Gå til innhold

Sove hos besteforeldre alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi er 6 mnd på torsdag (!!!) og jeg føler meg som den særingen som ikke har latt henne sove alene hos besteforeldrene ennå... Svigerinna mi lot første gutten sove hjemmefra da han var 2 uker og andre gutten er 1 mnd og han skal snart sove hjemmefra for første gang... Jeg har ikke lyst til at hun skal sove hjemmefra ennå..... Er jeg sær?

Hva er deres kriterier for at de skal sove hjemmefra?

Og hvor gamle var de 1. gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt slik at det kanskje er lurt å venne barna til å sove borte litt, for plutselig en dag trenger man barnevakt, og da er det greit at de har sovet borte før. Søstra mi hadde lyst til å ha min sønn på overnatting. Første gang han lå der, var han 4.5 måned:) Han lå der en i sommer også. Nå er han snart 10 måneder og han har bare sovet borte to ganger, hos søstra mi:)

Skrevet

Min er 8,5 mnd og har ikke sovet borte enda og jeg synes ikke det er noe rart.

Skrevet

Vår jente sov borte da hun var nesten tre måneder. Det gikk kjempefint, men på det tidspunktet var hun ikke så obs på om vi var tilstede eller borte heller. Det er hun nå:-)

Vi valgte veldig bevisst hvem hun skulle være hos, dette er et vennepar vi mener er superforeldre selv og som vi vet kan ta de rette avgjørelsene på vegne av barnet vårt.

Men tenker litt som en av de andre sa, at egentlig burde vi øve litt en gang i blant, for plutselig MÅ man (feks akutt sykdom o.l.) Da er det fint at de har et greit forhold til å sove borte, selv om de er små.

Skrevet

Veslejenta sov borte for første gang når hun var 3 måneder gammel.

Hun har sovet både hos besteforeldrene sine og hos farmor.

Vi trenger ergentlig veldig sjelden barnevakt, men vi blir av og til spurt om vi vil låne henne litt bort.

Vi synes det er greit å venne henne til å sove andre plasser enn bare hjemme. Hun er en baby som sover hele natten og har aldri vært vanskelig om natten hverken hjemme eller hos andre.

Når vi har barnevakt koser vi oss som regel bare hjemme. Lager noe god mat, setter på en bra film og rett og slett bare pleier kjærligheten. Det er viktig å ta vare på forholdet også selv om det kan være lett å glemme det midt i babyverdenen :-)

Skrevet

Jeg føler også at det er viktig at hun stoler og kjenner de hun skal sove hos. Svigermor har henne minst 1 gang i uka mange timer i strekk så jeg vet at hun kjenner henne veldig godt. Det som kanskje bekymrer meg mest er nattammingene. Jeg tenker mye på hvordan hun vil reagere dersom hun våkner opp og puppen ikke er der.

Det skal også sies at hun er en jente som egentlig er skeptisk av seg. Ting må tas i hennes tempo eller så før hun fullstendig panikk (og nei det er ikke jeg som er hysterisk...:-) alle som kjenner henne sier det samme og det skjer uten at jeg er der også).

Jeg tror jo det at hvis jeg skulle feks bli akutt innlagt på sykehus og mannen min heller ikke var tilgjengelig så hadde det gått. Da måtte bestemora heller gått rundt med henne hele natta hvis det var det det kom til, men jeg føler ikke at det er rette tilvenningsmetode så lenge jeg ikke egentlig trenger barnevakt...

Skrevet

Skjønner at det med amming er et problem.

Glemte å nevne at veslejenta vår er flaskebarn, og har begynt med grøt. Når hun sover borte merker hun ingen forskjell i måltidene! Litt vanskeligere med barn som ammes og ikke er vandt til flaske :-)

Et lite tips er iallefall å vende barnet til å ta flaske hjemme (i iallefall med vann). Dumt å sende barnet til overnatting og så viser det seg plutselig at det er full flaskenekt :-)

Skrevet

alle mine tre er jo flaskebarn så er vel litt anderledes, de elste var knapt 10dager førstegang de sov borte fra meg. jeg ble akutt innlagt med komplikasjoner i forbindelse med noe etterfødselen å måtte haste opereres. så da måtte min far trå til som b.vakt for tvillinger! :D gikk over altforventning det da selv om han ikke er helt typen til å passe barn som er så små på egenhånd. minsta var naturlig nok litt eldre før hun sov borte tror hun var 6-7uker. er ikke fult så avhengig av b.vakt lengre da vi koser oss endel hjemme å da spiller det jo ingen rolle hvor barna er. Var nettop på en hyttetur å kosa oss å jentene våre hadde det kjempe trivelig alle 3 hos bestemor :D

Skrevet

Min datter er 4mnd og jeg merker at jeg ikke er klar for at hun skal sove borte fra meg... Tenkte kanskje å legge henne på eget rom snart, og det føles ille nok..! Man må vel egentlig føle at det er greit før man lar dem sove borte.

Men ja, jeg er nok litt hysterisk. Trenger jeg å nevne at dette er min første? Hihi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...