Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 38 år, gift med en kvinne. Kontaktet Riksen i april for info om inseminasjon, aldersgrenser, ventetid osv. Fikk beskjed om at så lenge søknaden var registrert FØR fylte 39 år var alt i orden. Ble henvist via fastlegen, ventet i 10 uker..og fikk idag brev i posten om avslag fordi "desverre er sannsynligheten lav for å få barn hos eldre kvinner og ved offentlig institusjon mottas derfor ikke par hvor kvinnen er over 38 år til behandling. Beklager derfor å måtte avslå søknaden"

Brevet avsluttes med en notis om at private klinikker ikke har samme praksis mht. alder.

De kunne ikke bare ha sagt dette med en gang? F.eks på nettsida, over telefon de tre gangene jeg har ringt osv??!

Noen som har vært i samme situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142288335-nektet-ivf-p%C3%A5-grunn-av-alder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg ved å dele en lik erfaring med deg. Men trodde ikke man praktiserte inseminasjon i Norge??

Håper uansett at det ordner seg for deg, og at du har anledning til å gå over til det private. Unner alle å få et sårt ønsket barn ;-)

Hei Håpefull *prøver igjen* :)

Takk for svar. Jeg skal ikke gi opp riktig enda. Har vært gravid to ganger tidligere, mistet begge. På den positive siden vet jeg at jeg ikke er steril...og positiv må en fortsette å være, tross motarbeidelse fra diverse kanter. Ha en fortsatt fin kveld

Hmm, jeg synes det høres litt merkelig ut. Så lenge du er søkt inn før du er 39 år som er den aldersgrensen på Riksen kan de ikke bruke dette mot deg/dere.

Jeg ble henvist i mars og ble 39 år i mai. Pga ventetider ble vi innkalt til Riksen i august der vi skal ha IVF.

Dette er forskjellsbehandling i det offentlige og kan ikke tolereres. Send inn en KLAGE omgående til Riksen! Send inn søknad til Ullevål eller andre offentlige sykehus for hvert sykehus kan ha egne inntaksregler. Lykke til!

Tusen takk for svaret, Stjernemagnolia! Jeg syntes også brevet/begrunnelsen for avslag skurret litt, siden alle jeg snakka med underveis har bekrefta at vi var innen fristen. Det er lang ventetid, var forberedt på det...men ikke avslag uten å engang fått gjennomføre tester, samtale osv.

Skal klage, må bare finne ut hvordan/til hvem.

Jeg visste ikke at Ullevål var aktuelt, må sjekke nærmere.

Ble veldig oppmuntra av at du også tenker at dette var forskjellsbehandling,fikk ny "spirit" til å stå på litt til. -takk igjen :)

Hei, du.

Aldersmessig tror jeg du kan følge opp denne saken, og ikke gi deg så lett. Forskjellsbehandling innenfor samme klinikk på samme tidspunkt er ikke OK, men vær OBS på at du da må kunne vise til at tilfellene er ganske like, for det er til enhver tid klinikkene som til sist beslutter hvem de behandler og ikke.

Godt tips å prøve seg på Ullevål også, og Porsgrunn.

En annen utfordring kan være behandlingen. AIH gjør man i Norge, også ved offentlige klinikker, men inseminasjon med donorsæd har ikke vært vanlig. Jeg vet at Hausken skal igang med dette i høst (har i alle fall hørt dette fra andre pasienter, om enn ikke fra klinikken direkte), men jeg tror ikke de offentlige gjør dette. Det er hovedårsaken til at kvinner i deres situasjon ofte havner i DK, der inseminasjon og IVF med donorsæd er ganske vanlig.

Uansett - lykke til! Det finnes andre her inne i deres situasjon, så om dere vil ha innspill på andre ting enn alder så er det bare å spørre.

Annonse

Hei!

Inseminasjon m dononorsæd er en rettighet lesbiske har på lik linje med heterofile etter den nye ekteskapsloven (juni 2009).

På Rikshospitalets hjemmesider står det tydelig å lese at aldersgrensen er 38 år på søknadstidspunkt. Som heterofile skal også vi vurderes utifra et helhetsperspektiv, medisinsk og psykososialt. Jeg mistenker kraftig at det er andre grunner til at vi har fått avslag, kunne godt tenke meg å se henvisninga fra fastlegen, for ikke å snakke om journalen på Riksen. Noen har foretatt en vurdering, men på grunnlag av hva? Et avslag på medisinsk grunnlag er ok, men dette føles bare urettferdig...og litt tilfeldig. Tror det kanskje er mangelen på donorer og en haug med søknader som lå der til behandling etter ferien som gjør det fristende å si: "nei, du er jo altfor gammel, beklager så meget..."

Heisan.

Jeg mente ikke at dere hadde andre rettigheter enn heterofile, jeg er klar over den nye lovgivningen, jeg var bare usikker på om man brukte donorsæd ved de offentlige klinikkene enda.

Hmm. Ja, det høres ut som om det kan være noen "ugler i mosen her". Tror nok det kan lønne seg å stå på litt, ja, og aldersgrensen er jo tydelig kommunisert. Du får presse dem litt og se hva du får ut.

