Gå til innhold

dere som har hatt modningsakupunktur, åssen gikk fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tror dere det hadde noe for seg? gikk fødselen kjapt og greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg hade fire runder med modningsakupunktur. Men sånn for modningens del tror jeg ikke den hadde så mye å si for meg. Måtte igangsettes 14 dager over termin med modningstabletter. Var ikke moden i det hele tatt.. Men fra jeg fikk satt inn tabletten til jenta mi var ute tok det fem timer, så det var en kjapp og grei fødsel da! :)

Masse lykke til!

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Både ja og nei... Da jeg ble skrevet inn på sykehuset ble jeg egentlig ikke regnet for å være i aktiv fødsel, men jeg hadde gått med "svake" rier i 26 timer og var helt uslitt, så jordmoren ville gi meg noe å slappe av på. Jeg hadde 3 cm åpning. Jeg fikk morfin og sovnet mellom hver rie, 3 timer senere merket jeg at noe var annerledes og da kom pressriene og ungen var ute under en time etterpå.

Jeg tror det var morfinen som gjorde underrverker for min fødsel og ikke akupunkturen, men jeg gikk kun to dager over termin (førstegangs). Jeg kommer ikke til å ta akupunktur neste gang. Det var greit de to første gangene, men etterhvert ble jeg kvalm av tanken på de nålene....

Skrevet

Tror ikke det funket for mitt vedkommende, i alle fall...

Ble satt i gang 2 uker på overtid, uten antydning til modning. Det gikk et døgn fra første modningstablett til babyen kom.

Skrevet

Jeg tror kanskje at det hadde virkning for min del. Merket at bekkenet mitt ble "løsere" etter akupunkturen og det satte i gang veldig lette mensmurringer nederst i magen, samme sted som jeg skjente åpningsriene best. Fødte 6 dager før termin, da hadde jeg fått 3 behandlinger, siste behandling 4 dager før fødsel. Gikk hjemme med relativt lette rier etter vannavgang fra kl 08/09:00 til 19:00 (fikk til å gjøre lett husarbeid under riene frem til kl 17 - etter dette ble riene sterkere og jeg måtte ta pause i støvsugingen når de kom. Men ikke ille i det hele tatt)

Fødte uten smertelindring, åpningriene i badekar og pressriene stående. Gikk fra 3 cm åpning ved ankomst til full åpning på 2 timer, ble strippet av JM ved ankomst fødestuen. Hele fødselen fra ankomst fødestuen tok 3,5 timer. Hadde riepause på 15 minutter før pressriene satte skikkelig i gang, fikk akupunktur for å stimulere pressriene og det virket i alle fall, INGEN tvil om det ;)

Vanskelig å si hvor mye av denne drømmefødselen som skyldes modningsakupunkturen. Jeg tror mest av alt at jeg fikk en lett fødsel fordi jeg har fødekropp, har trent "fødemuskulaturen" målrettet siste 4 mnd, og mest av alt fordi jeg fikk føde på Føderiket med norges beste jordmødre til stede. Tror ikke jeg hadde hatt like lett og god fødsel på sykehus. Men modningsakupunkturen kand efinitivt ha spilt en rolle, det skal jeg ikke se bort fra.

En annen ting er at jeg fikk nåler mot hovne fingre/hender samtidig som de andre nålene. Det hjalp veldig og var egentlig verdt kostnaden med akupunkturen :)

Skrevet

Ikke i det hele tatt. Måtte bli satt i gang, fødselen varte i 14 timer og endte i vakuum pga lillegutt lå for høyt oppe og begynte å bli svak.

Skrevet

hm.. Jeg tror dette spørsmålet er veldig vanskelig å svare på, nettopp fordi en fødsel vi variere noe veldig fra kvinne til kvinne- uavhengig av hva man har gjort på forhånd, hvordan man takler smertene osv osv. Noen kvinner er heldige og har kjappe, greie fødsler på noen få timer, mens andre er mindre heldige og har lange, smertefulle fødsler som strekker seg over hele døgn.

Selv gikk jeg ikke til modn.akk., men fødte likevel 2 uker før termin, og hadde en helt grei og (ifølge jordmødrene) helt gjennomsnittlig lang første fødsel- 15 timer fra første vonde rie, 8 timer aktiv fødsel. Ingen komplikasjoner eller smertelindring underveis, ingen rifter, bare to pyntesting.

Jeg hadde heller ikke forberedt meg noe særlig på fødselen i forkant, så gikk inn i det m rimelig blanke ark (eneste var at jeg leste fødselshistorier på BIM)- likevel følte jeg meg helt trygg underveis i fødselen, og tok det hele rie for rie (bortsett fra pressfasen, men d er en litt annen historie..)

Fikk også skryt for at jeg pustet godt og riktig, uten et eneste kurs i pusteteknikk og uten å ha lest en eneste setning om pust/ avspenning. SÅ- det jeg vil fram til, er at fødsel er en ganske så naturlig sak, som jeg tror går sin gang uansett modn.akk. eller andre lure triks/ tips i forkant, det gjelder bare å hoppe i det og håpe på det beste;)

Skrevet

Tror det virket veldig godt på meg. Med første mann gikk jeg ikke til modningsakupunktur, da holdt jeg på i 28 timer, gikk 9 dager over termin. Med andre mann gikk jeg til modakk. Våknet 09.30 på termin dato av at vannet begynte å gå, riene startet i 13 tiden men var overhode ikke vonde. Ble skreve inn på kk kl 15.00, Da begynte det å gjøre litt vondt. Kl 16.15 ble jeg skjekket hadde da 6 cm, 16.30 fikk jeg press rie, og 16.46 var han født ( 4 press rier).

Så jeg er riiimelig sikker på at det hjalp meg masse :)

Skrevet

Men nå er det jo slik at 2.fødsel pleier jo uansett å gå mye raskere og greiere enn 1.fødsel da, modn.akk eller ei... ;)

Skrevet

Jeg er helt enig i Lykkelig&gla sitt utsagn ang pusting! Det er utrolig viktig å puste riktig. Selv så hadde jm vist meg på forhånd + jeg hadde en cd der jeg lærte pusting og avspenning. Jordmor spurte etter fødselen om jeg hadde gått på Lamaze kurs siden jeg pustet så bra.

Hjalp meg veldig under fødselen.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg er i grunn enig med "Lykkeli&gla-fødeklar m ♀ nr 2♥", bare hopp i det! Og stol på deg selv og din kropp! Selv klarte jeg ikke å slappe av, så jeg måtte få hjelp av litt morfin. Da gikk jeg fra 3-10 cm på 3 timer. Slapp av mellom riene og samarbeid med jordmoren din under fødselen. Jeg hadde heller ikke gått på noen kurs og følte meg litt usikker. Men jeg gjorde bare som jordmor sa hele veien og det hele endte med å bli en fantastisk opplevelse, selv om fødselen min fikk en slitsom start. Man kan faktisk stoppe en fødsel psykisk fordi man holder igjen (mormunnen får ikke åpnet seg), og da hjelper det ikke med de nålene... Mener nå jeg da! :-) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...