Gå til innhold

må jeg bruke plaster utenpå et sår som er sydd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er sting eller to.

men blødde litt av det i dag tidli, og kansje var der litt grønt.

fikk stinget på torsdag.

Skrevet

Erm.. ja, det er jo ganske lurt hvis man ønsker å unngå infeksjoner.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det må du. Men om det er "kanskje litt grønt" så er det helt sikkert greit å få en lege til å titte på det.

Skrevet

Ja, så lenge stingene sitter i må du ha bandasje/ plaster over, det er også viktig å bytte bandasje/ plaster hvis det blir vått. Vått plaster over et sydd sår er meget god grobunn for bakterier. Litt blod i såret er ikke farlig, men hvis såret verker bør man gå til lege med det.

Skrevet

Hmm... jeg ville vasket og bandasjert det daglig til det sluttet å væske. vanlig temperert kranvann funker fint i Norge. Om du trenger å ha bandasje/ plaster på hele sting-prioden, er jeg dog litt uenig med de andre i. Til sammenlikning fjernet jeg bandasjen over mitt keisersnitt etter ett døgn, mens agraffene (stiftene) ble fjernet fem dager senere. Dette var sykehusets prodedyre. Men det kan være praktisk å ha på bandasje selv på ikke-væskende sår, siden sting har en tendens til å henge seg opp i klær og andre ting.

Skrevet

Jeg tillater meg å gå mot strømmen her: Med mindre du har klær over såret som kommer til å klistre seg til det, så ville jeg ikke hatt plaster på. Luft er bra for sår. Det tørker fortere, og det blir ikke fuktig, varmt og klamt, som er et ypperlig miljø for bakterier og dritt. Vær nøye med å holde det rent med pyrisept eller klorhexidin. Tørk vekk alt blod og skorper. Det er der bakteriene vokser.

Er du i tvil: Ring legen og spør!

Skrevet

Jeg tror du vil se at jeg er enig med deg.

Skrevet

både og - lurt å lufte litt, men samtidig må man unngå å få skitt i det.

Rense med pyrisept og bruke sårsalve.

Skrevet

Et sår som er sydd er jo også dypt, da ville jeg brukt plaster de første dagene, Også må du bytte våte plastere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...