de tre bukkenebruse Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 jeg ringte legen min for å få endret sykemeldingen min fra 50% til aktiv sykemelding pgav av spying og kvalme...men da sykemeldte han meg i steden 100%...sa at det var like greit å gjøre det slik. er jo glad for at han tar dette alvorlig men er redd for hva de på jobb og ikke minst sjefen vil si da hun/de ikke er så veldig forståelsesfull---
Cissis Skrevet 6. september 2010 #2 Skrevet 6. september 2010 Hvis legen din mener du skal være sykmeldt hadde jeg hørt på han. Er jo en grunn til at du vil ha aktiv sykmelding, regner med det er fordi formen er dårlig. Du skal overhodet ikke tenke på hva de på jobben sier og heller ikkje sjefen. Du er gravid, har dine rettigheter og arbeidgiver har sine plikter ovenfor gravide. Tviler på at sjefen din hadde kommet og takket deg etter å f.eks ha stått på under svangerskapet i jobb med dårlig helse. NEI ta vare på deg selv. Du har LOV til det nå:) Lykke til:)
anna_duck Skrevet 6. september 2010 #3 Skrevet 6. september 2010 Aktiv sykemld kan bare brukes i inntil 8 uker, og du må skrive et opplegg med sjefen for når og hvor mye du kan være til stede på jobben. Kan ikke gå som man vil om man plutselig blir dårligere...
theamortil3 Skrevet 6. september 2010 #4 Skrevet 6. september 2010 Forstår deg veldig godt som er nervøs for hva sjefen vil si når hun i utgangspunktet ikke er så forståelsesfull. Jeg har tidligere hatt en slik sjef og jeg kviet meg for å ringe å si at jeg var syk og når legen sykemeldte meg så ble hun sint og forlangte at jeg skulle få aktiv sykemelding. Jeg turte ikke annet enn å ringe legen min å få endret den til aktiv sykemelding. Det endte med at jeg ble sykere og tilslutt ble jeg omplassert til en annen jobb via overlege på sykehus pga helsen. I ettertid kan jeg ikke forstå at jeg lot sjefen "bestemme" over meg og ta avgjørelser over legen min. Du må nå bare slappe av med at du er sykemeldt, og om sjefen spør deg om det er nødvendig så svarer du bare at legen din som tar hensyn til helsa di, syns det er nødvendig...
de tre bukkenebruse Skrevet 7. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2010 tusen takk for svar alle sammen=) ja,jeg får si det slik du sier theamed3. =) for sjefen forlanger forklaring når jeg kommer med sykeeldig om hvorfor osv... trodde egentlig ikke de hadde noe med det...så det var godt å få et tips om hva jeg kan svare sjefen =)
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 7. september 2010 #6 Skrevet 7. september 2010 De har absolutt ikke noe med hvorfor du er sykemeldt! Det er selvsagt opp til enhver å fortelle om de ønsker det, men de har ikke krav på å vite noe som helst og skal godta at en lege har sykemeldt deg. Som theamed3 sier, spør de om det er nødvendig svarer du at legen synes tydeligvis det var nødvendig og ferdig med det! Ikke tenk på sjefen din! Som ei anna sa her - du får neppe noe klapp på skulderen for å slite deg ut til arbeidsplassen sin fordel! Tenk på deg selv og babyen først!!!
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 7. september 2010 #7 Skrevet 7. september 2010 De har absolutt ikke noe med hvorfor du er sykemeldt! Det er selvsagt opp til enhver å fortelle om de ønsker det, men de har ikke krav på å vite noe som helst og skal godta at en lege har sykemeldt deg. Som theamed3 sier, spør de om det er nødvendig svarer du at legen synes tydeligvis det var nødvendig og ferdig med det! Ikke tenk på sjefen din! Som ei anna sa her - du får neppe noe klapp på skulderen for å slite deg ut til arbeidsplassen sin fordel! Tenk på deg selv og babyen først!!!
Mamma Glad Skrevet 7. september 2010 #8 Skrevet 7. september 2010 Jeg opplevde også at legen ikke ville bruke aktiv sykemelding, det var visst mer beregnet hvis man forsøker å komme tilbake i jobb etter full sykemelding. Min situasjon var ellers litt annerledes enn din, men jeg løste det med å være sykemeldt og komme på jobb likevel når jeg orket det. Da sender man bare inn hvor mange timer man har jobbet til NAV, og så blir sykepenger og lønn avstemt etter det. Når det er sagt, ville jeg ikke tatt for mye hensyn til sjefen, hadde en sånn en i mitt første svangerskap. De tenker bare på hva som gagner dem og jobben, og da blir det din oppgave å tenke på hva som er best for deg og barnet! Ta vare på deg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå