Gå til innhold

Forhøyet TPO, noen som har info å dele?

Håpet ble virkelighet!

Anbefalte innlegg

Hei alle kyndige damer!

Fikk idag et brev fra min gynekolog som utreder meg for habituel abort og har tatt blodprøver av meg. I brevet står: "Du bør kontrollere stoffskifteprøvene dine om 3 måneder eller når du blir gravid igjen. Du hadde en prøve (TPO) som var litt forhøyet, men normalt stoffskifte. Det er usikkert om dette har noe og si for deg eller ikke, men ta en kontrollprøve for sikkerhets skyld".

Har hatt 4 MA`er de siste 2 årene, 3 i uke 6-9, den siste i uke 15 og lurer på om denne forhøyede verdien kan ha noe å si? Noen som sitter på kunnskap/ info om dette?

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har førhøyt nivå av hormonet som styrer stoffskiftet (sier til skjøldbruskkjertelet å jobbe mere) og tar levaxin for dette for å unngå lavt stoffskifte (oppdagets i samband med abortutredning og jeg har aldrig hatt lavt stoffskifte). Man vet ikke hvis dette har noen betydning, men regulerer for sikkerhets skyld. Høyt eller lavt stoffskifte kan øke risikon for spontanabort. Jeg må kontrollere oftere ved graviditet for å unngå problemer då, så gynekologen har helt rett. Når jeg trappat opp dosen levaxin må jeg vente minst 4 (helst 6 uker) mellom blodprøvene så tre månader høres litt unødvendig langt ut. Hvis du tatt prøven under eller etter graviditet er det nok lurt å ta en prøve igjen om noen uker.

TPO pleier å stå for trombopoietin, et stoff som stimulerer til produksjon av blodplater i ryggmargen. Forhøyet TPO høres ut som et problem med koagulasjon / blødninger. Og det kan jo forsåvidt være logisk hvis du sliter med habituell abort.

(Men TPO har altså ikke noe med stoffskifte å gjøre, så vidt jeg vet.)

Takk for svar jenter, er hvertfall bittelitt klokere. Greit med alt de finner ut av under utredning slik at man muligens kan gjøre noe anderledes neste gang. Gikk forøvrig på blodfortynnende Albyl E under siste svangerskap!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...