Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for 3. gang. Første gangen var jeg alt for ung, og bestemte selv å ta abort. I fjor var jeg gravid med min nåværende kjæreste, men hadde en spontanabort i uke 5. Tok det ikke så tungt da siden jeg hadde et helt år med studier igjen og jeg følte det passet bedre å få barn etter endt studie. Nå er jeg gravid igjen, og livredd for en ny spontanabort. Alt har gått helt fint til nå. Hadde første dag i siste mens 15. juni, tok 2 graviditets tester 13. juli og begge var positive. Tok en til test 29. juli som også var positiv, og hadde alle symptomer på en graviditet. Brystene ble større og veldig ømme, var kvalm hele dagen og humøret er en berg og dal bane. Hadde min første legetime 18. august der jeg ga fra meg urinprøve og de tok blodprøver, men føler ikke jeg fikk bekreftet at jeg var gravid. Når jeg spurte legen om ting jeg lurte på sa han bare at alle svar finnes på internett. Jeg er nå altså i uke 11 + 6 og trodde jeg kunne puste lettet ut i morgen. Men i går kveld kom det en liten blødning. Litt ferskt blod som de sier. Lå med hånduk under meg og hjertebank i hele natt til jeg kunne ringe legen i morrest. Fikk en time i dag hos en vikar lege. Han tok ultralyd på magen min, og sa selv han var uerfaren. Han kunne ikke se noen ting! Fikk ingen svar og ble veldig forvirret. Han sa det kanskje var for tidlig å se noe og at jeg burde komme tilbake om en uke. Jeg har ikke blødd mer i dag, bare bittelitt når jeg har vært på do å tisset, men det er mer brunt blod og virker som det er rester fra i går. Jeg har ganske vond nede i korsryggen. Ikke taktvis, heller en konstant murring. Tok en ny graviditetst test hjemme da jeg kom fra legen og den var fortsatt positiv. Hva skjer? Jeg skjønner ingenting. Er redd for at det er en MA, og skjønner ikke at legen ikke kan gi meg noen klare svar, jeg er jo i tolvte uke! Har også hørt at man ikke kan ta ultralyd på magen før etter uke 14, og at ukene før må det gjøres vaginalt, men det sa de at de ikke kunne gjøre på legekontoret.. Har også plutselig i dag ikke lenger ømme bryst, men det er kanskje vanlig at ømmheten går ned etterhvert? Har noen har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287984-fortvilet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en spontan abort tidligere i år. og da var det blod på papiret hver gang jeg tørket meg i 3 dager,før jeg fikk komme til gynekolog..da var jeg i uke 11.er nå gravid igjen i uke 7 og hadde en liten blødning på lørdag, men det var ingenting i går og ingenting i dag.var på innvendig ultralyd i dag og alt var bra, og jeg så et lite hjerte slå:) jeg skjønner at du er bekymret,men hvis blødningene har gitt seg, så er mest sannsynlig alt bra:) når det gjelder ømme bryster så, er det veldig opp og ned,noen dager kjenner jeg nesten ingenting, andre dager kjenner jeg mye. Hadde jeg vært deg hadde jeg fått en time hos en gynekolog og fått tatt en innvendig ultralyd:) alt er nok fint skal du se:) lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287984-fortvilet/#findComment-142288025
Del på andre sider

Jeg har selv vært til ultralyd da jeg var ca 11+5 uker, da måtte de gå vaginalt for å kunne se for livmora ligger ennå langt nede i bekkenet. Ellers så burde du få en ordentlig gynekolog til å se på deg med ultralyd slik at du ikke trenger å uroe deg så mye. Det kan godt gå bare fint også. Graviditetstesten vil uansett vise positiv om du har mistet eller ikke pga hormonene er i kroppen i ganske lang tid etterpå slik jeg har forstått. Jeg krysser fingrene for deg.

Jeg begynnte å blø på torsdagskveld, og ble sendt til ultralyd på fredagen. Der så de først på magen, men fikk ikke noe ordentlig bilde, så de gikk inn vaginalt. (Jeg hadde også svake murringer som du beskriver, men ingen direkte tak.) Jeg hadde desverre noe som het Blightet Ovum, hadde aldri hørt om det. Dvs. jeg hadde alt av morkake og fostersekk, men ingen foster. Det har ennå ikke helt gått opp for meg.