Lykke til!

Hei MK73, jeg ser at meldinga fra meg kan virke litt krass, beklager. Var ikke slik at jeg trodde du mente heterofile har andre rettigheter.

At jeg skrev det om lovgivninga er nok ren refleks...så mange uvitende folk, til og med ved sykehusene. Første gang jeg ringte Riksen trodde ikke dama i resepsjonen at det kunne stemme at lesbiske kunne få hjelp ved IVF-seksjonen.

Idag har jeg sendt skriftlig klage til IVF-avd, bedt om innsyn i journal, kontaktet fastlegen og pasientombudet + sendt forespørsel om bistand fra brukerombudet ved Riksen..så om de tror det kan spares tid og krefter på å avvise oss uten ihvertfall se på saken,-tar de skammelig feil :)

Glad jeg kom på tanken å skrive inn her, det sitter mange med kompetanse, råd og trøstende ord bak alle nickene. Takk!

Jeg skjønner, det må være frustrerende. Mye uvitenhet og litt lite oppegående mennesker rundt omkring på enkelte områder.. Vi som er her inne er nok over gjennomsnittet oppdatert på ass.befr. og alt det innebærer :-)

Det er bra at du tar tak - man må passe på seg selv og sine egne rettigheter, det er det jammen ingen andre som gjør! Hadde vært interessant om du holdt oss oppdatert her inne, slike saker er det viktig at vi deler med hverandre, det er mye lærdom her, og vi må stille krav til de offentlige etatene våre når ting ikke går på skinner.

Håper dere vinner frem, og det fortere enn svint!

Hei igjen susivei. Så flott dere har sendt inn klage. Skulle bare mangle for alle skal ha like muligheter til å få offentlig behandling.

I februar 2010 ble aldersgrensen økt til 39 år fordi de skulle samordne med Ullevål sine regler. Det er også som du selv sier tidspunktet når søknaden ble sendt inn som er tellende for å bli tatt i betraktning.

Tester jeg måtte gå igjennom var Klomifen og AMH test som IVF-klinikken sendte rekvisasjon til per brev før vi ble tatt i betraktning.

Tidligere hadde gynekologen gitt meg rekvisasjon på en hormonstatus som ble tatt via en blodprøve.

Stå på ikke gi dere før dere blir tatt på alvor! Klemmer til tøffingene som dere er!

Mange takk for oppmuntring og lykkeønskninger!

Jeg fikk svar fra seksjonsleder T. Tanbo, bare etpar timer etter min e-post til ham. Han sier han ikke kan svare via e-post men at det kommer brev. Er fornøyd med at han tok seg tid til å gi i meg beskjed, det var ryddig og greit...han kunne jo bare latt meg vente på brevet.

Ble skremt av at vi fikk så brått avslag, så mine forhåpninger til kommende brev er ikke spesielt store..men kanskje jeg i det minste får en mer redelig forklaring. Lettere å forsone seg med et NEI da kanskje.

Skal si ifra etterhvert...siden jeg nå først har begynt å "plage" dere her inne på forumet :)

Takk for nyttige detaljer, Stjernemagnolia.

Veldig greit å vite det angående økning av aldersgrensen, jeg har lurt på hvorvidt Riksen nylig hadde endret regler og at jeg er for gammel ...bare sånn plutselig. Nå virker det mer som Overlegen der har "glemt" den nye aldersgrensen...og har klippet/limt sammen et standard NEI-svar fra før februar 2010.

De testene du nevner var de jeg pr. telefon fikk beskjed om at jeg kunne gjennomføre på eget initiativ, da Riksen ville sende meg et brev der de krever slik testing FØR videre vurdering. Min kone måtte ta en HIV-test, det gjorde hun få dager etter...og jeg rakk å bestille legetime for å få henvisning til Klomifen osv.

Lenger kom vi altså ikke...avslaget blir gitt på ren refleks ser det ut til.

Jeg setter veldig stor pris på svarene fra deg, gode bidrag for å holde motivasjonen oppe.

Ha en riktig god kveld

Annonse

Hei Susivei,

Det stemmer at aldersgrensen for IVF på riksen er 38 år som du skriver ovenfor, men når det gjelder inseminasjon. Har de satt en grense på 35 år selv på hetrofile par dette fremkommer i deres brosjyre på deres nettside. Jeg selv kom inn i systemet før fylte 39 år. Har hatt flere fryseforsøk samt 2 ivf forsøk og er nå 40 år. Er nå 10+2 uker.

Kan være at private klinikker har en annen grense på inseminasjon en det offentlige.

Lykke til :)

Hei Muse!

Takk for svar, -men jeg tror/håper du tar feil. Sjekk hva Riksen skriver på sine nettsider om saken:

Assistert befruktning hos lesbiske par

Fra 2. januar, 2009, mottar Rikshospitalet henvisninger for lesbiske par som ønsker assistert befruktning med donorsæd. Henvisninger blir vurdert og prioritert på lik linje med heterofile par.

