Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har benyttet seg av pudendal? Kjenner at jeg gruer meg veldig til den sprengiga og vil gjerne høre om noen har erfaring med pudendalen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fikk jeg når jeg fødte førstemann, venter nå nummer 3. Fødte da til termin, skulderforløsning, altså han satt fast en stund før han kom ut. Når jeg sammenligner den fødselen med den den neste fødselen, der jeg fødte en mye mindre baby 5 uker før termin uten blokkaden, forstår jeg virkelig effekten jeg hadde av pudentalblokkaden.

Jeg fikk veldig god smertelindring med tanke på den sprengende følelsen, merket heller ikke mye av at han satt fast og at det ble herjet mye med meg. Kan apsolutt anbefales. Vet at den blandt annet anbefales til fødende som har svært raske fødsler. Det gjør vondt å sette den, men det er nok verdt det om man vet man skal ha en litt stor baby og ikke nødvendigvis vil ha epidural. Den settes når du har rie kort tid før babyen kommer. Om jeg føder til termin igjen vil jeg kun ha denne som smertelindring.

Lykke til:)

Skrevet

jeg fikk pudendalblokkade da jeg skulle sy etter fødsel på førstemann. Jeg syntes det gjorde veldig vondt å sette den, og den måtte såvidt jeg husker settes på begge sider, altså to ganger. Første injeksjon var så vond at jeg vurderte å be om å bli sydd uten bedøvelse, men kom frem til at det sannsynligvis var nødvendig for at muskellagene skulle slappe nok av for sying.

Men effekten etterpå er god. Den anbefales vel som bedre enn epidural fordi den ikke lammer så mye, ikke svekker rier slik epiduralen kan, og fordi den er veldig effektiv smertelindring.

Da jeg fødte nr. 2 brukte jeg bare paracet som smertelindring, og jeg syntes det var nyttig å kjenne hode passere gjenom fødselskanalen, for da fikk jeg en følelse av fremdrift. Men jeg var jo da blokket ut fra første fødsel og var motivert for ikke å bruke noe smertelindring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...