Gå til innhold

Noen som vet hvilken fetaost som er trygg å spise? (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Har så sinnsykt lyst på børek med feta og spinat, men leser på matportalen sine sider at feta KAN inneholde listeriabakterie.

Videre står det...."Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet".

Lurer på om det er noen som har tatt kontakt med en produsent og fått klarsignal?

Men, uansett, så er vel kanskje feta i børek (varmebehandlet i 30 min.) trygg for listeria?

Alltid best å være på den trygge siden:)

Fortsetter under...

Selv har jeg spist fetaost, men unngår "løs vekt" i ferskvaredisken. Pizza med pinjekjerner, friske cherrytomater lett surret i hvitløk/olje, skinke, revet ost + litt feta er kjempegodt om du vil være på den sikre siden;) Litt godt vasket ruccola oppå er nyyydelig, evt basilikumblader.

:-o

Jeg trodde det bare var fetaost av upasteurisert melk vi skulle unngå....

Jeg spiste iallefall gresk salat med Arla Apetina Feta en dag, sjekket på glasset i butikken og der stod det att det var laget av pasteurisert kumelk +++, så da tenkte jeg att det var helt trygt og kjøpte det...

Mammatil2små -

det er visst ikke så "enkelt" allikevel (jeg trodde også det var slik at så lenge ostene var pasteuriserte så kunne man spise dem), da det har blitt påvist listeria i enkelte oster selv om de har vært pasteuriserte...

Virkelig mye vi gravide må følge passe på :-S

Men i denne omgang skal jeg jo bruke fetaosten varmebehandlet, og da må det vel uansett være trygt!?

Har forresten sendt en mail til Arla, men venter fortsatt på svar....

Tvitvi!

Jordmora mi sa jeg kunne spise arla, men ho sa også at alle de der matreglene ikke var så farlig lenger ho når man har kommet over 12 uker. Det er vist når organene dannes det er mest fare på ferde med matregler, men holder meg til de enda jeg da, for sikkerhets skyld.

Ojoj... :-s

Bra det er eneste gangen jeg har spist det;-) så får vi bare satse på att det gikk greit..:-) :-s

skulle tro det er trygt når det er varmebehandlet, ja... Men hvem vet?:-s er jo så mye rart...

Må ta meg en liten oppfrisking på hva vi bør unngå å spise skjønner jeg;-)

Si gjerne ifra hva Arla svarer;-)

Annonse

Hvis du vil følge mattilsynets offisielle råd er det at fetaost sorterer under myke oster og uansett om den er laget av past. ost eller ei er det det en viss (men liten) risiko for listeria.

Hei,

Matportalen har link til svenske myndigheters råd, og her står det at fetaost er trygt så lenge det er pasturisert :)

http://www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/planbokskort_fisk_ost.pdf

Jeg sendte mail til Arla, og fikk dette svaret:

Vi takker for din henvendelse til Arla Foods og interesse for våre

produkter i Norge.

Beklager den lange svartiden, men vi har hatt ferieavvikling.

Først en liten forklaring på hva listeria er:

Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i

vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i

motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for

eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall

bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved

oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom

matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming.

Arla Apetina er laget på pasteurisert melk, det vil si at melken har blitt

varmebehandlet og at alle bakterier i prinsippet skal være borte. Men man

kan likevel ikke være 100% sikre på at slike oster ikke har blitt smittet

et annet sted i prosessen. F.eks i eget kjøleskap. Listeria forekommer

svært sjelden i myke og halvmyke oster laget på pasteurisert melk, men for

å være på den helt sikre siden så bør disse ostene inntas når de er

ferskest mulig, da mengden eventuelle listeriabakterier er på topp mot

slutten av holdbarhetsdatoen.

Lykke til med graviditeten!

Med vennlig hilsen

Marion Nesje

Arla Foods Norge Forbrukerservice

Takk for info bustehode!

Har fortsatt ikke hørt noe fra Arla, så fint å få svar fra deg.

Lagde meg deilig, hjemmelaget børek i går med masse feta og spinat. Nam!

For det første så vil jeg bare oppfordre alle til å ta utsagn fra jordmødre om at rådene på matportalen ikke er så farlige etter 12 uker med en stor klype salt. Infeksjoner kan også være farlige etter 12 uker.

Når "listeriaskandalen" på Rikshospitalet verserte for en del år tilbake var det bla. to ufødte barn som døde. (Samt flere voksne med lavt immunforsvar.) Etter hva jeg husker var dette etter 12 uke. Den osten som da ble servert var en camembert fra norsk produsent, pasteurisert og langt innenfor holdbarhetsdatoen. Den inneholdt likevel et svært høyt anntall listeriabakterier da den var blitt forurenset hos produsenten etter pasteurisering. Slik jeg leser svaret fra Arla kan heller ikke de garantere for at dette ikke kan skje hos dem. Min konklusjon er derfor at feta fra Arla ikke er noe tryggere enn pasteurisert brie og camembert innenfor holdbarheten produsert hos Tine. Og de færreste vil vel fortsatt spise det. Så skal man være på den trygge siden bør osten varmebehandles eller sløyfes.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...