Nynte Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 I de siste har lillemann vært så "vanskelig" på dagen. Han er litt over 3 mnd nå. Legger han under babygymmen, men kan maks ligge der 5 minutter før han begynner å sutre og grine. Virker som sånn sinna grining og at han liksom ikke får til det han vil. Han har begynt å ta ta tak i ting og alt skal i munnen. Så prøver vi litt på magen, det går ofte greit noen minutter, men så blir det fælt også. Prøver også å legge han uten baby gymmen med bare noen leker rundt han, men det blir også krise. Sette han i vippestolen foran tv'n fungerer ofte lengre, men vil jo ikke at han skal bli tv slave. Også liker han å ligge å se på en uro som går over lekegrinda, den kan han prate med osv, men det blir jo bare til at han følger den med blikket. Å gå med han rundt på armen fungerer alltid! Det liker han, men jeg orker ikke gjøre det hele dagen heller. Synes han nå må begynne å klare underholde seg selv litt og kunne være aktiv, ikke bare ligge å se på tv eller på en uro som beveger seg. Da blir det jo til at han ikke beveger seg noe. Noen som har det slik? Og noen tips? Skal jeg bare la han ligge å grine og sutre? Jeg venter som regel et minutt eller to, men så går jeg til han og prøver hjelpe til litt eller tar han opp.
Lylja Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 jeg ville uansett ha kuttet ut tvtittingen, tvert. der gjør du deg selv bare en bjørnetjeneste. Jo mer du underholder han med slike ting, jo mer vil han kreve å bli underholdt. Babyer er gjerne litt mistilpass i denne perioden hvor de blir sterkere i kroppen og skal lære å ligge på magen. Dette går over etter en liten stund. La han være med deg i dagen. ta han med på kjøkkenet når du rydder og lager mat, ta han med på vaskerommet når du holder på der. Og legg han alltid på gulvet. Gulvet gir riktig motstand for babyens kropp. Etterhvert som han blir vant til å ligge i mageleie og på gulvet, og jo mer du tar han med deg på dine sysler, jo mer fornøyd og selvunderholdende, utforskende, vi lhan bli. Du må selvfølgelig leke med han, ta han med ut på oppdagelsesferd, men det regner jeg med at du gjør også. I denne perioden kan de bli litt ekstra slitne på dagtid også og trenger kanskje en ekstra liten blund. Ikke ment som noe fasit, bare forslag.
Tantrum Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 Mi var oxo sånn i den alderen og jeg tror det er for at "de vil så masse" men ikke helt får det til, i tillegg til at de blir slitne. De blir slitne av øye-hånd koordinasjonen, slitne av å holde hodet oppe og holde balansen, slitne av å prøve å få tak i greiene og slitne av å prøve gripe ting. Mange koblinger som skal gjøres i hjernen.... Jeg lot mi sutre litt, men forventet ikke at hun skulle "underholde seg selv" i mer enn noen få minutter. Etter hvert som de blir større og sterkere, holder de oxo ut lengre. Mi er nå 5 mnd, hun lærte å snu seg fra rygg til mage når hun var 15 uker og jeg lover deg at DA ble det hyling og sutring når hun ble liggende på magen for lenge (for det var tungt). Nå sutrer hun for at hun krabber bakover..... Og det er oxo tungt. Denne alderen er litt dum sånn; det er så mye de vil, men som de ikke helt mestrer enda. Tror ting blir bedre når de blir litt eldre og sterkere. Om tv og vippestol fungerer, bruk det litt. De blir ikke avhengige av det uansett. Før var men redd for epileptiske anfall av tv-titting, men det sa min HS skyldest at tv'er flimret mer før enn nå. Ikke venn han til å bli bært rundt på og underholdt av deg, men ta med deg vippestolen på kjøkkenet, vasskerommet og alle andre steder du måtte befinne deg for å gjøre noe husarbeid og jabb med han. Da gjør dere noe sammen og det er kjekt for en baby å få bli med og kommunisere med mamman sin
Gjest Ayreon Skrevet 7. september 2010 #4 Skrevet 7. september 2010 dette endret seg på samme måte hos vårt barn ved 3mnd, og varte.... sutrete og mer utålmodig.... her la jeg kjapt merke til endringen rett etter vaksinering... noen sammenheng der hos deg?
Nynte Skrevet 7. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2010 Takk for svar dere! Skal prøve tipsene deres! Har han som regel med meg i vippestol når jeg henger opp klær, lager mat osv, men kanskje begynne å legge han litt på gulvet isteden. Han har ikke fått vaksine ennå, skal dit om et par dager, men sambo og jeg er uenige om å gi vaksine eller ikke.. Skal ta det opp i en annen tråd nå!
lillepersille80 Skrevet 7. september 2010 #6 Skrevet 7. september 2010 Jeg har det likedan med min gutt på 3 mnd (og ni dager). Jeg tror også at det til dels skyldes frustrasjon. Når han ligger under babygymmen så ser jeg at han sliter litt med hånd-øyekoordinasjon, og blir sint når han ikke får ordentlig tak i den leken han vil ha. Jeg lar ham ligge å syte/klage litt så lenge det er "sinnaklaging" og ikke gråt. Ellers så tar jeg ham mye med meg rundt i huset, prater og viser ting. Han er utrolig glad i å prate og overlykkelig for å få respons, så vi ligger i sengen eller han sitter i vippestol med meg forann og vi prater og synger masse (eller; er vel stort sett jeg som synger, han blir bare giret og prater høyt). Tv'en får han ikke se på; står den på og jeg ser at han konsentrerer seg om den så skruer jeg den av og skrur på musikk istedenfor. Som ei nevnte over her så beg. dette dagen etter vaksinasjo; om det har sammenheng eller om det bare er tilfeldig pga alder vet jeg ikke, men to andre i barselgr. har opplevd det samme. Det går seg nok til, det er mye som skal læres/mestres på kort tid for en liten kropp =) Og ellers så kan jeg jo nevne at han er på sitt mest grinete når han er trett eller stresset (eks besøk/selskap med mange ukjente), og da hjelper det å legge ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå