Anonym bruker Skrevet 4. september 2010 #1 Skrevet 4. september 2010 Jenta vår er ikke matlyst. Hun vil ikke spise selv eller vi mater henne. Hun kan hoppe over 3-4 måltider og når hun er sulten spiser hun 3-4 bitte liten biter. Har noen samme problem? Hva gjør dere da?
lille sprelle Skrevet 5. september 2010 #2 Skrevet 5. september 2010 Dersom hun bærer preg av det i fht at hun blir slapp og tynn, så hadde jeg tatt kontakt med hs med en gang. Ellers så har jeg skjønt det slik at barn i den alderen faktisk spiser utrolig lite i perioder! Vi er heldige om det går tilsammen 1 snau skive brød, en yoghurt og litt grøt og litt middag på en dag i perioder. Hun er imdidlertid frisk og sprek og vosker faktisk på så lite mat, så jeg har valgt å ikke bekymre meg.
Ranveig R Skrevet 5. september 2010 #3 Skrevet 5. september 2010 Om jenta har gått ned mykje i vekt, er tynn/undervektig, eller grenser ned mot det, er det lurt å ta kontakt med helsestasjonen. Det same om jenta virkar slapp/ikkje er "heilt seg sjølv". Viss ho er normalvektig og tilsynelatande frisk og rask kan du truleg trygt slå deg til ro med at matlysten kjem og går i periodar. Om barnet har pleid å ete mykje, ken det ha hatt ein vokseperiode der kroppen treng meir, for så å gå inn i ein "dvaleperiode" der ein ikkje treng like mykje. Så lenge jenta får i seg væske kan ho klare seg med nokre få tygg av maten ei stund. Jenta vår har og hatt periodar med ekstremt dårleg matlyst, men det har gått over av seg sjølv etter nokre veker/eit par mnd. Og så har ho som regel gått rett over i ein "ete-veldig-mykje-og-legge-godt-på-seg"-periode. Mens vi ventar har vi gitt jenta mat som ho pleier å like godt; grove pannekaker til frukost/i matpakken, smoothie til mellommåltid, yoghurt (ev. med havregryn) til kveldsmat, pasta til middag, osv. Og så er det viktig å ikkje prøve å presse barnet til å ete, det kan veldig lett slå feil veg. Tvang høyrer ikkje heime, så lenge barnet er friskt. Lykke til vidare, ta kontakt med helsepersonell dersom dette pågår over lengre tid, eller om jenta går ned mykje i vekt eller virkar sjuk/unormalt slapp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå