*Rutletutt* Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 Tenkte jeg skulle begynne å lese bok for eldstemann etter at lillesøster er lagt - litt kvalitetstid mor og sønn;-) Noen som har tips til gode bøker som passer for en (gutt) i den alderen? Tenkte på en lang bok, dvs type et kapittel hver kveld.
Formerly known as Tina Skrevet 6. september 2010 #2 Skrevet 6. september 2010 Pulverheksa er fantasisk synes jeg. Hvis ikke har du også de gamle klassikerne som knerten, pippi, ronja røverdatter, bråkmakergaten osv Så koselig å lese bøker på kvelden. mamma gjorde alltid det og det er nok derfor jeg er veldig glad i å lese bøker selv:-)
*Rutletutt* Skrevet 6. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2010 Ja, jeg har også gode minner fra det. Nå er han blitt såpass stor at det kanskje kan være kjekt å ha en bok vi leser over flere kvelden i med en spennede historie, i stede for korte bøker som kanskje er mer bilder enn tekst i;-) Lurer på om Mio min Mio kan passe, eller om han er for liten til den...? Husker selv hvor glad jeg var i den boken som liten, men husker ikke helt hvor gammel jeg var da. Ellers er jo Anne Cath Vestly og andre Astrid Lindgren-bøker knall, ja - kom liksom ikke på noen i sted - jernteppe;-)) Pulverheksa har jeg faktisk aldri lest eller vært borti, men har hørt snakk om dem fra gutten min, at de leste de i bhg. Takk for tips:-)
lille sprelle Skrevet 6. september 2010 #4 Skrevet 6. september 2010 Hva med ruffen? morsom for både store og små
Formerly known as Tina Skrevet 6. september 2010 #5 Skrevet 6. september 2010 Jeg elsket også mio min mio, men jeg mener å huske at jeg var rundt 8-9 år da mamma leste den. Det er noen ganske så skumle kapittler i den. Du har jo også brødrene løvehjerte, men den er også for litt eldre barn tenker jeg. Ruffen er også veldig bra:-) (sikter til lille sprelle). Svein og rotta er sikkert midt i blinken. Lese boka først på senga og så ta en lørdagskveld og se den på film hele familien. (jeg liker nemelig best å lese boka for så å se filmen hvis det finnes)
a-mamma Skrevet 6. september 2010 #6 Skrevet 6. september 2010 Av klassikere vil jeg nevne: Roald Dahl: SVK (store vennelige kjempe), Mathilda, Danny og den store fasanjakten. Ole Lund Kirkegaard: Gummi-Tarzan. Av nyere bøker: Marit Nicolaysen: Bøkene om Svein og rotta. Martin Widmark: Bøkene om LasseMajas detektivbyrå. Lesing er morsomt, koselig og nyttig :-)
Ranveig R Skrevet 6. september 2010 #7 Skrevet 6. september 2010 Vi leste Roald Dahl - SVK i sommar (eldste fyller 5 om to veker). Den var spennande og han fulgte godt med, men veldig mykje av humoren var for vanskeleg for han å forstå (SVK rotar veldig med ord og snakkar rart, noko som er morsommare for større barn). Den fantastiske Mikkel Rev var derimot mykje meir passande, og det same var Eddap Liks (men dei to bøkene er kortare og er lest på ein kveld eller to). Andre bøker som kanskje passar bedre til ein 5-åring: * Lillebror og Knerten * Sandulven (tar opp og forklarer mange tema på ein grei måte) * Pulverheksa * Det aller meste av både Astrid Lindgren og Anne Cath. Vestly (kanskje vente litt med skumle bøker som Brødrene Løvehjerte...) Eg trur kanskje Lillebror og Knerten er den boka som har slått best an for guten vår så langt, og det var kjempespennande for han å få sjå filmen etterpå )
Ranveig R Skrevet 6. september 2010 #8 Skrevet 6. september 2010 Og no gløymde eg visst Thorbjørn Egner... * Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen * Folk og røvere i Kardemomme By * Doktor Dyregod (er vel strengt tatt berre oversatt/gjenfortalt av Egner, men det får våge seg) * Karius og Baktus (er og unnagjort på ein kveld eller kanskje to) Alle desse har guttungen kost seg ordentleg med )
TøffiTrynet☠ Skrevet 6. september 2010 #9 Skrevet 6. september 2010 Maria Parr: Tonje Glimmerdal. Vi leste den for vår daværende 6-åring i vinter, og det var stor suksess! Riktignok er hovedpersonen jente, men gutten vår brydde seg ikke nevneverdig om det. Hun er nemlig minst like tøff som Pippi! Boka fikk Brageprisen i 2009. den er skrevet på nynorsk, men det hadde ingenting å si for oss.. Selv om vi er trøndere..
lÅktiHaUDe Skrevet 6. september 2010 #10 Skrevet 6. september 2010 Og Maria Parr: Vaffelhjerte. Ei kjempegod bok. Jenta vår på 6 år synes den var veldig morsom om vi leste litt og litt. Hun som gikk i 5 kl kunne lest den flere ganger, den ble en favoritt.
Monajenten Skrevet 6. september 2010 #11 Skrevet 6. september 2010 Datteren min leser selv da, men hun er veldig glad i bl.a. Rampete Robin bøkene. Har også begynt å lese en trilogi som heter Landet bak døra, den liker hun godt.
ariel78 Skrevet 6. september 2010 #12 Skrevet 6. september 2010 Siste året i bhg leste de Mio min Mio, Brødrene Løvhjerte og heksene bla, de var veldig populære. Vi har leste flere Astrid Lindgren bøker og Anne Kat Vestli, nå leser vi Rampete Robin.
Gjest Skrevet 6. september 2010 #13 Skrevet 6. september 2010 Ellers er reven og grisungen-bøkene kjempekjekke. "Kumatpakkene" "Konglesugeren" osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå