødsel. ja det er mange setefødsler som ender i hastesnitt med det er jo fordi terskelen for ks er lav. når hodet er det siste som skal ut tar de ingen sjanser. dessuten, dersom de ender opp med å ta ks så er det som regel pga samme komplikasjoner som kan oppstå ved hodefødsler. dårlig fremgang, dårlig fosterlyd, osv osv. det er trygt å føde i sete i norge. (noen vil nok kanskje være uenig i det)

lykke til meg valget!!!!!

Skrevet

Ønsker deg lykke til med valget om hva du kommer til å velge.

Har fått beskjed at snuppa mi ligger foreløpig i seteleie, men hun kan forsatt snu seg( Er i uke 33 nå). Så jeg håper virkelig det. For skulle det bli slik at hun forblir i seteleie, så velger jeg KS. Men det er meg da.

Sist svangerskap lå dattera mi i seteleie og ble KS. Men da hadde jeg andre komplikasjoner i tilegg også. Men jeg håper bare hun legger seg med hodet ned, slik at jeg kan føde normalt, for det er jo det beste for mor og barn. Men tanken på å føde i seteleie skremmer meg.

Håper du klarer å ta valget som er rett for deg:=)

Skrevet

Signerer det Ladybug sier og kan gjerne legge til mine tanker om saken.

Jeg har også barn i seteleie og vet akkurat hvordan du har det! Det ble oppdaget senere til meg, og rumpa var allerede festet, så de fikk ikke til å snu henne. Har du fått tilbud om vendingsforsøk? Det er smertefullt og har ca 50% suksessrate, men kan jo være verd et forsøk. Det er også mulig å prøve akkupunktur og det fins stillinger/aktiviteter du kan gjøre for å få henne til å snu seg. Det krever at barnet ikke er festet og at du har rikelig med fostervann for barnet å bevege seg i.

Det er vanskelig å vite hva som er best når man ikke kan ane hva utfallet blir verken den ene eller andre måten, og det er ekstra frustrerende når nettet flommer over av statistikk, meninger, subjektive historier, osv, og alle man kjenner har gjerne en eller annen mening. Jeg fikk presset på en ekstra samtale på sykehuset med lege og jordmor hvor jeg hadde forberedt en lang liste med spørsmål om både setefødsel og keisersnitt, og jeg ble skikkelig motivert for setefødsel etter den samtalen. Be om det du også så du vet mer om hva sykehuset mener.

Mitt inntrykk er at legene har gode erfaringer med naturlig seteforløsning og hvis denne er vellykket vil mor ha samme kropslige fordeler etterpå som fra en vanlig vaginal fødsel. Det er ekstra oppfølging under setefødsel for det er forhøyet risiko for at navlestrengen skal komme i klem og hindre puls. Jeg føler meg iallfall trygg på at de ikke vil ta noen sjanser på det punktet og vil sende meg til KS hvis det skulle være noe uregelmessig. Selve utdrivingsfasen er utført av en lege som har noen faste grep. Blant annet å vippe ned haken for å gjøre hodeomkretsen så liten som mulig. Det hender også at de bruker tang når kroppen er ute og bare hodet står igjen, for å forløse det så raskt som mulig.

Jeg har god bekkenmargin, så jeg går fortsatt og venter på at ting skal starte av seg selv, selv om jeg er på overtid. Du har fått beskjed om at det går akkurat. Er det i forhold til barnets estimerte størrelse ved termin? Isåfall kan det hende det blir KS uansett i ditt tilfelle hvis barnet ditt vokser større enn dagens estimat. Be om å få vite hvor langt de synes du skal strekke deg for vaginal fødsel og hvor grensen går før det blir KS uansett.

Ikke så lett å vite hva man skal velge i slike tilfeller, men jeg synes iallfall setefødsel virker trygt nok med den ekstra oppfølgingen legene gir, og ulempene med KS frister meg lite. KS kan bli utfallet uansett, men det skjer også ved mange hodefødsler... Lykke til!!

Skrevet

Hei, jeg ville bare si at det fortsatt er håp!

Hos meg ble det oppdaget tverrleie i uke 37. Jordmor mente det var lite sjanse for å snu seg, og da i tilfelle til seteleie. 5 dager senere kjente jeg veldig romstering og aktivitet, og ved ultralyd i uke 38 så lå han med hodet ned!

Skrevet

tusen takk for mange fine svar!

sykehuset var litt usikker grunnet jeg har bekkenløsning og bekkenet er løst både framme og bak!

skal inn på ny kontroll den 20 september for å se om han har snudd seg!

vet ikke om de mente størrelsen hans nå eller rundt fødsel for det spurte jeg ikke om, men det kommer jeg til å gjøre på neste kontroll! skal også til helsestasjon på kontroll neste uke for å ha fødselsamtale med jordmor så blir nok å skrive en kjempelang liste over spørsmål. :P

har enda litt tid på meg å bestemme meg! innen 20 september måtte jeg bestemme meg, så skal lese en del, men ikke så mye at jeg blir redd for jeg har fødselangst og derfor har jeg fått litt ekstra oppfølging hos jordmor og lege!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...