gutt 06 og jente nov 2010 Skrevet 4. september 2010 #1 Skrevet 4. september 2010 hver dag drikker jeg 1-3 bokser med pepsi max og spiser sjokolade,vet dette ikke er bra,mn jeg klarer ikke la være!!får så dårli samvitighet,og nu begynner jeg å bekymre for at dette kan skade lille suppa mi flere som er i samme situvasjon eller har klart å kutte eller har råd ?? trenger å få viljestyrke,vet d vil gjøre humøre og samvitigheten min bedre,føler meg så svak !!!
sepgutt10<3novjente11 Skrevet 4. september 2010 #2 Skrevet 4. september 2010 Jeg kan vel si at jeg er en av de som ikke er flink til å spise sunt. Jeg er rett og slett veldig kresen på grønt og frukt.. Og er veldig glad i brus og snop og spiser en god del av det.. Men har blitt litt flinkere til å bare holde meg til helgene.. Men jeg har fått bekreftet hele veien at den lille har det veldig bra der inne.. Den vokser som den skal og fikk bekreftet senest nå på torsdagen at den lille kunne ikke hatt bedre.. Alt sto til på det beste =) Du får prøve så godt du kan å holde deg til bare helgene, du får prøve å bite tenna sammen.. det jeg begynte med var å handle inn alt til uka på mandagen, så jeg holdt meg unna butikken ellers i uka.. også går jeg i butikken en ekstra gang på fredagen/lørdagen for å kjøpe inn litt brus og godt til helgen =)
første i magen- Høygravid! Skrevet 4. september 2010 #3 Skrevet 4. september 2010 Jeg drakk masse pepsi max de første mnd før jeg fikk høre at aspartam kunne være riktig ille for fosteret.. (er ikke sikker på hvorfor, men de vet vel kanskje ikke??) uansett, nå har jeg byttet til vann eller sukkerbrus i steden. Jeg spiste nesten ikke sjokolade eller godt i det hele tatt første halvåret- kun fordi jeg ikke hadde lyst på dette.. nå i 3. trimester derimot har sjokoladesuget kommet for fullt. Jeg tenker ikke så mye på at det er så usunnt.. spiser vel mer eller mindre hver dag når jeg tenker etter, men er nå ikke de helt store mengdene (?? hva er det egentlig? ca.1 stk sjokoladebar normal str kanskje). Det jeg vil frem til er i alle fall dette at jeg tviler på at litt usunne vaner har så mye og si så lenge du ikke har diabetes, er fryktelig overvektig eller noe. Det som er viktig er vel at du spiser masse sunn og variert mat slik at du og fosteret får de næringsstoffene dere trenger.. evt sjokoladekalorier får bli ekstra som du får trimme bort når det passer Jeg har bestemt meg for å bli en motstander av graviditetshysteriet som herjer her inne på BIM for det kan bli litt villt til tider! Nei, spis og kos deg, det skal jeg
*Nøtta* Skrevet 5. september 2010 #4 Skrevet 5. september 2010 Synest ikke du skal bekymre deg så mye for dette jeg.... her drikkes det også Pepsi Max,så og si daglig,og en liten sjokkoladebit blir det vel også nå. Iallefall de siste ukene har den trangen vært vanskelig å motstå. Og min lille har det også heelt fint,ligger på gjennomsnittet hva gjelder vekst sålangt og ingen diabetes er utviklet heller.
*Nøtta* Skrevet 5. september 2010 #5 Skrevet 5. september 2010 Det jeg har gjort forresten,er at jeg har kålrot og melon i ferdig oppskjærte biter stående i skåler i kjøleskapet. Så når jeg sniker rundt inni der så er det enklere å ta seg en bit av det,enn å spise en hel sjokkolade. Det hjelper- som regel.
mandalay Skrevet 5. september 2010 #6 Skrevet 5. september 2010 Jeg spiser ikke noe særlig sjokolade, men drikker også Pepsi Max hver dag, 1-3 bokser som deg kan jeg tenke meg. Er overhodet ikke nervøs av det! Har fulgt alle de andre rådene som ligger på matportalen.no gjennom svangerskapet. Nå må man huske at dette er en studie gjort i Danmark, og at matportalen forsatt går ut med dette rådet: Kan jeg drikke brus med kunstig søtstoff? Det er ingen spesielle råd til gravide angående kunstig søtstoff. Et generelt råd til voksne, som også vil gjelde for gravide, er at du bør unngå å drikke mer enn én liter drikke med kunstig søtstoff per dag. Dette er fordi drikken inneholder konserveringsmiddelet benzosyre som kan være skadelig i store mengder. Tenk også på at leskedrikker kan inneholde koffein. I tillegg skrives det i den danske studien følgende: Forskere ved Statens Serum Institutt i Køpenhavn har funnet ut at kvinner som drikker lettbrus har større risiko å få for tidlig fødsel enn kvinner som lar være. En av årsakene til dette kan være at søtstoffene blir omgjort til kjemikalier når de brytes ned i kroppen. Disse kjemikaliene kan skade livmoren og fremskynde fødselen. Jeg er i uke 39 og ønsker en fødsel nå hjertlig velkommen, så dette bekymrer meg ikke spesielt mye:-) Har drukket light brus gjennom hele svangerskapet, men passet på at jeg ikke har fått i meg altfor store mengder med koffein. I perioder, feks i sommer, har det jo blitt mer enn ellers. Men jeg har sjeldent drukket mer enn 1 liter som jo er det matportalen anbefaler at man ikke gjør. Jeg ville ikke vært nervøs for dette! Men hvis matportalen endrer sine anbefalinger, vil jeg kanskje være litt mer forsiktig i starten av neste svangerskap.
Puppen og lillemor Skrevet 5. september 2010 #7 Skrevet 5. september 2010 Hei på deg, Jeg må si jeg kjenner meg godt igjen i innlegget ditt. Jeg har absolutt ikke vært flink nok til å spise sunt og trene i svangerskapet.. mye sukker og til tider mye pepsi max! Jeg har brydd meg lite om alt snakket om kunstige søtningsstoffer osv, og drikker pepsi max fordi jeg rett og slett liker smaken bedre. Men jeg må innrømme at jeg tror mitt søtbehov ellers blir større av å drikke pepsimax.. så hvis jeg klarer å kutte ut pepsien en dag eller to så får jeg mindre lyst på sjokolade osv også. Så i perioder har jeg vært veldig flink (og har da også gått opp ganske mye mindre sammenlignet med "dårlige perioder"). Jeg har drukket vann eller brus med sukker i stedet for light brus.. og spist masse fruktog grønnsaker. Kjøp melon, ananas, epler eller hva du måtte like og skjær opp i småbiter!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå