Gå til innhold

dere som har fått to tette:)

Mia2010<3

Anbefalte innlegg

vi har ei lita prinsesse på 3 mnd. vi ønsker gjerne et lite nurk til en gang, og lurer derfor på om hvordan dere har det som har fått to tette? er det en fordel eller anbefaler dere å vente lenge? jeg tenker litt at om alt klaffer kan jeg bli gravid med nr to når den lille er ca 7-8mnd.. hva tenker dere?

Setter pris på om noen kan dele erfaringer:)

Fortsetter under...

det er annbefalt å vente minimum 6 mnd fra fødsel til ny graviditet...

det mest gunstige tispunktet å bli gravid på er ca 1,5 år etter fødsel...lurt med 6 mnd pause i amminga før en ny en flytter inn..har lest dette...

når det er sagt har vi 3 barn på 3,5 år og det er et hærlig kaos.)

skulle du få to tette: fyll opp med d vitaminer og jern om det er nødvendig...

ammer du og er gravid er d vitaminer super viktig:)

her har vi alle 3 hjemme...hadde en 1 åring og en baby med de to første og det var egentlig helt greit...travelt å springe etter 1 åringen med en baby i puppen...men med baby og to små som springer rundt har det tatt helt av:) så nå har eg søkt eldste mann i barnehage:) nå er mine barn super aktive:)

to tette er supert:) bare husk å ta vare på deg selv,det er hardt for kroppen...

har du behov for prostafen i begynnelsen av graviditeten og vil amme må babyen din være over 1 år...

Nå har ikke nummer to blitt født her enda,men det blir 17 mnd mellom mine to.

Og jeg vet ikke om jeg vil anbefale det,for selv så kjenner jeg mye på at jeg ikke strekker til som mamma for jenta mi. Hun er veldig krevende,og jeg er i veldig dårlig form og av det blir jeg også svært lite tålmodig...Føler også litt på at jeg på en måte har tatt fra henne mamman hennes,har brukt mye av tiden mens hun har vært liten til å være i dårlig form..Selv om jeg vet at de vil få stor glede av hverandre når de blir litt større..

Mine to eldste er det 21 måneder mellom. De har veldig mye glede av hverandre, men jeg må innrømme at første året var det stritt. Gikk og følte på at eldstemann ble nødt til å bli stor så fort. Minsten hadde kolikk og søvnvansker, og da ble det ikke så mye overskudd til han eldste. Skulle jeg gjort det en gang til, ville jeg i alle fall sørget for at eldstemann hadde full barnehageplass, slik at jeg kunne sovet når minsten sov på dagtid, og dermed fått mer overskudd til han eldste.

Tak for svar:) Jeg har veldig lyst til og bli gravid igjen om 4-5 mnd, og tenker mye på dette, men er også redd jeg skal bli dårlig og må føle på det å ikke føle at man er der tilstrekkelig.. Men så er det jo igjen så bra at de etterhvert får mye selskap i hverandre:)

Foresten så har jeg et Helt annet spm.. På butikken selger de forskjellige fruktmoser for barn på 4 mnd.. Nå blir ikke jenta mi 4 mnd før den 31 september, men jeg lurer på om det er farlig å la ho smake på litt allerede nå?

Annonse

Hei dere.

Jeg ble gravid 8 uker etter fødsel jeg. Kom som et sjokk kan du si. Visste ikke at det var mulig engang. Timingen blir ikke alltid som en har tenkt.

Jeg fullammet og fikk sannsynligvis mensen igjen etter 6 uker. Trodde at det fortsatt var renselse, så jeg tenkte ikke over at jeg trengte minipillen enda.

Typisk. :P

Lykke til ihvertfall. :)

Fine Stine: Jeg lurer også. Blir ca 11,5 mnd mellom mine to siste, og lurer på hvordan det er. Jeg har 3 år mellom hver av de fire største, men Lillegutt blir storebror før han fyller ett, ikke helt planlagt men vi gleder oss :-) Så jeg er litt grønn på så tette barn, og tar gjerne i mot tips. Jeg blir hjemme i perm med de to minste i 1 år og 3 mnd regner vi med. Og så begynner de i bhg samtidig når de er 15 og 27 mnd gamle. Regner med det blir et travelt, men givende år, og tips til hvordan ta seg godt av to sånne små samtidig hadde vært supert!

ja, det lurer jeg også på. :P Tipper du har mye mer erfaring enn meg Ikke lenger singel mamma. Jeg er bare 7 uker på vei og er fortsatt i sjokk kan du si. ;P Driver fortsatt og blir vant med kombinasjonen amming og morgenkvalme. Og lurer på hvilken ammestilling som er best når magen blir større. Når har du termin da? Dette er veldig spennende for oss.

Det blir vel en sånn søskenvogn, tenker jeg. Er fortsatt i tvil om jeg skal sende hun eldste i bernehagen noen ganger i uken når minstemann blir født. Usikker på hvordan det er å ha to så små hjemme samtidig. Da begynner jo minstejenten å gå, og det kan nok bli travelt med en nyfødt klistret til puppen. Vi får nok ta det som det kommer. Det er mye logistikk som skal på plass i hvertfall.

Nå krysser jeg fingrene for at jeg ikke venter tvillinger - magen min har blitt kjempestor allerede. Skal på veldig tidlig ultralyd på onsdag. :)

Lykke til med de tette da. :)

m.n.h: Det første jeg tenkte når jeg fant ut at jeg var gravid var at det var dårlig gjort mot den lille jenta mi. Men så tenker jeg at jeg ruger på en lekekamerat hun kan ha hele livet sitt i stedet. De kommer jo til å få så mye glede for hverandre. Er mer spent på hvordan kroppen min kommer til å takle et nytt svangerskap - og jeg har fortsatt den forrige fødselen friskt i minne. Den lille var over 4.500 gram og fødselen var veldig tøff.

Det er 22mndr mellom 1 og 2, og blir ca 18 mndr mellom 2 og 3. Veldig hektiske og strevsomme dager, men de har såå mye glede av hverandre!! HAdde litt dårlig samvittighet i begynnelsen og tenkte at 'mamman ble borte'; men det er jo såå feil vinkling syns jeg nå; er så bra for dem å få lekekamerater :) Gleder meg nå sinnsykt til de skal få bli 3!

Må også si at personlig så syns jeg det var lettere å være gravid med nr 2 mens nr 1 var mellom 14-22 mndr enn nå når eldstemann er i 3-års trass... en helt annen utfordring og mer slitsomt på helt andre måter. På den måten vil jeg anbefale to tette; også for gode lekekamerater som ikke er så langt fra hverandre i utviklingen :)

• 3 uker senere...

Tulla vår er nå 14 måneder å jeg er 19 uker på vei...

Anbefaler selv å få to litt tette om dette lar seg gjøre til dere da det er mange praktiske grunner til dette.... :)

Bare vær helt sikker i en slik avgjørelse fra begge hold....

Vi glede oss :)))))

Har ei på 6 år, ei på 1 å venter lille spire nurket vårt :))))))))))

Annonse

Jeg bærer nr 2 enda da, hehe.. Men ble gravid når sønnen min var 1 1/5 år.. Han blir 2 i januar og den lille kommer ikke lenge etter.. Er kjempe glad for de vil få mye glede av hverandre, når det ikke er andre barn i nærheten så de alltid hverandre, dobbelt med kos og dobbelt så travelt :)) Men kanskje dere burde vente med å prøve til beibin deres er 1 år, så du har litt tid til komme til hektene.. Om du ikke kjenner deg sliten så kan kroppen din være utslitt..

