Gå til innhold

et litt rart spm ang valkene til babyen!;P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle barna mine har blitt gode og runde (kun amming) med masse valker. Syns å huske en gang at helsesøster sa noe om at valkene skal være symmetriske....? Kom på det idag da jeg badet minstemann, fjerdemann, på 3,5mndr...for da la jeg merke til at valkene på det ene låret var helt ulikt det andre! Høres jo egentlig ganske teit ut dette, men hvis det stemmer det jeg mener hs har sagt, er det noen som vet hvorfor det skal være symmetrisk, og om det "gjør noe" hvis de ikke er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jenta mi har usymmetriske valker, så vi ble sendt til røntgen hvor de fant ut at hun muligens har en liten hofte feil. skal inn til ortoped snart for å vite om det er noe som må behandles eller ikke.

Skrevet

Hmm... det er i lysken/øvre del av låret dette hos gutten min... kjente jeg ble litt "nervøs" nå...

Skrevet

Ikke for å gjøre deg mer nervøs, men på 6-ukers kontrollen sjekka legen at valkene var symmetriske for å utelukke evt hoftefeil... Tror jeg ville sjekka det opp om jeg var deg. Behøver ikke å være noe galt:)

Skrevet

De sa ingenting på 6ukerskontrollen, og jeg har egentlig ikke lagt merke til det selv heller før idag. men når jeg først så det, følte jeg det viste ganske tydelig.. skal på 5mndr kontr i slutten av okt, men skal på 2årskontr med jenta mi om et par uker, får vise det til hs da!

Takk for svar forresten!

Skrevet

hadde tatt en svipp på hs i morra bare for å få det ut av verden, jenta mi er 7mnd nå. alt hadde vært enklere om de oppdaga det før! med hofte feil er det alfa o mega å være tidlig ute!. trenger selfølgelig ikke være noe i det hele tatt.

Skrevet

Det kan være hoftefeil ved usymmetriske valker på lår.. Gutten vår var på ultralyd av hoftene når han ble født pga at valkene på lårene ikke var symmetriske.. Det viste seg at hofta ikke var helt moden, men vi fikk dra hjem og dro tilbake 5 uker senere, da hadde det heldigvis grodd fint.. De tok ultralyd da også.. Han har fortsatt usymmetri på lårene, det ene virker også litt større.. Gutten vår er snart 4 mnd og det er ikke noe feil ve hoftene, han bare er sånn nå :)

Du kan jo høre med legen din om henvisning for å sjekke det ut.. det er jo mest sannsynlig ikke noe galt :) Om babyen din har hatt dette hele tiden er det rart barnelegen på sykehuset ikke så det når han ble født.. De skal sjekke det før utskrivelse :) Så da er nok alt bra med babyen din :)

Skrevet

jenta mi har også bitte litt asymmetriske valker og det er ikke noe galt med hoftene hennes. Det virker rett og slett som om "bretten" har lagt seg litt annerledes.

Sjekk med hs/barnelegen så slipper du ihvertfall å tenke på det - eller så må du tenke på det.

Lykke til

Skrevet

Det der med å bruke lårvalker som mål på hoftefeil eller ikke, er IKKE medisinsk tilstrekkelig! Det er en parameter som helsesøstre og kanskje uerfarne leger bruker. Ja, man kan se på det som supplement, men det er selve hofteleddsundersøkelsen som skal avgjøre om man mistenker hoftefeil eller ikke. Og det diagnostiseres på ultralyd!

Til dere med asymmetriske valker: trenger ikke bety noe! Det er leddundersøkelsen som avgjør! Dette gjøres av alle barneleger på barsel og skal også gjøres av helsestasjonslege på 6 ukers kntr.

Skrevet

Det er jo det alle sier her jo.

Det er ikke sikkert det er noe, men det er verdt å sjekke på grunn av en faktor som flere helsesøstre bruker som årsak til videre sjekk på røntgen osv. Ingen her diagnostiserer, de bare anbafaler å sjekke det ut.

Hilsen hormontroll i ammetåke. ;)

Skrevet

Ikke meningen å være så hissig i innlegget mitt:) Men det er så mye usikkerhet som sås her inne/man har hørt forskjellige ting, prøvde bare klargjøre at det er mange som har asymmetriske valker uten at det betyr noe.. så man ikke går rundt bekymret unødig..

Skrevet

Her har gutten lengdeforskjell på beina, og dermed er valkene ikke på lik linje... Men hoftene er i orden (sier barnelegene) .. Det er utrulig hva man legger til merke med barna.. Jeg trur jeg studerer ham hver kveld etter "feil"hehe,,, 8,5 mnd etter fødsel :o)

Skrevet

Snakket med hs på tlf, og hun trodde ikke det var noe med hoftene siden de har blitt sjekket etter fødsel og på 6ukerskontrollen... men hun ville jo se på det selvfølgelig, skal bare ta det om knappe 2uker på 2årskontr til jenta mi. Så får vi se hva hun finner ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...