Gå til innhold

Dere med barn rundt 9 mnd.. Hva gir dere dem til lunsj?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger idèer!

Hun er ikke så glad i grøt,så det blir ofte brødskive til frokost. Da faller det litt birt som neste måltid også,merker hun blir veldig lei skive da,selv om jeg bytter på pålegget. Så da blir det ofte noe frukt. Men er det sett på som et fullverdig måltid når de er så gamle,eller er frukt noe som bare er dessert nå?

Til middag får hun middagsmat (vår mat eller glass),og til kvelds klarer jeg å snike inn litt grøt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, jenta mi er veldig glad i mat, men lunsj kan vere eit stort problem her og! =/ Ho kan ete 1-2 skiver viss ho har lyst på, ellers blir det frukt el av og til graut.. Ser at ho får graut i bhg, litt dumt egentlig for ho får jo det til frukost og kvelds også, vil ikkje ho skal bli lei heller... Men dei må vel få i ho noke viss ho ikkje vil ha skive. Leste en eller anna plass at frukt blir rekna som mellommåltid når dei er så store og ikkje eit fullverdig måltid, men eg gir ho heller det viss ho ikkje vil ha noke anna så får ho eller middagen litt tidligare den dagen og gjerne frukt igjen ei stund før kvelds.

Men tar gjerne imot andre ideer eg og! =)

Skrevet

Kva du gir som pålegg forresten? Her har det gått i leverpostei, kyllingpostei og prim. Har prøvd litt makrell i tomat denne veka og det ser ut til at ho liker det. Men blir so masse gris! =p Skal jo ete sjølv, stor jente no =p Føler det er so vanskelig med pålegg, er ikkje noken brødeter sjølv so har ikkje heilt inspiasjon til å finne på gode ting..

Skrevet

Jeg plages også litt med den. Jenta mi får MME ennå, til nesten alle måltider. Pleier å kjøpe polarbrød, og har pålegg på det, for å varriere brødet litt.

Ellers pleier jeg å gi litt forskjellig i samme måltid. Gjerne litt middagsrester. Blir mange skiver med kjøttkake eller kald fisk. Banan på brødskiva er kjempepopulært; da blir hun ikke så lei.

Mye frukt, litt kalde pastaskruer innimellom, grønnsaker etc.

Men helt enig i at lunsj er det mest vanskelige måltidet

Skrevet

Brødskive med et eller annet pålegg, f.eks leverpostei, prim el kaviar.

Pluss banan eller smoothies for baby/barn som en slags dessert. Av og til får hun en slags müsliblanding som vi får kjøpt på glass, men det er stort sett når vi er ute på farten.

Vi kuttet stort sett ut grøten da hun rundet 10 mnd. Hun har alltid vært glad i grøt, men da sa hun tydeligvis stopp. Hun var nok lei. Men hun får jern igjennom leverpostei og prim. Pluss at hun drikker en hel flaske NAN om kvelden.

Skrevet

jeg ga jentungen kaviar på skiva i dag, det var poppis! ellers går det stortsett i leverpostei, prim og smøreost her. kjekt med alt som kan smøres på!

hun får MME når hun er ferdig med skiva så jeg er sikker på at hun blir mett.

Skrevet

Yoghurten Nestle har fra 10 måneder er populær her. Spiser en skive før yoghurt.

Skrevet

Som pålegg på skiver bruker jeg leverpostei i forskjellige varianter,prim og makrell i tomat. Helst går det vel i de to førstnevnte,er litt redd for at hun ikke får i seg nok jern siden hun ikke er så gira på grøt!

Men disse yoghurtene fra Nestle ja,har sett dem på butikken. Men er litt pysete med å begynne med mat før hun når den alderen som står på de. Er vel litt hysterisk der :) Og det er jo bare tre gode uker til hun blir 10 mnd..

Tingen her er at hun helst vil spise selv, så da er det å tilpasse det litt der også:)

Skrevet

Og er det noen som har peiling på om det er greit å begynne med smøreoster nå snart? Kjenner en som har ei jente på samme alder som snuppa her,og hun har fått det på skiva en stund allerede.

Og kaviar? Har tenkt på det litt,men det er ikke for mye salt i det,eller er det greit?

Alt som kan smøres på er gull:)

Skrevet

Han får avocado. Spiser omtrent en hel til lunsj.

Skrevet

Gutten min spiser stort sett alt, og jeg pleier også å kombinere mye ulik mat i samme måltid. Til lunsj får han som regel brød med leverpostei og makrell i tomat. Han får også tomat ved siden av og/eller frukt. I tillegg liker han å spise litt av min youghurt. Det er youghurt naturell som jeg putter bær og malte nøtter oppi.

Lunsj er forresten eneste måltidet han får med brød. Jeg gir ikke frukt som fullverdig måltid, bare ved siden av annen mat.

Skrevet

Glemte å si at han ofte får et egg til lunsj også!

Skrevet

Så det er greit gi de små egg? Og nøtter?

Skrevet

Det er greit å gi de egg. Jeg gir han bare malte nøtter, en blanding av mandler, valnøtter og hasselnøtter. Peanøtter skal de ikke ha uansett, og selvsagt ikke hele nøtter, eller nøtter i biter.

Noen mener at egg og nøtter ikke skal gis hvis man har allergier mot dette i familien. Hva som er riktig ift introduksjon av mat ift allergier er forskerne ikke helt sikre på enda, så vi unngår kun de matvarene som er spesifisert på Mattilsynets hjemmesider. Har heller ingen matallergier i familien.

Skrevet

Nei det er vel kanskje sånne ting som henger igjen fra "gammelt" av. Men med allergier i familien,menes det da allergier generelt eller egg og nøtter spesifikt? Jeg er allergisk mot en del dyr og husstøv,mens pappaen har pollenallergi.

Skrevet

Hvis dere har matallergier er det noen som mener man bør utsette introduksjon av liknende matvarer til barnet, men jeg har aldri hørt at dette er 'bevist' forskningsmessig, og nå er det vel mer forskning som tyder på at det ikke spiller noen rolle. Andre allergier tror jeg ikke har noen betydning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...