Gå til innhold

min fødselshistorie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg født :)

kl 10.00fredag ble jeg lagt inn på sykehuset for igangsetting. Fikk gjort en undersøkelse av foster og modning som viste at barnet hadde det bra. fikk gjort en stripping og satt inn en syrtotec.(pille) jeg var umoden med 3 cm tapp.

ble liggende èn time med registrering før vi fikk gå en tur i sentrumen for å dryge litt tid.

jeg merket ingenting av at jeg hdde fått noe behandling.

kl 16 var det ny undersøkelse, viste at jeg hade blitt en god del mykere, og gynekologen var positiv til at det ville skje en fødsel i løpet av helga. Yes!tenkte jeg.

Umiddelbart ble Kynnerne/maseriene merkbare og kom med fem minutters mellomrom, men var veldig korte. tenkte selv at de ikke gjorde særlig for seg. da kl var 19 var de såppas vonde at jeg måtte puste meg gjennom dem. Jordmor mente at det fremdeles bare var maserier...

kl 19.55, mens jeg lå i sengen og lyttet på musikk kjente jeg først et knepp... "dette har jeg kjent før" tenkte jeg... brøkdelen av et sekund senere kom det andre kneppet (oppe ved venstre ribbein) og vannet fosset ut. ÅÅO! sa jeg til mannen... HVA ER DET??? spurte han nærvøst. Vannet gikk sa jeg. (forrige fødsel gikk vannet først ved pressriene, så jeg var overhodet ikke forberedt på at det skulle skje)

Mannen min spurtet ut og fikk varslet jordmor, og jeg begynte å skjelve. mange tanker spant rundt i hodet mitt... kunne det bli fødsel allerede i dag???

Jeg fikk mannen min til å ringe mamma- hun satt på hytta 1 1/2 time unna ogventet på at fødselen skulle starte. hun skulle komme å være sammen med oss :) Jeg sa at iog med at vannet var godt kunne hun jo komme nå, slik at hun fikk med seg de innledende rundene også.. ikke bare selve fødselen.... hun kjørte umiddelbart.

Etter at vannet gikk var det som om det ble skrudd på en bryter. Smertene ble fort sinnsykt mye verre og jordmor ville sjekke åpnng før vi flyttet oss til fødestue. hun fant ingen, men vi tenkte vi kunne prøve et bad og litt lystgas så vi flyttet allikevell.

5-10 over 20 var vi komme på fødestue. jeg ble anbefalt å gå en tur på do for å gjøre plass i bekkenet. jeg kom meg liksom ikke ut fra do. riene kom så tett at jeg ble plassert i prekestol med lystgass i hånda. der stojeg å trampet meg gjennom riene. fikk nesten ikke pause imellom. Jordmor forklarte meg at jeg at jobben min nå var å la riene flyte gjennom kroppen og å si ifra når jeg fikk pressetrang.

Jeg hadde litt pressetrang, men visste at det var fortidlig så jeg sa ingenting en stund. men da kl nærmet seg 20.45 hvisket jeg til mannen at det presset- noe han selvfølgelig sa videre til jordmor. Hun sa det kunne kjennes litt sånn ut, men at hun i alle fall ville sjekke åpning.

kl 20.45 hadde jeg 3-4 cm! åpning. OG pressetrang!

den neste halvtimen er ubeskrivelig... jeg jobber alt jeg har for å motarbeide de ubeskrivelige vonde riene og pressetrangen. Jeg kliper meg fast i mannen min og roper i fortilelse at jeg må presse.

Jordmor sjekker åpning 2 ganger de neste minuttene, 5 cm og 8cm blir registrert før barnepleier ble tilkalt- dette kunne gå fort!!!

Når jeg hadde 8cm tok kroppen min over, og jeg ble litt desperat da jeg kjente at jeg presset, uten å ha fått lov!!

jeg klep sammen føttene og var ikke helt tilstede i situasjonen..

Da tok jordmor og barnepleierfatt i føttene mine og brettet dem fra hverandre..." du kan ikke samle føttene dine hvis ungen skal komme seg ut" sa de...

DA forstod jeg at jeg kunne presse og jej kjente umiddelbart hvor ungen stod og pressetpå, de ville jeg skulle stoppe etter første rie, for at hode skulle tøye meg, slik at jegikke skulle sprekke så mye. men det ville jeg ikke være med på.. jeg presset ut hodet og ville presse videre, fikk først beskjed om at jeg skulle vente på neste ri, men så spurte de om jeg hadde litt til...?! Jeg hadde ingen problem med å presse videre og ut kom gutten.

nå er han er!!!! sa både jordmor og mannen min.

Seriøst sa jeg... er det sant? er han ute? er jeg ferdig??

Alt i alt hadde det gått 1 t og 20 min siden vannet gikk, og 30min siden jeg hadde 3-4cm åpning... Jeg var ikke til stede i situasjonen og klarte ikke helt å skjønne at en fødsel var overstått.

Gutten hadde navlestrengen 2 ganger rundt halsen og en gang rundt benet, noe som kan forklare at de ville ha meg til å presse videre da de først ville jeg skulle vente.

Han var 54cm, 3960g og 37cm rundt hodet da han styrtet ut i verden 4 dager før ul term og 10 dager før mensterm... Perfekt!

Kunn et lite pyntesting senere lå jeg med gutten iarmene og hvilte da jeg hørte mamma komme ute i gangen... Da hun stod i dåråpningen sa jeg "hei mamma", du skulle sett ansiktet hennes...

"NEI JA MEN E DU FERDIG"??? skuffelse over å ikke være der og glede ver å se barnebarnet sitt i en hærlig miks.

jeg levde en stund på adrenalin, følte meg i fin form og dusjet før jeg la meg den kvelden.

Nå har det gått 4 dager, vi er kommet hjem, etterriene er her stadig, melkespreng og hodepine er en del av pkka, MEN jeg har to av verdens fineste gutter ved min side :) Livet er hærlig!

OG JA!!!! JEG ER FERDIG OG DET ER VERDT DET;!!!

Lykke til alle dere som venter!

Jeg sier herved takk fo meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulere så mye me gutten din,d gikk jammen ta meg fort:)

Skjønner godt du er gla for at det hele er overstått:)kos deg masse me guttene dine!:)

Skrevet

Gratulerer kjempemasse!

Skrevet

takk takk :) tenker på dere alle !

Skrevet

Grattulerer så mye :) Jeg gleder meg til fødselen min, er førstegangs, og veldig spent! Er så godt å lese om fødsler som går bra også :) Håper jo at min også går bra, så får jeg ta det som det kommer :)

Skrevet

Gratulerer med vel overstått Lyn fødsel (må vel kunne kalles det;)

Kos dere masse med den nye babyen, og lykke til videre,)

Skrevet

Gratulerer så mye =)

Skrevet

HERLIG å lese historien din! skal settes igang selv nå på torsdag, og gruer meg no helt forferdelig , ettersom jeg har hørt så mange si at det er MYYYYE værre enn å føde "naturlig", så takk for din erfaring! (= Og gratulerer så inderlig masse!!!!!

Skrevet

Flott skrevet, og gratulerer med vel overstått fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...