Gå til innhold

Fortvilet! Kanskje noen har noe beroligende å si?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for 3. gang. Første gangen var jeg alt for ung, og bestemte selv å ta abort. I fjor var jeg gravid med min nåværende kjæreste, men hadde en spontanabort i uke 5. Tok det ikke så tungt da siden jeg hadde et helt år med studier igjen og jeg følte det passet bedre å få barn etter endt studie. Nå er jeg gravid igjen, og livredd for en ny spontanabort. Alt har gått helt fint til nå. Hadde første dag i siste mens 15. juni, tok 2 graviditets tester 13. juli og begge var positive. Tok en til test 29. juli som også var positiv, og hadde alle symptomer på en graviditet. Brystene ble større og veldig ømme, var kvalm hele dagen og humøret er en berg og dal bane. Hadde min første legetime 18. august der jeg ga fra meg urinprøve og de tok blodprøver, men føler ikke jeg fikk bekreftet at jeg var gravid. Når jeg spurte legen om ting jeg lurte på sa han bare at alle svar finnes på internett. Jeg er nå altså i uke 11 + 6 og trodde jeg kunne puste lettet ut i morgen. Men i går kveld kom det en liten blødning. Litt ferskt blod som de sier. Lå med hånduk under meg og hjertebank i hele natt til jeg kunne ringe legen i morrest. Fikk en time i dag hos en vikar lege. Han tok ultralyd på magen min, og sa selv han var uerfaren. Han kunne ikke se noen ting! Fikk ingen svar og ble veldig forvirret. Han sa det kanskje var for tidlig å se noe og at jeg burde komme tilbake om en uke. Jeg har ikke blødd mer i dag, bare bittelitt når jeg har vært på do å tisset, men det er mer brunt blod og virker som det er rester fra i går. Jeg har ganske vond nede i korsryggen. Ikke taktvis, heller en konstant murring. Tok en ny graviditetst test hjemme da jeg kom fra legen og den var fortsatt positiv. Hva skjer? Jeg skjønner ingenting. Er redd for at det er en MA, og skjønner ikke at legen ikke kan gi meg noen klare svar, jeg er jo i tolvte uke! Har også hørt at man ikke kan ta ultralyd på magen før etter uke 14, og at ukene før må det gjøres vaginalt, men det sa de at de ikke kunne gjøre på legekontoret.. Har også plutselig i dag ikke lenger ømme bryst, men det er kanskje vanlig at ømmheten går ned etterhvert? Håper noen har opplevd det samme og at alt har gått bra, og at jeg egentlig ikke har noe å bekymre meg for, men bare må smøre meg med tålmodighet.

Fortsetter under...

Først og fremst vil jeg bare si at det er for tidlig å ta utvendig ultralyd. Jeg hadde en del småblødninger i mitt første svangerskap, og det gikk helt fint. Blødningene trenger ikke å bety noe. Den murringen du snakker om har jeg også og både nå og ved forrige svangerskap - jordmor sa det var "voksesmerter" da båndene som holder livmoren på plass blir strukket. Om jeg var deg ville jeg kontaktet gynekolog og tatt UL der; så får du vite med sikkerhet hvordan det står til. Nå sitter du og er redd, men uten klare svar hjelper det lite hva jeg skriver...

Synes du fikk usannsynlig lite og dårlig hjelp - har du tenkt på å bytte ut vedkommende til noen som faktisk gjør jobben sin? Jeg ville ikke hatt en slik tufs til å følge meg gjennom svangerskapet... Når du spør og er usikker er det jo legen med sin kunnskap, erfaring og kompetanse som skal berolige og gi råd. Han kan ikke bare henvise til internet!

Håper alt er i orden, og at du har et fint svangerskap foran deg.