For å gi deg håp så har jeg snakket med mange som har hatt kraftige blødninger og de som har hatt svake blødninger og det har gått helt fint med dem resten av svangerskapet. Det kan være at morkaka ligger lavt i livmora da kan man få slike blødninger. Eller et blodkar som har bristet (ikke farlig). Så ta det med fatning til du vet mer! Lykke til vil gjerne høre av deg hvordan det går.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287984-fortvilet/#findComment-142288042
Del på andre sider

Tusen takk for svar Barnsjuk! :) Vet at man egentlig bare må ta det med ro og slappe av inntil det motsatte er bevist. Men det er jo så vanskelig. Var det nå på fredag du fant ut at du hadde Blightet Ovum? Har heller aldri hørt om det, kanskje jeg har det samme? Må jo uansett få en ordentlig gynekolog og vaginal ultralyd kanskje. Men så kjipt. Rart å tro at man er gravid også er det ingen foster. Ser for meg at en slik beskjed er ganske sjokkerende. Så er man tilbake til start, og vet ikke helt hva man skal føle. Håper det går bra med deg, så skal jeg prøve å slappe av og si i fra når jeg vet mer!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287984-fortvilet/#findComment-142288090
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du blør fra livmoren engang. Jeg begynte å blø i uke 13, det kom ferskt blod på papiret hver gang når jeg var på do på jobb, ga seg da jeg slappet av, og begynte å blø igjen når jeg anstrengte meg. Etter en natt da det begynte å komme i trusa også dro jeg til lege. Han så at livmor var fin og lukket men masse sår\rifter i livmorhals, ble sykemeldt og måtte være i ro. Fortsatte å blø og kom til ul forrige mandag, var da 15+3, babyen hadde vokst som han skulle og var aktiv og hadde det fint:) Dette var første utvendig ul jeg har hatt. De 2 første,i uke 8 og 11+5 var innvendig. Gynokolog sa at det går ikke å ha utvendig ul før uke 14\15.

Gynekolog fant en polyp i livmorhals og fjernet den. Hun mente at det er fra den det har blødd så mye. Nå har det nesten stoppet helt men er sykemeldt ut uken og skal ta det med ro. men det er fordi jeg kan bli blodfattig, den har ikke noe med babyen å gjøre.

Så blødninger bør ikke komme fra livmor.

Håper alt går bra med deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287984-fortvilet/#findComment-142288360
Del på andre sider

Annonse

Ja det er ikke lett å forstå hva det kommer av. Litt ¨ferskt¨ blod i går, ingenting i natt, og i dag har det bare vært bittelitt brunaktig (som om det er rester fra i går) på papiret etter dobesøk. Kanskje det ikke kommer mer i det heletatt, men får ikke ro i meg før jeg har fått vært på en vaginal UL hos en gynekolog som vet hva han holder på med. Fortsatt vondt i korsryggen, men flere som mener det bare er ¨voksesmerter¨. Er jo mitt første barn, så føler virekelig jeg fomler rundt i mørket av og til. Veldig godt å få råd og hjelp her inne :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287984-fortvilet/#findComment-142288891
Del på andre sider

Forstår ikke at en lege ikke vet at man ikke kan se noe utenpå før uke 14/15,unødvendig av ham å skremme deg mer syns jeg. Hadde en liten blødning etter sex da jeg var 11+2. Det er vist ganske vanlig å ha det etter sex, men da jeg var på ul 11+5 sa jeg det til gyn. Ho sa at når man er så langt vil det komme masse blod ved en sa, og vistnok er det klumpete også.

Den 3ukers blødningene jeg har hatt, har jeg også hatt veldig vondt/krammper i magen, men i følge lege/jordmor/gyn (jeg er også førstegangs og famler rundt i mørke så har mast fælt etter at blodet dukket opp),har de 2 ingen sammenheng. Du har sikkert bare vanlige livmor utvider seg/ligament smerter. Da jeg var 11 uker begynte det å gjøre veldig vondt i de der ligamentbåndene, det er helt ufarlig, men trodde innimellom jeg skulle revne der nede.

Alt går nok bra :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287984-fortvilet/#findComment-142289049
Del på andre sider

Har desverre hatt en MA. Trist. Skal drikke vin med min bestevenninne i kveld, gråte og få det ut. Utskrapning i morgentidlig på sykehus. Så skal jeg huske på at det kommer nye muligheter og prøve å tenke positivt. Ikke siste sjanse i livet til å få barn. Gleder meg til neste gang og at det kommer til å gå bra! Klem til alle.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287984-fortvilet/#findComment-142293302
Del på andre sider

Å nei, det var veldig trist å høre!! Jeg gikk gjennom det samme for tre mpneder siden, så vet akkurat hvordan du har det. Ta den tiden du trenger til å være lei deg og komme deg til hektene igjen, så går det nok bedre neste gang - jeg er jo allerede gravid igjen, så det går an! Lykke til i morgen, skal sende deg varme tanker. Stor klem:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287984-fortvilet/#findComment-142293360
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...