Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei trenger litt hjelp her.

er det noen som vet noe om denne 25 prosent regelen..?

Jeg ble ferdig med studiene mine i Juli 09. og startet strax å jobbe i kommunen. Der jobbet jeg som tilkaldingsvikar i barnehagen og på aldershjemmet. Jeg hadde også en ekstra jobb på gatekjøkkenet annen hver helg, dt har jeg hadt siden 2006. Etter at jeg ble ferdig med skolen har jeg jobbet litt mere på gatekjøkkenet pluss nesten fult i kommunen. i November ble jeg gravid, og ble sykemeldt fra gatekjøkkenet i februar og fra barnehagen i mars.

Jeg fikk utbetalt sykepenger etter hva jeg hadde tjent de siste før jeg ble sykemeldt. det fikk jeg helt til jeg skulle få foreldrepenger. Da jeg fikk foreldrepenger fikk jeg et skriv om at NAV hadde rvurdert sykepenge grunnlaget mitt etter hva jeg hadde tjent de siste tre årene. og at de gikk etter pensjonspoengene mine..Jeg fikk sjokk å holde på å svime av da jeg fikk vite hva jeg hadde i månen etter de nye beregningene til NAV. det var 14 tusen mindre i månen. Her hadde jeg jobbet som et svin helt siden jeg sluttet skolen, og nå når jeg ble sykemeldt var det plutselig en 25% regel som gjore at jeg fikk så mye mindre penger i mån.

Det sto at jeg hadde tjent 25 prosent mer enn jeg hadde hadt de tre siste årene, men grunnen til det er jo at jeg ble ferdig med utdanningen min i fjord å har ikke hadt inntekt de tre siste årene. skal jeg nå straffes sidn jeg har gått på skole? og ikke få noe i foreldrepenger på grunn av en 25 prosent regel?

er dette riktig??

takker for svar sitter er med nyfødt baby å er helt fortvilt... trodde virkelig jeg hadde rett til vanlig lønn slik som jeg har hdt siden jeg sluttet skolen...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142292071-25-prosent-regelhjellp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 % regelen skal jo i utgangspunktet være der for å sikre at man ikke kommer uforutmessig dårlig ut,

25% regelen kan også benyttes "i mot en" om nav mener at det man har tjent mer ikke er representativt for innteksttapet ved å gå i perm.

Om du mener at nav har gjort feil så klag. Du har store muligheter for omgjøring av vedtaket.

Det er i utgangspunktet feil av nav å ikke hensynta at man går fra en studiesituasjon og til en arbeidsposisjon og dermed har høyere inntekt,

Se dette fra nav.no

Hovedregelen for beregning av foreldrepenger for arbeidstaker:

Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du faktisk har når stønadsperioden din starter. NAV skal sammenligne denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. NAV legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene.

Eksempel:

Søkeren opplyser at hun nettopp er ferdig med studiene og har begynt i fast jobb med en årsinntekt på 350 000 kroner. Søkeren hadde en deltidsjobb mens hun studerte, slik at gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene er 130 000 kroner. NAV konkluderer med at inntekten når stønadsperioden starter, er representativ for arbeidsinntekten. Ved avgjørelsen er det lagt på vekt på at søkeren er ferdig med studiene og er i fast jobb. Grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes derfor til 350 000 kroner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...