Gå til innhold

Dere "erfarne" :) Ang progesteron mellom el og ikm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mistet i sa og så hatt kjemisk graviditet de to siste gangene jeg har vært gravid. Har et barn fra før, så jeg får jo ingen utredning eller oppfølging, siden dette tas på kontoen for "uflaks", så jeg ser jo da etter "hjemmesnekra" metoder for å få det til å sitte neste gang.:)

Ser det er flere av dere her som går på crinone, som vel er progesteronstøtte og skal hjelpe spirene med å "sitte", hvis jeg ikke tar helt feil?

Jeg er jo ikke i målgruppen for dette i skrivende stund, så da tenker jeg- disse kosttilskuddene som wild yam og progesteronkrem, vil de kunne hjelpe litt på vei? De er jo selvsagt ikke like effektive, det skjønner jeg også, men kan det ha noe for seg å prøve dette?

Takker for svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Omtretnt helften av de som får habituell abort har barn tror jeg så du har rett til utredning når du har hatt ett antal spontanaborter (er ikke helt kjent med de norske reglene).

Jeg har selv hatt 13 spontanaborter (de fleste uke 4-5) og leser mye om dette (jeg fikk en dotter uten problemer før dette begynte). Det finnes mange forskjellige grunner till spontanabort, men de fleste gir sena aborter. Jeg ser akkurat nå på hvis progesteron kan hjelpe i begynnelsen. Skriv en melding til meg hvis du vil vite mer.

Skrevet

Tror du har rett til utredning etter 3 SA for habituell abort... Mener det er noen preparater de bruker.. sjekk tråden for habituell abort! Regner med de kan hjelpe deg bedre der!

Grunnen til at man tar progestorontilskudd etter ass befrukting(innsett) er at man ikke har hatt eggløsning og derfor ikke produserer dette naturlig selv...

Skrevet

Aha, ja det er jo logisk, elmaani. :) Jeg har jo eggløsning, men ikke hver syklus, ser det ut som. Men jeg har jo greid å bli gravid 2 ganger på 4-5 mnd, så det er nok uansett ikke der problemet ligger.

Jeg vet jo ikke om jeg nå har habituell abort, eller om dette er "uflaks", men jeg har jo uansett liten lyst å oppleve det igjen.

Dessverre er det slik her jeg bor at man ikke automatisk får utredning etter 3 sa/ma/kjemisk graviditeter hvis man allerede har barn. Da kan det være at man må vente helt til man har opplevd det 5 ganger! Begrunnelsen er at man liksom har "bevist" at man greier det.

Så jeg håper jo på at det skal klaffe neste gang, og prøver de kjerringråd jeg finner!:)

Skrevet

Joda, man har jo hatt EL også ved IVF/IVCSI. Det er jo for å kontrollere og fremprovosere EL på riktig tidspunkt at vi først bruker hormoner for å hindre EL og så EL-sprøyta for å igangsette EL. Hadde vi da ikke hatt uttak så ville alle de modne eggene løsnet, akkurat som i en vanlig syklus bortsett fra at det vanligvis er en del flere ved IVF.

Så derav skulle det følge at også vi produserer progesteron, men man får tilskudd etter IVF for å sikre at vi produserer nok, som ekstra støtte i festefasen, også fordi dette er den fasen i et IVF-forsøk der vi vet minst om hva som skjer og ikke skjer samt hvorfor. I tillegg så er det jo med mange av oss slik at man ikke vet hvorfor man ikke selv blir gravide (på egen hånd) og da kjører man på med det man vet kan hjelpe, og i alle fall ikke skader.

Lilleva, det er riktig som sagt over her at du må ha hatt tre aborter på rad med samme mann for å få rett til utredning for habituell abort. Synd å høre at det gikk galt for deg denne gangen også :-) Go'klem til deg!

Jeg har ikke så mye tro på de preparatene du nevner - men det jeg synes du kunne gjøre uansett er å ta opp med legen din at du ønsker progesterontilskudd (i form f.eks av Crinone) med det samme du tester positivt neste gang. Så kan du øke sjansene for at spiren klorer seg fast i 8 mnd. Lykke til!

Skrevet

Så må jeg bare kommentere igjen:

Alle har rett på denne utredningen så lenge man har abortert i tre svangerskap etter hver andre med samme mann.

Det som er viktig å være klar over er at en kjemisk graviditet ikke er det samme som en abort. Derfor er det viktig å få "logget" alle aborter hos legen sin, samt sørge for at en abort ikke klassifiseres som en kjemisk graviditet.

Hvor langt gikk du nå siste gangen? Jeg husker ikke hendelsesforløpet eksakt mhp datoer, testresultater og HCG-nivåer, men jeg erindrer noe som skulle tilsvare at det var en abort, ikke en kjemisk graviditet?...

