Gå til innhold

Foreldrepenger, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Jeg har et vikariat som går ut året nå og har termin i slutten av februar, hvordan blir dette med foreldrepenger? Prøvde å lese på NAV sine sier, men ble ikke klokere av dette. Har vært i full jobb siden våren 2009. Får ikke forlenget vikariatet mitt, var noen som sa at jeg måtte sykemelde meg før vikariatet gikk ut slik at jeg fikk det jeg hadde krav på??

Noen som vet?

Blueeyes

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142283340-foreldrepenger-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg vet :) Er i akkurat samme situasjon selv. Det Nav ser på er inntekten din de seks beste av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon. Altså, om du skal føde i slutten av februar skal du gå ut i permisjon i begynnelsen av februar, la oss bare si 1. feb for enkelthetens skyld. Siden du jobber ut året vil det si at du har full inntekt i 9 av de 10 siste månedene før fødsel, og det er null problem. Inntekten din i januar blir da arbeidsledighetstrygd, men siden det er umulig å søke på jobber når du er så nære fødsel og ingen kommer til å ansette deg, kan du være rimelig sikker på at du blir sykemeldt den måneden. Sykepenger regnes av de fire siste ukene før du sykemeldes, altså får du det samme utbetalt dersom du blir sykemeldt idét vikariatet er ferdig.

Jeg skal føde i begynnelsen av februar og mitt vikariat er ferdig 1 oktober, så jeg er akkurat innenfor med mine 6 av 10 måneder, men er litt stresset for at jeg skal måtte gå på arbeidsledighetstrygd i fire måneder fram til fødsel, for det er jo kun 62 % av den inntekten jeg har nå. Er frisk og fin, men veldig stresset pga dette, så skal snakke med legen om sykemelding når tiden nærmer seg.

Ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...