Gå til innhold

Spennende ting å gjøre i Berlin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til Berlin snart og vil gjerne ha tips om hva vi kan gjøre der.

Vi reiser uten barn, kun meg og mannen. Vi er ikke de som går på museum o.l så det er ikke så interessant.

Er det noen som er kjent i Berlin som har tips og ideer?

Skrevet

Skal dere dra nå eller senere i høst? Og hvor lenge skal dere være? Er dere interessert i turiststeder, eller litt "autentiske" ting?

Jeg liker bydelen Kreuzberg og Prenzlauer berg best, men de er ikke typiske turiststeder. Der er det masse kule caféer og utesteder. Kreuzberg er veldig internasjonalt, men Prenzelberg er litt sånn studentbydel med hippe utesteder.

Hvis dere vil shoppe og gå på kjedebutikker anbefaler jeg Kurfürsten Damm, som er den største handlegata. Der har de alt fra H&M til dyre designerbutikker. Hvis dere vil på mer enkeltbutikker med stilige klær, som ikke er kjedebutikker er området fra Hackescher Markt oppover Oranienburger Strasse og rundt der veldig bra.

Nå i sommer hvis det er varmt ville jeg dratt på "Badeschiff", det ligger ved kanalen i Kreuzberg, og er en strandbar med basseng som ligger i kanalen (man kan ikke bade rett i elva, det er for forurenset, men kul følelse å ligge i bassenget i elva). Kan kjøpe drinker der og ta seg et bad når man vil det.

Ellers burde dere få med sånne turistting som Brandenburger Tor, Minnesmerket for jødene som ble utryddet under andre verdenskrig (er rett ved Brandenburger Tor. Og så burde dere dra til Potzdamer Platz (også kort å gå fra Brandenburger Tor). Det var Tysklands travleste plass på 20-tallet. Etter krigen å plassen brakk, men nå er det bygd opp masse store stilige bygg med caféer og restauranter inni, og to store kinoer.

Er dere interessert i historie? Ville iallefall prøvd å få med meg noe som har med etterkrigshistorien å gjøre. Eller lese en del om delingen av Berlin og muren. Ganske spesielt å gå over de gamle grensestedene og tenke på at de for få år siden ble skutt om de krysset den grensa. Det står igjen rester av muren ikke langt fra Warschauer Strasse.

Hvis du forteller litt hva du er interessert i kan jeg være litt mer konkret i anbefalingene:)

Skrevet

Takker for svar og gode tips :-)

Vi er vel ikke akkurat så veldig interessert i å se typiske turist-steder men selvfølgelig litt historie bør en jo få med seg.

Ellers er vi interessert i god mat og vin så visst det er noen restauranter utenom det vanlige du vil anbefale så setter jeg pris på det.

Jeg er også veldig glad i shopping men det nevne du jo litt om over her :-)

Skrevet

Er mange steder som er gode for shopping utenom de jeg har nevnt også. På Potsdamer Platz har de et shoppingsenter og på Alexanderplatz er det to store shoppingsenter også. Mange andre også da, men sånn sentralt er vel de de største.

Skal tenke litt på om jeg kommer på noen gode restauranter å anbefale.. Hvis dere går oppover Oranienburger Strasse (kan gå derfra fra Hackescher Markt, men det er også en S-banestasjon i Oranienburger str.), er det mange restauranter iallefall. Både billige og litt dyrere. Kommer ikke på noen spesielle restauranter i farta, men skal tenke på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...