Skrevet

At man har barn fra før betyr ingenting ift om man har diagnosen habituell abort eller ei!

Skrevet

Takk for svar, MK73.

Det med 3 aborter etter hverandre har jo jeg også hørt, men både min fastlege og gynekologen jeg var hos på sykehuset (SUS) nå sier at man ikke alltid vil få utredning like raskt dersom man har barn fra før. Det fikk også min venninne høre fra Ahus, så det er tydelig at det er litt ulik policy ute og går.

Begrunnelsen var liksom det at man har "bevist at man kan", og at barnløse går foran i køen. Hvilket forsåvidt er greit nok, men det er etter min mening litt feil holdning at man i det hele tatt skal måtte holde ut abort etter abort uten utredning, uansett hvilken situasjon man er i.. For vondt er det jo..

Denne gangen begynte jeg med spotting da jeg var ca 5 uker, 1 uke over ikm. Så stoppet det jo opp da, men startet igjen med full blødning en uke senere, etter ul'en.

Gynekologen sa at hun mente det var en kjemisk graviditet fordi hun ikke så noe tegn til fosteranlegg der inne (skulle ha vært i uke 6 da, sånn ca), enda jeg da ikke hadde blødd særlig i det hele tatt utenom spotting i noen få dager. Og på bakrgunn av det satte hun "diagnosen". Dvs at utviklingen må ha stoppet opp mye tidligere, og egget passert ut av seg selv før det ble til en skikkelig graviditet.

Hun var først litt redd for exu, men fant ingenting, bare en el-cyste på høyre eggstokk. Venstre eggstokk så hun ikke så tydelig, tror jeg? Men det må jo i tilfelle være den som er tett fra før.

Hcg-en var også ganske lav, 193 og så 195 to dager senere. 61 nå etter ul. Så det har jo ikke kommet så langt tydeligvis, uten at jeg har greie på det. Og det at den da sank igjen tyder på at det ikke er en exu, heldigvis.

Sånn utenom det er det egentlig revnende likegyldig for meg hva legene vil kalle det, i hjertet mitt føles det som om jeg har mistet igjen. Jeg var lykkelig gravid i en uke, og trodde virkelig det skulle gå denne gangen, og det er ikke noe hyggelig å oppleve dette en gang til. det gjør faktisk mye mer vondt enn forrige gang, og er verre enn det jeg hadde trodd det skulle være.

"Problemet" med at man har barn fra før, og dessuten mister så kort på vei, er jo at svært få forstår at det er vondt. Man skal liksom ikke kunne klage da.. Og jeg skjønner jo at det er verre å miste når man er langt på vei, og man ikke har barn fra før, men det gjør det slett ikke noe lettere og mindre betydningsfullt for meg..

Og jeg må si jeg virkelig føler med dere som strever med dette, og som kanskje opplever slikt flere ganger. Jeg unner ingen å oppleve det, og håper virkelig at alle kan få oppleve det velsignelsen det er å gå gå gravid med et friskt og nydelig barn i 9 mnd!

Skrevet

Hei, Lilleva.

Her ser du hvordan Legeforeningen selv definerer dette:

http://www.legeforeningen.no/id/106386.0

Her sier også A-hus at 3 aborter kvalifiserer til utredning:

http://www.ahus.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=1167&I=17726

..og det er mange andre kilder og leger som mener dette. Jeg ville ha byttet gynekolog dersom hun sier noe annet... Som du kan se i den første linken så er det ikke få blant de som opplever habituell abort som har et barn fra før.

Med såpass høy HCG og såpass mange dager etter IKM uten blødning ville jeg ha sagt at dette siste du opplevde var en abort, men det er nå bare min mening. Jeg vet imidlertid om mange leger som ville være enige med meg i det. Kjemisk graviditet kaller man det jo vanligvis når man får mensen rundt IKM eller bare litt forsinket, etter positiv test tidligere i syklusen.

Jeg skjønner godt at dette er fryktelig vondt, og at det er mer vondt enn sist gang. Det oppleves ofte slik, dessverre. Så håper jeg at du aldri får oppleve det igjen! Jeg håper også at du kan få litt ordentlig oppfølging, i alle fall i det tilfellet at du faktisk har krav på det (og det betyr etter tre aborter). At man må vente på utredning er naturlig - men har man krav på det, så har man krav på det...

Håper den verste tristheten gir seg om ikke altfor lenge - og så kan du kanskje etterhvert trøste deg med at sannsynligheten for at dette skal skje dere igjen er svært, svært liten.

Klemmer til deg

Skrevet

Takk, MK73 :)

Krysser fingra for deg også, dere fortjener det såååå. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...