Gå til innhold

11 uker og plutselig utrøstelig gråt i mange timer om dagen, hjelp!!!Er det kollikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har vært utrolig lett å ha med å gjøre intil for en uke siden, da hun plutselig begynte få masse luft i magen tror jeg, og har lange gråteperioder hver dag der hun er helt utrøstelig. Det kan vare alt fra 10 min til halvannen time, og kommer mange ganger i løpet av døgnet. I dag har hun sikkert vræla i over 6 timer sammenlagt. Jeg begynner bli helt utslitt, og aner ikke hva det kan være, eller hvorfor hun sånn helt plutselig har begynt få så vondt i magen. Hun vrenger hele kroppen som en banan bakover og hyler så hun nesten mister pusten. Helt grusomt å se på og helt grusomt å ikke kunne gjøre noe... Jeg prøver å tenke om det kan være noe jeg spiser, men jeg har ikke endret kostholdet mitt noe som jeg kommer på.. Hjelp! Har noen noen råd? Lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo være kolikk.. Jenta mi hadde kolikk, hadde det mellom 2uker til ca 3 mnd. Skreik så hun mistet pusten som du skriver, er helt forferdelig, er jo grusomt å se at de har det så vondt.

For snuppa mi funka det med at jeg kuttet ned på alt av melke-produkter og gav sukkervann (1 dl vann blandes ut med 1-2 spiseskjer med sukker) hvis hun fikk kolikkanfall.

Også hjalp det og holde henne på mage og gå rundt med henne slik. Du får prøve deg litt frem.

Men råder deg til og ta dette opp med hs eller lege i tilfelle det er noe annet.

Er så fælt så du får har masse lykke til!!

Skrevet

anbafaler å ta henne med til kiropraktor! Det gjorde underverker hos gutten min da han begynte med gråtetokter!

Skrevet

det samme skjedde med vår gutt. han sov masse de to første ukene vi kom hjem fra sykehuset, så begynte plutselig skriketoktene! Akkurat slik du beskrev- han var utrøstelig og spente seg i bue - det var helt grusomt, følte at jeg ikke strakk til, trøstet og bysset så godt jeg kunne for å gi han trøst og nærhet.ingen tvil om at han hadde d vondt! jeg prøvde lese meg frem til om dette var kolikk, men fant ingen definisjon må hva det faktisk er foruten utrøstelig skriking i x antall timer pr dag. Enkekte rundt meg fortalte meg at de hadde vantet ALT for lenge med å oppsøke kiropraktor! derfor var vi hos en god anbefalt kiropraktor med han bare 3-4 uker gammel! 4 behandlinger på 2 uker var det som skulle til!! Låsninger i nakken kan gi magetrøbbel! nå er han 5 mnd - og har ikke hatt et eneste lignende tilfelle etterpå!

Det kan jo være noe annet, siden kolikk ofte starter etter ca 2 uker og din allerede er 11 uker.. men jeg hadde spurt om hjelp der jeg kunne - ikke la det gå uker med smerte og bekymring - er ikke sikkert det går over av seg selv.. Jeg hadde prøvd kiropraktor - CranioSacralterapeut - akupunktur eller det som skal til...

I mellomtiden mens du evt venter på time: amming (den søte melken og det å få suge) og sukkervann er smertestillende for de, så prøv det med en slik pipettesprøyte når d er på sitt verste!

-lag blandingen fra kokt vann som tilsettes vanlig rørsukker (druesukker virker ikke). Det tilsettes 12 g sukker pr 1 dl vann (12 g er en strøken spiseskje, eller aller helst en strøken måleskje på 15 ml). Jeg har gitt 2 ml av dette over ca 1/2-1 minutt ved at barnet suger det i seg fra en sprøyte- og det hjalp og ga han en pause fra smertene (men det er ikke forebyggende, og en skal ikke gi mye av dette)

lykke til - føler veldig med deg...

Skrevet

Tusentakk for svar:)! Er det noen som har en bra kiropraktor og anbefale i Oslo sentrum?

Skrevet

jeg tviler på at det er kolikk når barnet er 11uker. det melder stort sett sin ankomst når barnet er et par uker. jeg ville tatt med barnet til lege eller hs for å undersøke han/hun.

prøv å analyser om det kan være noen forandringer den siste uken som du ikke har tenkt over som kan uroe barnet. drikker du mye kaffe,melkeprodukter,krydder, forandringer i omgivelser som uroer barnet (noe som slår seg på magen fordi dem blir urolig). hvis du ikke har det bra så merker ungene det med en gang og blir urolige også.

Som sagt, jeg ville fått undersøkt barnet siden dette begynte plutselig når barnet er så "stort".

Har vært gjennom tre mnd med kolikk og er alenemor så vet hvor grusomt det er og hvor utrolig synd man synes i de små og hvor maktesløs man føler seg. Jeg vil anbefale manuellterapeut fremfor kiropraktor i tilfelle.

Sukkervann er også susen når de har mageknip, jeg ga det med medisinsprøyte uten spiss selvfølgelig. Når det var skikkelig ille så kokte jeg opp 1dl vann og tilsatte halvannen spiseskje med sukker, ventet til det var avkjølt og ga han 2.5ml inntil 5ganger i døgnet. Sukkervann har umiddelbar effekt hvis barnet skriker pga luft i magen

Skrevet

Kjøp Minifom på apoteket. Det er mirakelkur. I allefall hos oss.

Jenta roet seg etter 3 dager med kolikk. Storesøsteren bruker også dette ved magesmerter, hun er 5år.

Skrevet

det kjøpte jeg også etter anbefaling av kjente, men ble senere raskt informert av en barnepleier og spedbarnskiropraktor at det absolutt ikke var gunstig for det lille spedbarnet. jeg ville prøvd manuellterapi eller lignende. snakk med helsestasjon:)

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke finlest alle svarene, men dette hørtes ikke ut som kolikk eller magevondt. Babyen trekker gjerne føttene opp mot magen når de har vondt der.

Vår jente var helt likens. Hun vrælte besatt og spente seg som en banan. Utrøstelig. Etter en samtale med helsesøster så var dette tegn på låsning i nakken (KISS). Vi kom oss til MANUELLTERAPEUT som slo fast at hun hadde låsning på begge sider. Etter behandling der så ble hun gradvis og ganske fort bedre.

Har dere problemer under ammingen? Hvordan var fødselen? Låsninger i nakken kan gjerne skje i forbindelse med raske fødsler da hode og nakke ikke "klarer å henge med" når det går så fort og derfor får seg en liten kakk.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du får time hos en manuelterapeut snarest, det er også gratis.

Skrevet

Oj, takk for svar. Jeg hadde en superrask fødsel ja, tre timer, så det kan stemme. Prøver finne meg en slik manuellterapeut med en gang jeg:)

Skrevet

Vet akkurat hvordan du har det. Min rolige jente er plutselig begynt å bli ganske urolig av seg. Når jeg har lagt henne for å sove skriker hun plutselig av full hals, og er nesten utrøstelig når jeg tar henne opp. Tilbyr til og med flaske eller pupp, men nei..

Leste svarene og tror faktisk jeg må ta dette opp med hs neste onsdag.. Dette her går jo ikke an!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...