Gå til innhold

Hvor lenge er det normalt å være sykemeldt med MA/SA eller Blighted ouum)?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått utskrapning idag etter abort. Dvs jeg hadde en tilstand som het Blighted ouum, der man er gravid men mangler foster!! Jeg hadde aldri hørt om dette før. Jeg var helt sjokka da jeg begynte å blø for jeg var 11-12 uker på vei. Fikk tatt HCG verdiene. Da jeg fikk vite at de kun var 3950 ble jeg helt lamslått og skjønte at noe måtte være alvorlig galt fatt. Jeg regnet meg fram til at fosteret var dødt for flere dager siden, eller at det var utenfor livmore og fikk meg en skikkelig knekk. Så ble jeg henvist til sykehuset for ultralyd, der jeg fikk min største overraskelse: Ingen foster, men morkake og fostersekk med fostervann var der! Absolutt alt var som det skulle, bare at fosteret manglet!!! Trodde ikke det kunne være tilfelle hadde det ikke vært for at jeg fikk se det med egne øyne på skjærmen. Så det endte med utskrapning idag. Føler meg litt sånn mellom barken og veden. Føler ikke riktig at jeg kan si at jeg har hatt abort for jeg har jo ikke mistet noe barn, på den andre siden så har jeg vært like gravid som med de to forrige, og føler meg lurt på en måte. Føler at jeg er i et slags ingensmannsland. Lurer også på hvor lenge det er normalt å være sykemeldt etter et slikt ingrep? Det var nemlig jeg som måtte be om å få sykemelding før jeg fikk, dette var tydeligvis ikke noe selvfølge. Ble da sykemeldt i tre dager.

Fortsetter under...

Hvis det ikke er medisinske grunner til at du skal være sykmeldt lenger enn tre dager er det vel heller ikke nødvendig?

Spørs hvordan du føler rundt aborten. Da jeg opplevde min MA fikk jeg sykmelding først i tre dager, deretter tre dager til fordi jeg hadde det tungt og jobbet i en psykisk krevende jobb. Legene må jo vurdere fra sak til sak, ut fra person og type arbeid.

Håper det går bra med deg, det er vel nesten det samme om det var et foster der eller ikke. Gravid har du jo trodd at du var uansett...

Du har vært gravid og det er riktig å si at du har mistet. Embryoet kan ha løst seg opp eller blitt abortert bort og resten har blitt igjen. Umulig å si nå. Jeg hadde en BO selv i juli. Så ingen ting i fostersekken. Legen mente ift størrelsen på fostersekken at det(embryoet) var gått til grunne i uke 5. i uke 6 var fostersekken helt tom(første ul). hadde hcg på 21000.

tok cytotec, det gikk ikke, måtte ha utskrapning. var veldig sliten og trengte sykemelding mye lengre enn 3 dager. følte meg ikke ordentlig i form før alle hormonene var ute av kroppen. testet neg.på g.test litt over en mnd senere.

lykke til neste gang!!!

vi ventet en mnd, begynnte prøvingen igjen, og er nå gravide og håper den sitter denne gang.

Ja fikk også cytotec for det skulle være mildere for kroppen, men det funket heller ikke for meg. Jeg fikk 5 runder med 3 timers mellomrom, og det endte med at jeg måtte få utskrapning ble nokså sliten. Håper virkelig jeg blir gravid igjen ganske fort. Ble du på vei med første forsøk etter BO? Håper det går fort for jeg og samboeren min sleit et helt år før jeg ble på vei med BO.

uff så trist og høre. Man får seg ett skikkelig" slag i tryne" når sånt skjer! Hadde en SA 30 juli. Måtte til utskraping, og blødde lite i 5 dager. Hadde sex etter 7 dager. Og ble gravid ca på 10 dagen. Sitter nå her og er 5+4 i dag :) Er litt ulikt hva man får beskjed om, vente en mnd eller ikke. Men vi håppet rett i det, man er ekstra fruktbar etter en SA, Ma osv.

Og forresten, jeg var sykemeldt i to uker etterpå.

Masse lykke til:)

Annonse

Varierer ikke i fra lege til lege. Det kommer helt an på hvordan den som har abortert har det. Da var du heldig som ikke trengte mer sykemelding.

Viktig at en gir beskjed om hvordan man har det og får den sykemeldingen en trenger. En abort er ingen lett sak. Tar på både fysisk og psykisk. Var rimelig utmattet etter min MA cytotec utskrapning og all uvissheten, hormoner, jeg trengete et par uker før jeg var meg selv igjen. Hadde ingen ting på jobben å gjøre før jeg var "bra" igjen. Jobber som sykepleier så må være skjerpa på jobb...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...