Gå til innhold

Hvordan kjennes egentlig bekkenløsning ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste ukene hatt mye vondt bak i korsryggen, og ned i den venstre rumpeballen, spesielt når jeg går mye på harde gulv. Noen ganger kjenner jeg også de samme smertene foran ved trusekanten, ut mot sidene der lårene begynner... Det kjennes litt ut som stølhet på en måte.. Kan det være bekkenet? Hvor er egentlig bekkenet? Det er kanskje vanlig med litt smerter når man er 33 uker?

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen som vet? Føler jo annenhver gravid sliter med bekkenet, så noen må vite hvordan det kjennes ut??

Skrevet

Kan liksågodt være bekkenløsning, eller at du bare er litt sliten - tror bekkenløsning oppleves forskjellig hos alle.

Jeg går litt sånn som du - føler jeg bærer tungt alt i uke 27+6, og det småverker i leddene rundt hele hoften.

Men når det er virkelig ille, kjennes det ut som om noen setter en grov kniv inn langs halebeinet og vrir til..

Antar at det er slik de kjenner, de som gå rpå krykker, eller er sengeliggende....

Skrevet

google bekkenløsning - og finn svaret til NHI - de har en animasjon som viser hvordan leddene er satt sammen.

Skrevet

Da jeg gikk med mine første to kjente jeg det hardt i bekkenbeina bak nederst i rompa..og det var mest min høyre side som værket. kunne låse seg om jeg sto galt eller å sitte/ligge på hardt underlag kunne jeg absolutt ikke.

Nå har jeg smerter i bekkenet forran.. altså i bekkenbeine foran under tissen om du skjønner. symfysen kalles det kanskje...

Det er ganske greit å kjenne om du har bekkenløsning-smerter altså. husk at alle har det i større eller mindre grad, men mange kjenner det nesten ikke. (heldige de)

Skrevet

Jeg fikk bekkenløsning rundt uke 18, men ikke så alvorlig grad. Da begynte det som smerter i setemuskulatur og fikk vondt av å sitte lenge. Kunne også få vondt av å ligge i senge. Dette utartet seg og fikk gradvis vondt i korsrygg, nedover rumpa og bak på lårene. Fra ca uke 28 fikk jeg smerter i bekkenbenet i underlivet på en måte og lysken/trusekanten som du sier. Strekk/støl - liknende smerter. Kan også kjennes ut som knivstikk dersom jeg ikke tar det nok med ro... Men som tidligere nevnt her, smertene er ganske ulike fra kvinne til kvinne. Jeg har fungert ganske bra til tross for tidlig bekkenløsning. Nå har jeg bare 5 uker igjen og kan fortsatt bevege meg og gjøre dagligdagse ting bare jeg begrenser tempoet og mengden litt. Men måtte sykemeldes fra jobb fra uke 28 pga. at jobbsituasjonen min gav meg store smerter....

Annonse

Skrevet

http://nhi.no/forside/animasjoner/svangerskap-og-fodsel/bekkenlosning-34289.html

Veldig nyttig film Gakkeliten:) Takk for tips! Er nok litt bekkenplager/løsning jeg kjenner ja. Merker det også mye når jeg snur meg i senga, og når jeg skal opp fra hvilende stilling i seng/sofa/lenestol. Er lysken og korsryggen ned i rompa (på venstre side) jeg kjenner det, og det passet bra med beskrivelsene i den filmen. Får prøve å roe tempo litt jeg da.. men blir fort mye aktivitet når man jobber i barnehage:)

Skrevet

Det er egentlig veldig forskjellig har jeg inntrykk av. Hos meg begynte det med smerter på ett punkt midt i setet som kalles sitteknuten. Etterhvert utviklet det seg til stikkende smerter litt lavere enn korsryggen, ned på sidene rundt hoftene, midt på begge rumpeballene og litt over i lårene og nederst i lysken. Smerter i lysken kan være ligamentene som strekkes, og det er ikke det samme som bekken-smerter.

Det er helt vanlig at bekkenet blir løsere nå på slutten, og er egentlig en "god" ting, det betyr at kroppen gjør seg klar til fødselen...men er ikke noe allright når det begynner veldig tidlig!!!

Kan være bekkensmerter du har, da er det egentlig bare viktig å ta det med ro, unngå å vaske/støvsuge (det kan jo sambo ta seg av :) ) og ikke gå turer eller gjør ting som du kjenner gir smerter. Stopp aktivitetene før smertene kommer...

Skrevet

Jeg har ikke vært plaget med bekkenet de to forrige graviditetene, men denne gangen fikk jeg kjenne hva det var for noe. Slik det var på meg innbiller jeg meg at en kan sammenligne det litt med isjiassmerter. Vondt nederst i korsryggen med stråling ut i høyre rompeskalk. Verst når jeg skulle reise meg opp, f.eks når jeg hadde vært på do eller opp fra senga. Det var som å få en kniv stukket i rompa. Ellers var det nesten umulig å finne en god sittestilling, for plutselig var den "kniven" der igjen.

Jeg gikk til manuellterapeut. Det er glimrende, for du trenger ikke å bli henvist fra lege, og du har krav på gratis behandling. "Dette betaler NAV", som han sa. Han sa jeg hadde et litt "slarkete" bekken. Behandlingen bestod av akupunktur, at han "halte og dro" i eine foten min og teiping av korsryggen. Dessuten fikk jeg noen øvelser som jeg skulle gjøre hver dag. Spesielt teipinga syns jeg gjorde underverker. Etter et par uker merket jeg ingenting til smertene. Sier ikke det er så kjapt gjort for alle, men jeg ville i alle fall ikke gått med dette lenge før jeg søkte behandling.

Skrevet

Bekkenløsning kjennes slik ut : VONDT!!

Men det er vel med dette som med det meste annet; det er store individuelle forskjeller. Tror nok det er legen din / ev. en fysioterapeut eller kiropraktor (eller lignende) som er best evnet til å svare på om det er det du har..

Skrevet

Jeg kjenner det mest under rumpeballene og i lyskeområdet.

Det er fryktelig vondt å snu seg i senga og dersom jeg er uforsiktig og får vridninger i beina.

Det begynte hos meg i uke 13 med smerter i hoftepartiet etter at jeg hadde gått langt på asfalt, vært å trent, gått i sko uten demping etc.

Det var først rundt uke 26 det begynte å bli veldig vondt og i uke 29 hadde jeg min første time hos manuell terapeut. Det har hvertfall hjulpet meg.

Alle gravide får bekkenløsning (det er det som skal til for at babyen klarer å komme ut), men ikke alle merker noe til det. Jeg kjente ingenting da jeg gikk med jentungen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...