Gå til innhold

3-åring, så utrolig sjenert og usikker - jeg føler meg som en dårlig mor. Trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff.... Vi har ei jente på 3 år som er så utrolig sjenert og usikker.

Her hjemme med oss (mamma og pappa) er hun helt turbo, men blant ukjente og folk hun ser/leker med av og til blir hun så stille, sjenert og gråter veldig lett.

Innkjøring i bhg har alltid vært problematisk, både på småbarn og storbarnfløy. Hun tør ikke leke på rommene til små venninner her i gata (småjenter hun kjenner godt) - hun vil helst ha de hjem til seg, der føler hun seg nok trygg.

Hun vil alltid at mamma og pappa skal være med.

Vi prøvde danseklubb for henne, sammen med noen gode venninner fra bhg. Jenta vår var den eneste som sto å hylgrein. Ville ikke være med på noe, selv om jeg/pappen sto rett ved siden av. Jeg trodde kanskje det kunne være med å gi henne selvtilitt. Tror hun har lyst til å være med, men hun tør bare ikke uten oss. Men vi kan ikke være med inn i salen hver gang, det er ikke lov. Jeg kjenner henne så godt at jeg vet hun hadde strålt og fått så mye selvtilitt hvis hun gjennomførte dansekurset.

(det er ikke jeg som ønsker at hun skal danse. Hun har snakket om dette i mange uker allerede. Men når det først skjer får hun litt "panikk". Typisk 100-meters tøffing).

Det er veldig viktig med rutiner for henne, sånn har det vært siden hun ble født. Alt som er nytt er skummelt, det som gjentar seg 1000 ganger går greit (av og til).

Hun er også beskjeden ovenfor besteforeldre, tanter/onkler osv. Hun ser ikke de så ofte, de bor et stykke unna.

Føler meg som en dårlig mor, at det er litt min skyld, siden hun alltid har vært med meg eller/og pappen. Men vi har som sagt ikke nær familie i nærheten, heller ikke mange nære venner, så hun har ikke fått "øvd seg" å være uten mamma og pappa.

Dette ble veldig rotete, prøver å skrive mens babyen min gråter ;)

Er det noe vi kan gjøre for hjelpe min eldste jente, eller er dette normalt og går over? Jeg tenker med gru bl.a. på skolestart om 3 år hvis dette fortsetter liksom....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn er forskjellige, hun er bare 3 år, mye kan skje.

Jeg ville latt henne ha med noen hjem, først 1, kanskje etter hvert 2 samtidig. Snakk med foreldrene til de andre barna, bli med hjem til de hvor du eller mannen er med de første gangene for så gradvis å trekke dere tilbake.

Jeg ville startet på arenaer hvor hun føler seg trygg.

Kanskje dere kan ha dansekurs hjemme med små venniner på besøk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...