Gå til innhold

Noen som har vært til søvnpsykolog ang barna deres før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i dag og er litt spent på om det er til noen nytte. Tenker som så at med fjerde barnet og etterhvert mye opplest kunnskap, så vet jeg jo selv veldig godt ting vi kan forsøke og ikke bør forsøke med vesla, men håper virkelig jeg ikke er utlært ;-) Føler vi går 3 skritt frem og 2,5 tilbake med vesla hele tiden på søvnfronten, og nå siste 3 ukene eller så har vi gått 10-15 skritt tilbake *sukke* Har virkelig prøvd "alt", inkludert medisinering og diverse alternativt, men hun våkner og våkner og våkner likevel.

Håper i hvertfall at det kommer noe nyttig ut av timen, men veldig ok og høre andre sine erfaringer også :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er " problemet " med vesla deres?;) Vet hvordan det er å ikke få nok søvn, det er sliiiiiitsomt!

Skrevet

Hadde jeg visst at det var noe som het søvnpsykolog så skulle jeg ha benyttet meg av det! ;o) Hadde nattevåk i 4 år med snuppa, nå er hun 5 år og kan fortsatt våkne på natta. Det er utrolig slitsomt med nattevåk, kan takke snuppa for rynkene under øynene mine, haha..

Lykke til! Fortell gjerne hvordan det gikk. :o)

Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Visste ikke at det fantes. Gutten min er 19 mnd og våkner om natta fremdeles. Fortell hvordan det går da. Lykke til! :)

Skrevet

Litt tidkrevende å forklare skikkelig, men kan i hvertfall begynne med at vi har tre barn fra før som vi også har hatt søvnvanske med. Eldste i 3,5 år, de to andre bare den første tiden (første 7-9 mnd'ene) sånn som mange har. Men med alle de andre kunne vi avvenne med nattmat, så sov de godt med mindre de var syke eller fikk tenner. De roet seg også selv i større grad. Eldste som var 3,5 år før han sov skikkelig var mye plaget med diverse fysisk først og så mareritt, så var alltid en grunn til at han våknet, og han sovnet stort sett fort og greit igjen.

Vesla (1 år nå) er mer urolig enn noen av de har vært, og det begynte for fullt når hun var ca 2,5 mnd. Når hun var mindre klarte hun sjeldent og sove seg gjennom overgangene mellom søvnfaser. Nå klarer hun det bedre. Innimellom i hvertfall. I perioder har vi klart å sile ut konkrete ting som gjør at hun våkner, f.eks er hun kjempeplaget når hun får tenner. Vi tror også hun drømmer litt, men vet ikke sikkert. Hun har også som mindre (ca 3-9 mnd) slitt mye mer med sperasjonsangst enn de andre, og vært ekstremt mammadalt, men jeg har gitt henne det hun trengte av trygghet hele veien, og nå er hun blitt veldig trygg og utadvent. Går til andre på eget initiativ, tåler at vi går fra henne og er blitt kjempeutadvent og elsker oppmerksomhet fra alle mulige folk. Virkelig endret seg.

Bare ikke om natten. Der er hun helt desperat etter å holde en av oss i hånden (eller knipe oss i huden på armen) dersom hun våkner. Vi har i flere uker forsøkt og avvenne henne med dette, men der avvenning aldri har tatt mer enn maks 3-4 dager med de andre, så har det ikke skjedd noen som helst endring med henne på ukesvis. I går kveld f.eks våknet hun og illskrek hysterisk i nesten 2 timer bare avbrutt av noen minutter her og der når hun sovnet utmattet. Hun var på vårt rom, jeg "hyssjet" på henne med jevne mellomrom og la henne ned, så hun vet at vi var der. Og slik har det altså vært i ukesvis nå. Hysterisk anfall hver eneste kveld og/eller natt. Før det var det mer ørten-tusen oppvåkninger, men da roet hun seg fortere. Stort sett. Nå sover hun ganske bra etter raserianfallene, hun sluttet å hyle i 00.30-tiden i natt og da hørte vi ikke et knyst fra henne før i 7-tiden, hun var vel utslitt.... Er hun ikke rasende, så småvåkner hun og skriker en 4-10 ganger i stede.

