Gå til innhold

Dette med at baby får for mye formelk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en artikkel som noen postet en link om lengre nede her, ang når baby får grønn bæsj. Veldig masse av virkningene av for mye formelk stemmer med det jeg opplever med småen her i huset. Han har fått veldig mye hormonutslett i ansiktet og litt på kroppen, ynker og grynter mye i søvne, og har blitt generelt mer urolig og utilpass. Han har også grønn avføring i perioder. (5 uker gammel baby)

Jeg har mye melk, og ofte spreng når småen har sovet et par timer. Han har enorm apetitt, og tar gjerne begge brystene ved en mating. Og spiser veldig veldig ofte i våkenperiodene sine. Spørsmålet mitt er derfor om noen har erfaringer med dette med for mye formelk. Og da har noen tips til hvordan jeg unngår at småen får for mye av denne melken? Bør jeg pumpe meg litt før han får spise? Jeg har forsøkt å bare gi ett bryst, men da blir han rett og slett ikke mett, uansett hvor lenge jeg lar han spise av det. Huff...blir sånn i villrede av dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke så mye om amming, så kan ikke hjelpe deg.. :s

Men vet at det står noe om for mye melk og det du lurer på på www.ammehjelpen.no

:)

Skrevet

Hvis han spiser så masse tror jeg ikke det er et problem med mye formelk, for da får han jo den fete melken i tillegg og han får mye melk generelt sett ;-) Men du kan jo gjerne håndmelke ut litt av hvert bryst før du begynner å gi for å se om det hjelper. Det er uansett bedre hvis du har spreng, fordi da får babyen bedre tak og bedre ammeteknikk. Hvis du melker ut ca. 15 ml av hvert bryst, så kan du jo se hvordan det går?

Skrevet

Vi har også vært gjennom dette. Jeg ga også fra begge bryst men nå gir jeg kun fra ett så langt det er mulig. Jeg bare lar han holde på å stri litt (tror hun er blitt litt lat fordi melken sikkert har vært veldig lett tilgjengelig). Etter 2 uker så har det blitt riktig farge på avføringen her i gården og sover lengre økter om dagen også. Før våknet han jo alltid etter en halvtime.

Det står tips til hvordan du kan gjøre det her:

http://www.ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Det er mulig jeg var meg som postet den linken. Jeg slet med rask utdrivningsrefleks de første ukene og jeg mistenkte også at jeg hadde for mye formelk. Men for meg stabiliserte det seg sånn plutselig rundt uke 5-6 og jeg har ikke hatt noen problemer siden. Jeg fulgte rådene som sto i artikkelen. Gutten vår er nå 12 uker og han ammer fremdeles kun et bryst av gangen. Han får kun mm.

http://www.babyverden.no/nyheter/far-babyen-for-mye-formelk/

Skrevet

Åh så nydelig å lese en "bruksanvisning" på problemet! Etter å ha lest ammehjelpens beskrivelse er det ingen tvil om at det er nettopp dette vi strir med i heimen. Her står spruten av brystet dersom småen slipper taket, og det andre brystet lekker igjennom ammeinnlegg og det det skulle være under ammingen. Småen får også veldig ofte i halsen, og sluker mer og mer luft under ammingen som kommer opp som gulp eller voldsom raping. Han bæsjer også noe helt voldsomt, som vil si mange ganger mellom hver mating og stell. Har opplevd to bæsjefrie bleier siden han ble født, der den første var den som ble skiftet før barnebeket kom etter fødselen....

I tillegg har han gått fra 2800 gram til nærmere 5 kg på fem uker...hjelpes! Nå skal jeg prøve denne "utpumping, og gi fra ett bryst om gangen"-metoden og se om det blir bedre. Har til nå forsøkt å pumpe litt før mating, men det har bare virket mot sin hensikt....

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg glemte å legge til at jeg lar alltid den første store spruten å i kluten, for da slipper sønnen min brystet... Pga rask utdrivningsrefleks ble jeg også rådet tl å amme liggende, for melken kommer ikke like fort da pga tyngdekraften eller noe sånt. Så jeg ammet nesten bare liggende de første ukene, før melkemengden stabiliserte seg.

Skrevet

Dette kjenner jeg meg veldig igjen i. Rapene til lillegull om natta er skremmende, høres ut som om han skal omkomme. Han får nå stort sett bare ett bryst om gangen - det går seg til når de blir ltt eldre. Han spiser mindre nå enn da han var liten.

