Gå til innhold

Epidural- smertelindring, når og hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å prøve uten epidural en stund først fordi forrige gang stoppet det opp hos meg og endte med KS.

Da fikk jeg epidural på 3 cm.

Har tenkt å vente til 5 cm denne gang.

Har du planer om epidural?

Når vil du ha den?

Eller satser du annen smertelindring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har født 3 barn uten epidural, og tenkte litt på om jeg skulle avslutte min fødekarriere med en "smertefri" fødsel, dvs få epidural denne gangen.

Har lest litt om det, og har bestemt meg for å ikke ta det, så fremt ikke fødselen drøyer ut i det uendelige. Siden epiduralen ofte gjør at man ikke kjenner pressriene, og jeg har dårlige pressrier uten epidural, syns jeg ikke det er verdt det.

I tillegg så går det så fort med meg fra 4 til 10 cm, at jeg vet ikke om de ville rukket å satt epiduralen uansett;)

Så jeg skal legge opp til å føde uten smertelindring, har klart det før, og ser ikke noen grunn til at jeg ikke skulle klare det en siste gang;)

Tror ikke man kan planlegge sånt uansett, man må nesten ta det som det kommer.

Skrevet

hei:) jeg har også planer om epidural..følte det var helt nødvendig sist så håper ejg får det når ejg ber om det denne gangen også....

jeg fikk på 4 cm sist og det gikk fort som bare det etter den ble satt...før det gikk det treeeegt:) nå er det 12 år siden forrige fødsel og må vel bare se om smerteterskelen har vokst sammen med meg eller om jeg må ha den rundt samme tid....man bør vel ikke vente for lenge heller(?) da får man vel ikke? hvor er den grensen noen som vet?

jeg skal føde på kk i bergen sånn for ordens skyld...hører så mye dårlig om de at jeg er litt små engstelig men har ikke store valget..gikk bra sist og fikk det akkurat som jeg ville men ting har tydeligvis endret seg(?)

når det gjelder annen smertelindring kunne jeg tenkt meg å prøve badekar en stund men det er vel ikke på vanlig fødeavd?

Skrevet

Jeg tror egentlig ikke jeg vil bestemme meg for noenting. Ikke har jeg født før heller, så aner jo ikke hva jeg går til :)

Epiduralen har jeg ikke noe forhold til egentlig. Min søsters fødsel stoppa fullstendig opp etter at hun fikk den, og det endte med hastekeisersnitt, men det var vel kanskje uflaks. Ei venninne av meg sa hun ikke hadde overlevd uten epiduralen, så det er vel litt både og.

Om jeg skal kalle det jeg tenker er "plan", så er planen å prøve badekar, lystgass og akupunktur i første omgang, også får jeg bare ta det derifra :)

Skrevet

de fleste føde avd har badekar til bruk som smertelindring men ikke alle til bruk i selve fødselen. men om det er ledig er jo en annnen sak.

lykke til

Skrevet

Jeg har fått epidural under to fødsler. Og jeg har ville planer om at føler jeg for det denne gangen og, så skal jeg og ha!

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at jeg får epidural automatisk når det er setefødsel, og har også grublet litt på hvordan det vil fungere. Jeg har hørt at legene kan regulere styrken på epiduralen, så jeg har et håp om at jeg kan be dem sette den litt svakt i starten så jeg ikke mister følelsen i beina. Jeg vil gjerne ha muligheten til å stå når jeg føler for det, for man vet jo aldri hvor langvarig fødselen blir. Å ligge i sykehusseng så lenge ser jeg virkelig mørkt på. Jeg får veldig vondt i ryggen av å ligge for lenge. (Men epiduralen tar kanskje den smerten også?)

Noen som vet noe om det med styrke på epidural? Kan den reguleres etter hvor mye smerter man har og økes etterhvert?

Skrevet

Hei, tenkte bare å dele min erfaring med epidural. Fødte på kk bergen for 6 år siden, brukte badekar som smertelindring først og fikk epidural etterhvert fordi riene kom i ett. Man kan både gå rundt og stå og man kjenner også riene, det er bare ikke smertefult. Hos meg skrudde dem av etterhvert slik at jeg skulle kunne kjenne pressriene.

Skrevet

Takk for svar. Er spent på hvordan neste fødsel blir. Håper virkelig ikke den blir like J#¤%%¤ som sist :-)

Kunne tenke meg en behagelig en, med 1 cm i timen, passe vondt, litt pressing og ut me'n!

Skrevet

jeg kunne reise meg, gå på do osv med epiduralen. kjente godt pressriene også. ble satt i gang på drypp, så for meg var det ett must med smertestillende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...