Gå til innhold

Gravid og remicade/cellegift

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ingen uventede effekter på utfallet av graviditeten. Infliksimab hemmer TNFα og det er derfor mulig at bruk under graviditet kan påvirke normale immunresponser hos nyfødte. Risiko kan ikke utelukkes pga. begrenset erfaring, og infliksimab er derfor ikke anbefalt under graviditet. Fertile kvinner må bruke sikker prevensjon under og i minst 6 måneder etter siste infliksimabbehandling. Overgang i morsmelk: Ukjent, men immunglobuliner skilles ut i melk. Amming frarådes før minst 6 måneder etter avsluttet behandling.

Dette er det som står om Remicade i felleskatalogen når det gjelder graviditet/amming.

Snakk med legen din! Tryggest det!

Det anbefales å ha sluttet med cellegift minst 3 mnd, helst 6 mnd før man blir gravid. Mener å ha hørt at det samme gjelder for Remicade.

Man anbefaler i alle fall ikke å bruke Remicade under graviditet. Det gjelder alle biologiske medisiner, men f eks Enbrel kan brukes fram til positiv gravitest.

Snakk med legen din så fort som mulig du:)

• 2 uker senere...

Hei

Jeg har en gutt på 6mnd nå som er fortsatt veldig avhengig av å bli ammet. Jeg skal begynne på Remicade om to uker, og jeg fikk også høre av legen at d ikke var noe farlig å amme under behandlingen. Må si at d er veldig vanskelig å vite hva man skal tro når legene sier en ting også står d noe annet når man leser om medikamentet. Er veldig i villrede for øyeblikket. Vet at d er ingen sjangs å slutte m ammingen på bare to uker. Synes situasjonen er veldig frustrerende:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...