Skrevet

Takk for det! Må faktisk gå nå. Skal gi en oppdatering senere :-)

Skrevet

Det er helt pyton uten søvn altså! Har dere prøvd kiropraktor? Vi har startet med behandling der nå.....litt tidlig å si om det hjelper, men håper:-)

Lykke til!

Skrevet

Vi har prøvd det meste ja, inkludert manuellterapi (en slags blanding av fysioterapeut og kiropraktor).

Da er jeg tilbake og vet ikke om jeg er så mye klokere. Fikk i hvertfall hjelp til og sortere ut mønster og hva vi egentlig gjør pr nå. Fikk også med 2 uker med søvnskjema som vi skal fylle ut. Ellers ble det vel bekreftet det vi visste, at vi stort sett gjør alt "riktig", men at vesla antagelig er en av ca 20% barn som trenger lang tid på seg for å respondere på diverse avvenninger. Og at i 4 års alderen får barn et mer voksent sovemønster, så om ikke før, så vil hun antagelig sove godt da...joda, bare 3 år igjen det, hehe.... Så nå er det og føre inn i søvnskjema, fortsette litt mer konsekvent med at hun skal roe seg uten stimuli fra oss om natten og så håpe at det til slutt vil komme en endring.

Skrevet

Eldste gutten vår hadde store problemer med søvnen helt fra den dagen han ble født. Han våknet ca hver time fra han la seg. Vi prøvde alt, og da mener jeg alt, inkludert samtaler og undersøkelser på Haukeland men eneste som ga noen lunde resultat var fotsoneterapi. Han gikk hver 10 dag fra han var 8-12 mnd. Da hadde det ingen effekt lenger.

Tilslutt ga vi egentlig bare opp. Han ble lagt i sin egen seng om kvelden og sov der til han våknet opp og vi ikke klarte å roe han med bare smokk, Da la en av oss seg sammen med han i vår seng, enten klokken var 20 eller 02.

Vi hadde "vakt" annenhver natt, sånn at en av oss fikk sove ordentlig på gjesterommet/stuen.

Dette fortsatte vi med helt til han plutselig sluttet å våkne om kvelden/natten. Da var han 2 år.

Nå hadde ikke vi 3 barn i tillegg sånn som du har, men kanskje dere bare må innfinne dere med situasjonen og la lillemor styre hele opplegget. Jo mer dere kaver og prøver å få bukt på problemet, jo mer utslitt vil jeg tro dere blir.

Uansett ønsker jeg dere i hvert fall masse lykke til!

Skrevet

Du sier jo at dere har undersøkt rundt dette, så mulig dere har sjekket det ut. Men de av mine venner som har barn som fortsatt har store søvnproblemer etter at de har fyllt året, har i flere tilfeller oppdaget at det hang sammen med noe fysisk. I det ene tilfellet var det barneastma, i det andre tilfellet var det henholdsvis melkeallergi og glutenallergi.

Om dere ikke allerede har gjort det ville jeg tatt en tur til barnelege for å være på den sikre siden. Ikke allmennlege, de har ikke så god kompetanse på dette.

Lykke til videre! :-)

Skrevet

Hva med å prøve Sovekarin, det er dyrt, men har hørt det skal hjelpe. Hun kan også gi råd over telefonen.

Her har vi også slitt med søvn, noe som resulterte i at jeg selv fikk store søvnproblemer, følte til slutt at det ikke var noen vits i å sovne for lillgutt kom til å våkne snart allikevel.

Det som hjalp her var å innse at han var en gutt som ikke sov som alle andre samt at vi måtte ta annen hver natt. Vi byttet på å sove på sofaen med ørepropper. Når man selv har for lite søvn blir man fort litt smågal.

Når er han snart 3 og våkner fortsatt noen ganger om natten, men vi lever med det.

Skrevet

Hei Alva! har du begynt å jobbe igjen og har veslefrøkna begynt i bhg? Sliter en del med soving med nr 4 her også. Her var det bra en kort periode etter natteavvnenning før bhg-start, men etter han begynte der er det på`n igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...