Lillie Vanillie Skrevet 6. september 2010 #1 Del Skrevet 6. september 2010 ...ser de mot Danmark og får plutselig mange spørsmål. Etter fire inseminasjoner uten resultat vurderer vi nå IVF. Siden jeg ikke er hypp på hormonregimet de kjører på Riksen (vi skal dit på inseminasjon snart, men jeg har ikke helt trua), lurer vi litt på Danmark. Ventetiden på riksen er jo også et issue. Vi har lenge tenkt at vi ikke har hastverk, og at vi kan vente til det klaffer, siden det er så praktisk at behandlingen skjer i samme by, på ettermiddagen, at det er billig, hyggelige folk osv. Men, etterhvert har et demret at det a) ikke nødvendigvis lykkes vha. inseminasjon og IVF på riksen kan bli et hormonelt langtidsprosjekt vi ikke er innstilte på. Jeg ser de danske klinikkene opererer med forskjellige begreper. Lavstimulert, IVF i naturlig syklus (low responder), Avbrutt IVF (vil det si at man hos feks. CFC betaler 4000 dersom ingen egg tas ut?). Hva er de forskjellige? Hvor lite hormoner kan man egentlig ta under et IVF-forsøk? De to gangene jeg tok både Pergotime og Menopur måtte jeg nesten avbryte pga. for mange folikler. Tok tabletter dag 3-7, og sprøyte dag 7-8. Fikk frem 4-5 folikler, og det burde vel holde for å få ut et par egg? Jeg er også litt lei av at inseminasjon er i det blå. Vi vet jo ikke om vi treffer med eggløsning, om kvaliteten på egget er bra, om de i det hele tatt lar seg befrukte, og de faller i eggstokk eller utenfor... jeg har aldri tenkt så mye over at det er så mye som skal klaffe. Har også trodd at man har ca et døgn på seg fra eggløsning til det er for seint, men i IVF-materialet til CFC står det at det befruktes innen 5 timer. Stemmer dette? For da blir jo inseminasjonen en enda mer eksakt vitenskap enn jeg trodde. Planen nå er et forsøk til på riksen, og så heller vi veldig for å gi danskene en sjanse, og så heller ta et forsøk til på riksen igjen. De er vel ikke begeistret for at man driver med slikt mellom forsøkene der, men jeg ser at dersom vi har litt uflaks, må vi vente til desember før neste forsøk, og da kan du banne på at det blir julestengt akkurat når kroppen min finner det naturlig å slippe et egg. Og da har det bare blitt tre forsøk på oss i år. Det blir litt lite, selv for oss (i utgangspunktet) uten hastverk. Må innrømme at det hadde vært betryggende å fått sjekket eggkvaliteten også. Og er det noen som vet hvorfor man ikke får IVF med åpen donor? Er det fordi det er leger som utfører det, og de må bruke anonym? Mange spørsmål, er takknemlig for svar. Har surfet de fleste klinikkenes hjemmesider, men det er et hav av informasjon, og tidligere telefonsamtaler med dansker har avslørt at mye informasjon går tapt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull38 Skrevet 6. september 2010 #2 Del Skrevet 6. september 2010 Avbrutt ivf er hvis forsøket av en eller annen grunn blir avbrutt FØR egguttak. Ved IVF befruktes egget innen 5 timer. Ikke ved inseminasjon. Egget blir puttet i et lite glass sammen med sædceller, så da tar det ikke så lang tid før de treffer egget. Etter eggløsning må befruktning skje innen 24 timer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/#findComment-142288912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Vanillie Skrevet 6. september 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 6. september 2010 Aha. Tusen takk for svar. Da er det litt bedre odds ved inseminasjon allikevel. Gratulerer så veldig med graviditeten, forresten :-D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/#findComment-142289582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
uhhuhher Skrevet 6. september 2010 #4 Del Skrevet 6. september 2010 Hei! Hadde bare lyst å svare på deler av innlegget ditt. Vi hoppet frem og tilbake mellom Riksen og Volvat (insem begge steder) sist høst pga ventetiden på Riksen, og vi opplevde ikke at det var noe problem på Riksen. Vi nevnte faktisk de to forsøkene på Volvat som en del av grunnen til at vi ville gå videre til IVF. Med mindre de har endret praksis (og man vet jo aldri, de forskjellige legene og sykepleierne har jo en tendens til å si forskjellige ting der :-)), så bør det går bra. Det eneste som kan være et problem, er hormonene dere tar det ene eller andre stedet. Volvat ville ikke inseminere meg måneden etter mislykket forsøk på Riksen, siden Riksen kjørte Pergo. Kan kanskje være verdt å spørre om hvis dere tenker at dere vil prøve hver måned. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/#findComment-142289716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Vanillie Skrevet 7. september 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 7. september 2010 Hei, jeg får sende CFC (det er den som blinker seg ut som den mest aktuelle klinikken) en mail og informere om dette forsøket og medisiner. Hvis jeg nå noen gang kommer igjennom på telefon til Riksen, har stått i en drøy halv time i kø for jeg må ha ekstralapp til resepten min for å få tak i Clomifen i dag. Hver måned blir nok litt heftig. Vi tenkte mer å gi IVF ett forsøk, sånn for å se om det er det som skal til. Å drive med IVF privat over lengre tid tror jeg blir litt kostbart, ihvertfall så lenge jeg bare er 31 år. Har dere tenkt å prøve IVF på riksen nå? Hvordan er ventetiden da når man går fra inseminasjoner til IVF? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/#findComment-142291491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