Skrevet

Grrrr!!! Det skulle altså gå to nyfødtperioder før jeg forstår hva som har vært situasjonen min!!! (Hvis det noen gang blir en nr 3 så skal jeg være obs på dette!!!)

Masse spreng mellom amminger, lekkasje til tuuusen fra andre bryst under amming(samlet opp og da var det mellom 60-80ml lekk!!), uro ved puppen og skrik og skrål... Og ikke minst bekymringen om "har jeg nok melk eller...?"

Tusen takk for informativt innlegg, selv om det dessverre er for sent for meg denne gangen også... he, he... Nå er det bare kosepupp ved 9 mnd:)

Skrevet

Når det gjelder grønn avføring tror jeg ikke at det har med formelk eller ikke å gjøre. Min får kun mme, og han har også grønn avføring av og til. Men som oftes gulbrun. Han får akkurat den samme melka hele tiden, så det kan tydeligvis være helt tilfeldig om de får grønn avføring:)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Når skal man finne tid til å tømme begge brystene egentlig??? Man skal jo legge barnet til brystet med en gang etter brystet er tømt, men her i huset er ikke det mulig å gjøre (pumpingen) så lenge hun er våken siden hun krever oppmerksomheten min 100% i form av lek, kos eller mating... og kan man ta tømmingen på kvelden eller skal det helst gjøres på morgen? Syns ammingen er oppskrytt. Ikke noe kos, men som alle jeg snakker med påpeker, så er det det beste for babyen min.... så jeg prøver å bite det i meg og tyne meg gjennom det første året så lenge ammingen pågår...

Blir ikke noe bedre heller når det virker som hun får ondt i magen grunnet luft... noe som resulterer i gråt... :(

Hjelp.....

Skrevet

Ang. blokkammingsmetoden (pumpe ut alt osv): Kan du gjøre det i helgen mens babyen sover eller du har en annen (pappaen, f.eks?) som har tid til å se til babyen? Det er ikke viktig å gjøre det om morgenen, jeg gjorde det sånn i 4-5-tida på ettermiddagen.

Det at babyen skal spise med en gang etterpå, er nok mest for babyens skyld, ikke for at metoden skal fungere. Brystet fyller seg ikke opp så raskt som det du er vant til etterpå. La så babyen spise så ofte som den vil, men av samme bryst i 3 timer (men en 5 uker gammel baby spiser jo ofte uansett, da, er min erfaring!).

Les mer om metoden her; det er på engelsk, men jeg synes særlig det var nyttig å lese casene litt lenger nede på siden:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2075483/

Ang grønn bæsj: Vår baby bæsjer grønt i perioder, tror ikke fargen i seg selv betyr for mye formelk. Men de sier jo at grønn og skummende bæsj er tegn på dette.

Lykke til, vi ble i hvertfall kvitt noe av mageknipen med denne metoden!

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir veldig lei meg for at helsesøstre vet så lite om dette... Det eneste de spør om er jo om man har nok melk... De tre første månedene i babyen vår sitt liv ble ødelagt av akkurat dette. Jeg hadde voldsom spreng, slik dere andre beskriver. Det bare spruta og rant, og jenta fikk melka i vrangstrupen og masse luft i magen. Hun sov omtrent ikke på dagtid, før hun til slutt slukna utpå natta, helt utmattet. Hun hadde forøvrig også en del grønn avføring.. Jeg tok opp alt dette igjen og igjen på helsestasjonen, men det at hun ikke sov var vanlig, grønn avføring kunne være tegn på at hun var uttørket, og raping/luft og voldsom gulping var bare umodent tarmsystem.

Jeg sa det til og med til dem (de var to - helsesøster og helsesøsterstudent) at jeg hadde så alt for mye melk, og om de trodde det kunne være grunnen til problemene. Men, nei, det trodde de så absolutt ikke. Jeg blir sint kjenner jeg. Problemene går jo over etterhvert, men herregud som jeg skulle ønske de første månedene hadde blitt bedre - spesielt når det var en så utrolig enkel årsak og løsning på problemet...

Men jeg er glad for dere som oppdager dette tidligere! Skulle bare ønske informasjonen kunne nådd alle dem (for det er tydeligvis en del) som sliter med dette så tidlig at ikke hele nyfødtperioden blir ødelagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...