Er 14 uker på vei i morgen jeg da. Magen er ikke synlig enda, så regner med det ikke er to på oss ;-) Men klart det hadde vært fjøra i hatten, å plutselig få to til når lillebror er 10 - 11 mnd... :-S Da tror jeg kanskje jeg hadde mista fatninga ja ;-)

Er 14 uker på vei i morgen jeg da. Magen er ikke synlig enda, så regner med det ikke er to på oss ;-) Men klart det hadde vært fjøra i hatten, å plutselig få to til når lillebror er 10 - 11 mnd... :-S Da tror jeg kanskje jeg hadde mista fatninga ja ;-)

• 2 uker senere...

ble gravid med nr. 2 da lillemann akkurat hadde fyllt 5 månder. Men vi gleder oss veldig! Kan ikke si at jeg har dårlig samvittighet.

Merker jo at han syns det mye mer morsommt å leke med andre barn en med meg(best å kose med mamma da men å leke det gjør han helst med andre ;-) Tror han kommer til å trives med en liten lekekamerat!!!

Det blir 14 månder mellom dem og det syns jeg egentlig er en veldig fin avstand!

Har 12 mnd mellom mine to, som nå er skolebarn. Å planlegge så kort mellomrom er ikke å anbefale. Det har vært så krevende, både fysisk og psykisk. Forholdet gikk over ende da vi alltid var slitne og aldri strakk til. Barna har selvfølgelig hatt mye glede av hverandre alltid lekekamerat og alltid en å krangle med. Ville aldri byttet bort med noen, men å planlegge så kort avstand mellom barna er nok ikke lurt. Kos deg med det barnet du har nå og vent litt, det er fint å ha full konsentrasjon om et lite spebarn av gangen.

uansett lykke til

• 2 uker senere...

Hei! Hos oss kommer nestemann like før gutten vår fyller 2 år! I begynnelsen av svangerskapet var jeg redd for hvordan det ville bli med to under 3, og jeg jeg kom til å frarøve eldstemann mammaen sin. Nå ser jeg at han som er blitt 18 mnd begynner å bli mye mer selvstendig, skjønner mye mer av hva vi sier og er dermed lettere å veilede og forklare ting for, også hat han begynte å knytte seg til andre enn meg og synes det er fryktelig artig med pappalek og morfar og mormor besøk. Blir ofte nå at det er jeg som savner samværet med han enn omvendt virker det som. Derfor ser jeg at om utviklingen fortsetter sånn blir det ikke så stort savn av mamma når den lille kommer som det hadde blitt for bare 2 mnd siden! Når det er sagt må jeg innrømme at jeg er glad for at det første året var bare å konsentrere seg om en baby og at jeg hadde nok med å komme meg i form igjen etter det første svangerskapet og fødsel! Jeg hadde nok anbefalt deg å vente til du var hvertfall over året siden førstemann var født! Det er mye du ennå kan få slengt over deg av tøffe tak med en under ett at du kanskje ikke trenger å blande gravidplager opp i det hele! Og erfaringsmessig føler jeg meg sterkere for å ha hatt den tiden imellom! Lykke til, samme hva du velger å gjøre! :)

Og en ting til: det er 18 mnd mellom meg og min bror og vi har aldri kommet godt overens!!! Og det er likedan mellom min stesøster og stebror og mange andre tette søskenpar jeg kjenner! Det å være tett betyr ikke nødvendigvis en livslang lekekamarat eller å få mye glede av hverandre! :)

Å ja, alle i familien min får unger både tidlig og det kommer 3-4 tette, så det er liksom hverdagskost her i gården da ;)

Litt over 2år mellom brødra mine og de har hatt en god lekekamerat i hverandre, seff krangla de oxo, senere ble de å feste sammen noen ganger og nå hjelper de hverandre med opppussing av hus :P

Jeg er attpåklatten i familien od brødra min ebrukte mye tid på å leke med meg når jeg var liten, de ble så stolt av å få ei lillesøster å passe på.. Når jeg ble tenåring så hadde jeg 2 gode støtter som passet på meg, ikke alltid like artig den gang, men takknemlig for det i dag når jeg har vokst opp.. Så det blir disse 2 tette og en attpåklatt på meg oxo med tiden :)

Brødra mine har 4 og 3 unger hver og er det samme der i gården.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...