uhhuhher Skrevet 7. september 2010 #6 Del Skrevet 7. september 2010 Ser nå at jeg surret litt – tenkte på inseminasjon da jeg sa hver måned. :-) Vi har allerede vært gjennom (og lykkes) med IVF på Riksen. Ventet bare en måned, men jeg vet ikke om det er noe å bruke som målestokk, for jeg stoler ikke på at praksisen der er den samme fra måned til måned, eller fra uke til uke for den saks skyld. Jeg hadde siste insemineringsforsøk på Riksen i slutten av januar i år, og da det ikke funket, ble vi enige om IVF. De reserverte plass til meg i mai, og vi avtalte at jeg skulle ringe inn mensen i april. Da satte vi i gang. Bare spør hvis du lurer på noe mer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/#findComment-142292314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Vanillie Skrevet 7. september 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 7. september 2010 Wow. Det er jo egentlig ikke så verst. Med tanke på de ventetidene de opererer med sånn generelt er det greit at man ikke må inn i en IVF-kø i tillegg. Det jeg lurer på i den forbindelse er egentlig hvilke hormoner du tok. Jeg tipper de opererer med et standardopplegg for alle. Hehe, jeg tror praksisen er litt opp til hvem som er på jobb og hvem som sitter i telefonen. Noen gjør alt de kan for at du skal få komme til raskest mulig, og tar alle de snarveiene de kan finne. Andre er nesten litt sure for at vi ringer og plager dem i arbeidstiden, men stort sett synes jeg de er veldig greie og hyggelige. Det skulle bare vært litt kontinuitet i behandlingene. Grattis med baby til deg også :-D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/#findComment-142292389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
uhhuhher Skrevet 7. september 2010 #8 Del Skrevet 7. september 2010 Nei, synes ikke det. Måtte uansett vente én syklus pga hormonene fra insemforsøket (antar jeg), og da var vi jo allerede i mars. Ringte inn mensen i midten av april, og da ble avtaler og resepter ordnet. Jeg begynte på nesespray på dag 20 i syklusen, og den tok jeg fire gangen daglig i fire uker, dvs. frem til uttak. Begynte på sprøyter to uker etter sprayen, og etter en liten uke ble det tatt UL og blodprøve for å sjekke størrelse på eggposer og nivået på et bestemt hormon (som jeg har glemt hva heter). Deretter ble kombinasjonen UL/blodprøve gjentatt en del dager på rad frem mot uttak, siden jeg hadde litt store eggposer og litt høyt hormonnivå. Avsluttet med eggløsningssprøyte. Jeg tok det jeg fikk, stoler på dem og hadde jo ingenting annet å sammenligne med. Jeg husker rett og slett ikke hva sprayen het, men den er nok rimelig standard. Sprøytene var Puregon. Antar at dosen på Puregon settes i forhold til andre hormonnivåer, og i tillegg i forhold til vekt. Jeg er liten, og jeg ble bedt om å redusere mengden de siste dagene for å unngå overstimulering, så du bør kanskje være oppmerksom på dette siden det høres ut som at du ikke tåler så mye. Jeg opplevde ikke hormonene som noe problem, så jeg har nok vært heldig. Kan ikke huske spesielle endringer i humør eller fysisk tilstand, egentlig. Kanskje jeg bare har fortrengt det. ;-) Takk skal du ha! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/#findComment-142292461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Vanillie Skrevet 8. september 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 8. september 2010 Tusen takk for all info. Jeg skal snakke med dem om det når jeg er inne på scanning. Og når jeg er inne til inseminasjon. Det er alltid greit å spørre flest mulig for å få mest mulig informasjon, det er jo ikke gitt at de sier det samme. Grunnen til at jeg er skeptisk til Rikshospitalet og alle hormonene er at jeg er bekymret for om nedreguleringen og så masseproduksjon av folikler er så bra for kroppen. Økt kreftfare osv. Langtidsvirkninger vi ikke kan vite noe om fordi behandlingen ikke har pågått lenge nok enda. Det ble brått mye å tenke på når det ikke har lykkes med inseminasjoner. Jeg hadde egentlig trua på det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/#findComment-142298406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ster IL Skrevet 9. september 2010 #10 Del Skrevet 9. september 2010 Nå har ikke jeg lest alt her, men avbrutt ivf kan være både før og etter egguttak. Jeg hadde to avbrutte ivf etter egguttak. De fleste klinikker vil ha ut mellom 10-15 egg. Jeg føler meg heller ikke trygg på alle de hormonene, fikk hestekurer de gikk til maks dose (600 menopur) måtte dele dosen i to en morgen og en kveld. Men, får du mange forlikker kan jeg ikke tenke meg at du får så høye doser og så lenge. Jeg gikk 13-14 dager på de dosene ved hvert forsøk. Hadde 3 forsøk før vi valgte ed. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/#findComment-142303705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Vanillie Skrevet 12. september 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 12. september 2010 Hei sliter i mål (ser ut som du lykkes med ed, så bra!) Jeg tror heller ikke jeg trenger så høye doser, jeg er jo i utgangspunktet fertil. Så vi har egentlig bestemt oss for å dra til Danmark om ikke dette forsøket på Riksen fungerer. Tar en pausemåned mellom, slik at det da vil bli i november. Sånn jeg ser det er ikke det verdens største prisforskjell om man velger lavstimulert i Danmark eller forsøk på Riksen, siden medisinene er dyre. Man har jo reise og opphold i tillegg, men det utgjør ikke så mye. Vi tenker å kjøre til København og ta en liten ferie når vi allikevel skal dit. Enn så lenge er jo syklysene mine så sympatiske at jeg løser egg i helgene (selv om det selvsagt kan endre seg når man begynner med hormoner igjen). Føles godt å ha en plan B når plan A ikke ser ut til å virke. (selv om fire inseminasjoner ikke er allverden) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142287375-n%C3%A5r-de-t%C3%A5lmodige-blir-ut%C3%A5lmodige/#findComment-142313815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå