Gå til innhold

melk som smaker metall etter opptining? Noen flere som har opplevd det?

Anbefalte innlegg

Jeg tok idag ut melk som jeg frøs ned i medela sine lynlåsposer den 13/7. Luktet oppi posen og kunne ikke kjenne noe vond lukt, men tenkte at jeg skulle smake for sikkerhetsskyld og da syns jeg at det smakte metall !???!! Noen som har opplevd dette? Alt i posen hadde ikke tint, men det skulle vel ikke ha noe å si for smaken. Turte ikke å gi dette så måtte gi MME isteden. Men jeg har jo jobbet hardt og fryst ned ganske mange porsjoner for å kunne trappe gradvis over til MME og for å blande litt i grøt når den tid kommer. Han er 3 mnd nå så har jo ikke gammel melk i fryseren heller. Mener å ha lest at morsmelk holder 3 mnd i fyseren.

Blir veldig lei meg om all melken er ødelagt nå :/

Noen som vet???

Fortsetter under...

Hei

Jeg har brukt en del frossen mm, men har nok ikke smakt på den... Vesla slukte den i allefall. Men jeg brukte vel det meste ganske fortløpene.

På ammehjelpen sine sider kan du lese litt om oppbevaring av morsmelk og forandring av smak og lukt, en kjapp oppsumering:

- frys melken ned helt fersk (Det går fint å helle melken rett over i en emballasje som inneholder frossen melk. Mengden allerede frossen melk bør være større enn mengden som nettopp er utpumpet, ellers er det risiko for at den tiner)

- Oppbevar melken ved så stabil temperatur som mulig! Ikke ha den i en fryseskuff som brukes ofte, legg eventuellt alle posene med melk i en egen boks med lokk slik at denne holder stabil temperatur.

- Det er best å tine melk over natten i kjøleskapet.

Noen foreldre finner at melk som er pumpet og fryst eller kjølet får en bismak. Dette skjer fordi enzymene (lipase) i morsmelken her såpass sterke at fordøyelsesprosessen (som ellers skjer i barnets mage når det dier) bryter ned fettstoffene i melken raskt. Ofte bryr ikke barnet seg om bismaken, mens andre nekter å drikke den.

Det er altså ikke farlig om smaken forandrer seg, så det er bare å prøve om barnet vil ta den. Hvis barnet ikke vil ha, så kan det jo fremdels være verdt å ta vare på litt i mindre posjoner som du kan bruke i grøt og middager senere. Ellers skal det gå ann å skolde melken først (les om dette på ammehjelpen.no). Du får jo vurdere om det er bryet verdt.

Men test som sagt om barnet vil ta melken først da!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...