Assistert befruktning er ikke en rettighetsbehandling etter pasientlovens begreper om rett til nødvendig helsehjelp. Det en lege ved Seksjon for barnløshet og assistert befruktning som vurderer alle henvisninger individuelt og tar stilling til om behandling kan tilbys.

Par som søker behandling må være gifte eller samboere i ekteskapslignende forhold, som innebærer felles registrert bopel i forutgående to år. Videre må paret være medisinsk og psykososialt egnet, som betyr at de må kunne gjennomgå behandling, svangerskap og fødsel, samt sikre trygg oppvekst for barnet.

Av hensyn til optimale behandlingsresultater, skal kvinnen som mottar behandling være yngre enn fylt 39 år ved søknadstidspunkt.

Hvor finner jeg den brosjyren du nevner? Vil jo nødig bruke egen og andres tid på klager hvis jeg har tatt helt feil.

Vennlig hilsen Susi

Hei:) Per i dag er det kun Riksen og Haugesund som tilbyr donorsæd, enten man er hetero el homo. Vi var i Haugesund og det kan

anbefales! Det fine der er at du kan kjøpe donorsæd selv om de er tomme, og få det shippet dit- da slipper dere hvertfall ventetid på grunn av den biten. Ellers sier Hausken at de skal igang, men det har han sagt til oss siden januar og tidspunkt flyttes hele tiden, så jeg tror han har litt for mye på tapetet til at det blir innen ok tid. Ellers er Medicus i Trondheim også inløypa. Øykke til :)

Hei igjen, Susivei.

Jeg må innrømme at jeg har ikke lest regelverket for lesbiske par, legger ved linken til den brosjyren vi fikk utdelt når vi var til forsøk. Kan ikke se at det står i brosjyren aldersgrense på 35 år.( noe jeg trodde det gjorde) Men vi spurte om vi kunne benytte oss av inseminasjon, da dette var biligere men fikk beskjed om at det gjore de ikke på kvinner over 35 år grunnet dårlige resultater.

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/Content/432166/dok20498_VB.pdf

Lykke til videre :)

Hei igjen til deg også Muse :)

Takker så mye for brosjyren, det har ikke lykkes meg å finne denne på Riksens websider. Jeg/ vi kom aldri så lang at vi ble tildelt informasjonen som brosjyren handler om, vi trodde at vi skulle utredes..men fikk altså blankt avslag pga. min alder.

Skal vente på brev fra professor Tanbo v IVF-avdelingen før jeg bestemmer meg for å evt. klage. Har egentlig ikke så mye håp om at de endrer standpunkt, det er jo Riksen som bestemmer hvem de vil akseptere, vi har bare rettighet til å søke om å bli vurdert..og om en overlege først har bestemt seg for å si nei er nok løpet kjørt. Dessverre.

Ikke så tøff og modig i dag...mest sliten og lei. Har allerede hatt to mislykkede (om det går an å si) svangerskap. Mistet en etter 20 uker og den neste i uke 12. Kanskje det er på tide å gi opp nå.

Hei! Kanskje Haugesund er et bedre valg enn Riksen...jeg kunne jo ringt og spurt om de også mener jeg er for gammel. Virker meningsløst å starte ny søknadsprosess hvis de har samme "policy" som Rikshospitalet. Den som har lever får se :)

Takk for tipsene og lykke til du også!

Hei igjen,

De var mer fleksibel enn Riksen med oss ift vekt, så verdt et forsøk. Hvis ikke, har dere vurdert IVF istedet? Det er større sjanser da dessverre, men kan jo være verdt et forsøk om dere orker. Lykke til!

Hei,

Uff ja, det er sant det er ikke så mye mere dere får gjort. Krysser fingere for dere, Tom Tandbo vet han driver med har vært i kontakt med han selv. det var han som satt inn egget/barnet jeg går med nå ;)

Håper at dere får uventet tilbakemedling :)

Uff ja jeg mistet føste Ivf i uke 5+4... Krysserfinger for at det skal gå nå..

Håper dere lykkes, tvi tvi

Hei igjen!

Etter å ha ringt + skrevet diverse e-poster til blant annet brukerutvalget ved Riksen har jeg nå fått svar fra vedkommende som i forrige runde gav oss avslag. Det er visstnok så dårlig tilgang på donorer at vi ikke vil kunne få satt igang med IVF før neste høst. Jeg er da fylt 40.

Jeg kan likevel etter evt. eget ønske velge å gjennomgå tester, klomyfen osv. Fikk henvisning til disse.Riksen skal deretter ta stilling til om jeg blir godkjent og får forsøke. Så da er det et bittelite snev av håp likevel!

:) :) ;):)

Så fint da Susivei, man må ikke gi seg på første negative tilbakemelding. Krysser fingrene at i mellom tiden har de fått inn flere donorer mens du/ dere går igjennom testene :)

Skal til riksen snart selv jeg for og se om alt er som det skal med den lille, grunnet alder skal jeg inn på ultralyd for og se på nakken og nesbeinet er som det skal, tok blod prøver på ullevål forrige uke for og avdekke eventuelle kromosomfeil, så det er hele tiden noe vi må igjenom.

Lykke til videre på ferden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...