Gå til innhold

Fyller dere opp fryseren med hjemmebakst før fødselen? til barselbesøket:-)

Anbefalte innlegg

Jeg tenker bake kanelsnurrer, hveteboller, sjokoladekake og osteiskake hvertfall. Det blir jo mye besøk etter fødselen, og greit å ha det man skal servere nesten klart i tilfelle man ikke orker bake....

Erfaring fra sist:-)

Tar gjerne imot tips om andre gode smarte ting man kan lage på forhånd:-)

Fortsetter under...

Sikkert fint å gjøre hvis du har energi til det. Jeg har nok med å komme meg gjennom dagen med kynnere og ryggsmerter, lage middag til lillesnuppa kommer fra barnehagen. Får heller slå i sammen en rask eplekake og vafler hvis det skulle være behov for det når babyen er født.

Jeg har to gulrotkaker (som trenger glasur etter tining) og 20 hveteboller. That's it. Når det er tomt sender jeg mannen ut for å kjøpe is eller hvetestang eller ett eller annet som er lett å dandere på et fat. Venner av oss som fikk barn i sommer serverte jordbær med fløte. Superenkelt å putte i en bolle i full fart uten for mye forberedelser.

Skulle gjerne gjort det, men vi har så liten fryser at det blir ikke plass rett og slett (bare 3 skuffer i kombiskap). Hadde nok bakt en sjokoladekake og en gulrotkake i langpanne, både fordi det er så enkelt og så nammenam;)

Annonse

Jeg har fått beskjed av min svigerinne at "ALLE" (les: hun) forventer å få noe når de kommer på besøk. Merket at jeg fikk litt panikk, og ble veldig irritert, over det utsagnet så jeg satte igang med baking. Har lagd horn med gul krem, skillingsboller, 2 eplekaker (serv. med is), cookies, boller, muffins og gulrotkake.

Satte en gedigen gjærdeig, så det var mindre jobb en det kan virke som. Merker at det beste er å lage noe som tar kort tid ettersom energien ikke varer veldig lenge.

Jeg baker svært lite til vanlig, og folk som kommer hit på besøk er vant med kjøpelefser, is, vafler, sjokolade/ smågodt eller diverse hvetestang, wienerstang.. Har ikke hørt noen klager enda og om de baksnakker meg så får de bare gjøre det, dont care!

Nei, synes ikke folk kan forvente å få noe hver gang de kommer på besøk...det gjør iallefall ikke jeg...

Men...tenker at å slenge Toro muffins i ovnen når det kommer noen er så lettvint, så derfor gidder jeg ikke bake meg ihjel før fødselen :)

Er ikke så glad i å bake, og om folk ringer å sier de tar en tur, ja da ber jeg dem om å ta med noe til kaffen hvis de ønsker det. :) Tror ingen av mine venner og familie forventer å bli servert hjemmebakst eller noe annet helt i begynnelsen av barseltiden, så godt kjenner de meg. Koselig er det nok, men ikke noe jeg gidder å bruke tiden på. Godt selskap og en kaffekopp holder vel det og håper jeg :)

Annonse

Dette blir min fjerde fødsel - har aldri bakt noe i forkant av fødslene, nei. Mange av de som har kommet på besøk, har hatt med seg kake i barselgave, så det har heller ikke vært savnet hjembakst fra min side.

Om jeg har fått gjester uten å ha kake i huset, er det kjeks eller ferdigkjøpte kaker å by på.

Ja, jeg pleier alltid ha med meg noe å spise når jeg er på barselbesøk hos andre. Jeg liker å bake:-) ...men de har mye godt på konditoriet i nærheten også;-)

Jeg fryser ned gulrotkaken uten fyll og så har jeg en kremost stående i kjøleskapet. Tar ikke lange tida å lage ostekrem mens kaka tiner.

Denne oppskriften anbefaler jeg. Lager den myyyyye og den er så enkel at alle i 6.klasse lager den.

Lag 1,5 oppskrift til langpanne.

http://www.egg.no/Recipe.aspx?artid=11221&bgstyle=&mnu1id=&mnu2id=&mnu3id=

Slenger sammen vaffelrøre tenker jeg. Men folk kan ikke forvente stor servering når de kommer på barselsbesøk.

Tenker på før i tiden da de besøkende hadde med "barselsgrøt", som en gave til den nybakte mor. Det var tider det.

Jeg gidder ikke bruke tid på å bake noe greier. Driver ikke med sånt til vanlig heller, så de færreste forventer noe her! hehe... De får klare seg med kaffi og ev. litt brus, så har vi alltid endel frukt og ev. noen kjeks til kaffen.

Det er jo slik det skal være. Å forvente å bli oppvartet m mat fra en som nettopp har født er bare respektløst og talentløst. Det er jo den som har født som skal bli oppvartet, ikke omvendt.

Lurer på om det er de besøkende eller de fødende selv som har skapt dette bakvendtlandet hvor det nå er den fødende som skal gjøre alt :/

Ja, det har jeg...og den er supergod:-)

OSTEISKAKE

Ca 1 pk Bixit-kjeks (jeg bruker 1/2 pk vanlig, og 1/2 pk med sjokolade)

100 gr smør (meieri bruker jeg)

3 dl kremfløte

1 ts vaniljesukker

3 stk eggeplommer

1 1/2 dl sukker

1 beger kremost naturell (200 g) (Philadelfia bruker jeg)

3 stk eggehvite

- knus kjeksen

- bland kjeksen med smeltet smør og ha i bunnen av en rund form (jeg bruker strl 24 som regel) (husk bakepapir i bunn av formen)

- sett formen i kjøleskapet

- Du må ha 3 skåler:

1. Pisk fløte og vaniljesukker til krem i en skål

2. Rør sammen eggeplomme, sukker og ost i en skål

3. Stivpisk eggehviter i den tredje

Bland alt forsiktig sammen, kremen til slutt, og hell det over springformen.

Settes i fryseren i minst 4 timer før servering.

Serveres med rørt bringebær eller jordbær, eller hjemmelaget syltetøy....eller evt kjøpesyltetøy...(det frosne fra Nora er ikke så værst;-))

Ta kaken ut av frysern ca 15 min før servering!

Lykke til:-)

Det er jo for å se barnet venner og familie kommer på besøk, ikke for å spise! Om de trenger noe, så får de ta med selv. I tillegg er jo mannen oppegående og klarer fint å handle inn om det skulle være noe.

Jeg har en suksessterte og en stor sjokoladekake i fryseren nå. Tenker også å bake noen muffins. Forventer ikke så veldig mye besøk i barselstiden da familie og venner bor ganske langt unna. Men kjekt å ha om noen skal komme,om ikke så koser jeg meg mer enn gjerne med det selv!!:D

Nei, overhodet ikke. For det første er jeg ingen bakemester, og for det andre må de som kommer på barselbesøk ha vett nok til å ha med medbrakt om de absolutt skal ha servering... Det er min tanke hvertfall. Går an å kjøpe inn noen ekstra kjeks-pakker, men noe mer enn det er uaktuelt her i gården.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...