Gå til innhold

"Sterkt reduserte muligheter..."

Anbefalte innlegg

Da melder jeg meg inn her, selv om vi bare har forsøkt i 9 perioder. Jeg skal ha hysteroskopi og laproskopi i neste månede – er henvist fordi gyn fant noe som kanskje er polypper inne i livmor, og disse skal fjernes. Tidligere er jeg operert for muskelknuter (i 2004), men min gyn har sagt at han vurderer sjansene mine til å bli gravid som like gode som om jeg aldri hadde hatt knutene. Han har imidlertid sett at det har kommet noen nye, men disse ikke burde være til hinder.

Stor var derfor skuffelsen i går da jeg var på sykehuset for å ta opp journal foran inngrepet i neste uke. Etter GU sa legen at muskelknutene var store og satt på en slik måte at de forhindret blodtilstrømningen til overflata i livmor. Han vurderte sjansene mine til å bli gravid og å gjennomføre et svangerskap som sterkt reduserte, i tillegg til alderen min (som er 37).

Lufta gikk skikkelig ut av meg etter dette. Jeg har vært optimistisk og trodd at dette skal gå, og at det skal bli enda lettere etter inngrepet i neste uke. Nå er jeg veldig forvirret med hensyn til hvor lavt jeg skal skru forventningene. Vi vil jo ikke slutte å prøve, men jeg merker at entusiasmen er blåst bort… Hvordan skal vi motivere oss uten å skape oss falske forhåpninger???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142291834-sterkt-reduserte-muligheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, så kjedelig!

Jeg stusser litt over at to gynekologer kan si så ulike ting til deg. Da trenger det jo ikke være at sykehusgyn har rett... Det går vel uansett an å fjerne muskelknuten og dermed også øke blodgjennomstrømningen til livmoren igjen? Eller er de for store?

En annen ting: Hvis de ikke hadde trodd at det var håp for dere, hadde de vel heller ikke operert? Reduserte muligheter betyr ikke at dere aldri kan få det til, men jeg skjønner godt motivasjonsproblemet ditt. Det kan ikke være lett å få "den" slengt i trynet...

Vil bare ønske deg lykke til med inngrepet og alt godt videre!

Du må sjekke denne infoen mot en annen lege. Du kan ikke ta èn leges vurdering som sannhet. Vil anbefale dr. Magnus ved Aleris i Oslo. I tillegg til å være god i faget er han også en sympatisk og menneskevennlig fyr, men han er også ærlig.

Det kan være du har knuter i livmorveggen(e), samt knuter som ligger ned mot slimhinna (der hvor egg skal feste seg).

Ved ivf har man mulighet til å plassere egget gunstig, men ja, det må være gjennomstrømning og knuter i veggene kan hindre dette og kan heller ikke fjernes. Det finnes også medikamenter du kan ta for å øke sjansen for gjennomføring av svangerskap.

(Jeg erfarte på Ullevål å bli sendt hjem etter undersøkelse med beskjed om"å bli gravid nå, hvis jeg ville ha barn" av en eldre, mannlig lege som tydelig ga uttrykk for hva han syntes om "barnløs karrierekvinne i 30-årene". Og jeg hadde ikke kjæreste engang...)

Lykke til, da!

Tusen takk for svar!

Jeg var veldig nedfor etter timen på sykehuset forrige mandag, men har fått litt perspektiv på ting etter det. Nå får jeg ta en ting av gangen - fjerne polypp eller muskelknute inne i livmor med hysteroskopi på onsdag, pluss laproskopi. Forsøker å forberede meg mentalt på alle mulig utfall av dette, men lander på at jeg rett og slett får vente og se.

Tenker uansett at det er mange ting å prøve, og mange "second opinions" å innhente, så vi får legge løpet etter hvert. Ønsket om egne barn blir i alle fall ikke mindre, så vi gir oss ikke så lett!

Hei, så hyggelig at du spør!

Allerede over en uke etter inngrepet nå, og formen har vært slapp, men er helt fin igjen nå. Det viste seg at jeg hadde tette eggledere, og det var endel sammenvoksninger etter tidligere inngrep. Dette i tillegg til myomene. De fjernet polyppene, men ingen av myomene.

Snakket ikke mye med legen etter inngrepet, var jo litt fjern pga narkosen. Har vært hos min faste gyn etterpå, og han fastholder sin oppfatning om at myomene IKKE er kritiske, verken i størrelse eller plassering, men de kan være et problem i tillegg til alder.

Han sendte henvisning til fertilitetsklinikken i Porsgrunn, så nå er jeg gira og kjempespent på hva deres vurdering vil være. Føler meg ekstremt utålmodig nå. Litt kjipt å tenke på at all prøvinga vår har vært bortkasta, men samtidig er det greit å vite at vi har gjort så godt vi har kunnet, og at vi ikke har gjort noe "feil".

Ser etter brev i postkassa hver dag, selv om det ikke er en uke en gang siden gynekologen sendte henvisninga...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...