Huff dette hørtes ikke ok ut, jeg er enig med milla.Henvend deg i morgen å be om henvisning til innvendig UL, ville ikke ventet en uke. Håper du er en av de som har blødninger gjennom svangerskapet selv om alt er bra, lykke lykke til! Klem

Tenkte også at det var for tidlig å ta utvendig ultralyd (har jo ikke fått synlig mage enda engang), men man tror jo at legen vet best. Fikk også helt hake slep da han bare henviste meg til internett etter første besøk. Heldigvis er det ikke han som er fastlegen min, har egentlig en kvinnelig fastlege som har permisjon, men er tilbake i løpet av september, så håper ting blir bedre hos henne fra da av. Skal også bestille UL hos en annen gynekolog i morgen tidlig! Tusen takk for så bra svar Milla-77, det hjelper fakstisk mye å få litt trøst hos noen andre når man føler legene svikter.

:)

Hei!

Jeg var i uke 11+3 da legen jeg jobber for tok UL utvendig for morro skyld,og der så vi et tydelig foster som turna rundt.

Hvis han ikke så noe som helst,mener jeg han skulle tatt blodprøve av deg for å sjekke HCG nivået og ikke minst henvist deg videre til en erfaren gynekolog som kunne ta innvendig UL.

Ikke noe god opplevelse for deg dette,og jeg syns at du skal gi en klage på han legen.

Det stresset du opplever rundt dette er veldig unødvendig og ikke godt for deg eller fosteret.

Å henvise til internett er greit nok,om en skal lese mer rundt dette og følge utviklingen. Men når du har spørsmål,så skal legen ta seg tid til å forklare deg og berolige.

Huff,nei jeg syns dette høres veldig uerfarent ut av legen.

Håper du får en bedre opplevelse videre,og husk at i dette tilfelle er det DU som har rett og ikke legen. Kun DU kjenner kroppen din og si det som det er!!!

Masse lykke til:)

Annonse

Skal til fastlege kontoret mitt i dag igjen, til nok en vikar lege, men denne gangen er det en dame, så jeg håper det går bedre og jeg får mer forståelse og flere svar. Vil få snakket ut med henne om alt, hvor fortvilet og forvirret jeg er. Har også fått UL hos en privat klinikk og skal dit på torsdags morgen, så håper at jeg sitter torsdagsformiddag og er glad og trygg igjen. Tusen takk for støtte og lykkeønskninger, dere er fantastiske her inne! Klem

Har desverre hatt en MA. Trist. Skal drikke vin med min bestevenninne i kveld, gråte og få det ut. Utskrapning i morgentidlig på sykehus. Så skal jeg huske på at det kommer nye muligheter og prøve å tenke positivt. Ikke siste sjanse i livet til å få barn. Gleder meg til neste gang og at det kommer til å gå bra! Klem til alle

Uff, så trist S84!

Føler med deg!

Regner med du fikk en innvendig ultralyd i dag?

Jeg vil bare si at jeg har hatt 3 aborter (2 SA og 1 MA), men har en frisk og rask sønn på 2 år, og er nå gravid igjen i uke 13, og alt ser ut til å gå bra.

Ville bare si at det er vanlig med flere aborter og at det mest sannsynlig vil gå bra for deg neste gang!

Husk å be om tett oppfølging (ultralyd) når du blir gravid igjen så du slipper å bekymre deg.

Til info så er man ofte også veldig fruktbar rett etter en abort. Jeg ble gravid kun 14 dager etter min første spontanabort, og det var med sønnen min :-)

Kos deg masse med vinen og gled deg over livet og bestevenninnen din, og tenk på at du har en lys fremtid i møte!

Masse lykke til!

Takk for trøst mama73 *med gutt* + 1 spire. Godt å høre at det forstsatt er mye håp. Fikk innvendig UL i dag ja. Hadde en SA i fjor og min første MA nå. Men gir ikke opp håpet. Gynekologen var veldig søt og snill og sa at neste gang går nok alt helt supert! Hun sa også at da ville jeg få ekstra oppfølging. Har fått masse støtte og trøst hos hele familien og venner, og og kjæresten min og jeg er klar for å prøve på nytt. Lykke til videre med det lille gullet. Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...