Gå til innhold

da hører visst jeg til her :-( :-( ... lurer på noe, noen som kan hjelpe ?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

kom hjem idag etter min 3dje utskrapning og sa på 1 år.....

hva slags undersøkelser har jeg i vente ? har time om 3 mnd til..

dere som har vert der, ventet dere med å prøve å bli gravid til dere hadde tatt undersøkelser og fått svar på dette? eller prøvde dere bare i mellomtiden? hva mener legene?kan jo ta nokså lang tid hvis jeg skal vente.. er ikke et par mnd lenge nok tro ? eller ?

hvor lenge burde man vente med å prøve igjen? gjøres det noen tiltak når jeg evt blir gravid igjen? sykemelding/medisiner etc? ble mye spørsmål her, men vet ikke helt hva jeg skal tro, har ikke landa egentlig enda... helt kald liksom, bare stenger alt ute, tenker at som så at denne gangen skal jeg ikkela det gå innpå meg, vil bare komme meg opp igjen og bli frisk fortest mulig, vil ikke la dette dra meg ned som de andre 2 gangene...

Fortsetter under...

Først vil jeg bare si beklager at du dessverre har opplevd dette og hører til inne her. For det andre så er det godt å høre til her også, får mye støtte og oppmuntring. Godt å gi oppmuntring til andre i samme situasjon også...Kjempbra at du blir henvist til utredning. Ventetiden varierer fra sted til sted og hvor mange som er i samme situasjon men i vårt tilfelle tok det ca 4 mnd hvor innkalling kom ca etter 1 mnd med beskjed om å ta blodprøver av dere begge som tar lang tid å få svar på. Da er dette gjort når dere møter til første legetime og kanksje ligger det noe svar i blodprøvene. Det ble det gjort en innvendig UL for å se om det var noe fysisk med livmor/eggstokker som gjorde det vanskelig å holde på spiren. Det ble spurt om livsvaner, sykluslengde osv. Det bestemmes derfra hvilke andre undersøkelser som trengs, evt sædprøve av mann, hysterokopi av deg (kikke inn i livmor via cervix), flere blodprøver. Dette vil jo være individuelt. Vi fikk beskjed om å prøve som normalt hvis vi kjente oss klare for det og si fra med en gang vi fant det ut slik at vi kunne kalles inn til hyppige UL fram til uke 11-12. Jeg fikk hcg injeksjoner i huden på magen fram til uke 10 den gangen det gikk bra. Hører noen settes på blodfortynnende og det finnes vel andre medikamenter også. Psykisk er det mye lettere å gå gjennom de første ukene med støtte av fertilitetsklinikken. Fant ikke ut hva som feilte oss og vi klarte jo også å gjennomføre et svangerskap som endte i en sønn på forsøk nr 5=) Så vet at det går!!!!!Ikke mist håpet og kos deg med kjæresten og gjør ting du har lyst til underveis for dette er tøffe tak!Lykke til!!!!

tusen takk for fint svar :-)

burde jeg vente til jeg har fått svar på prøvene igjen da ? er jo 3mnd til jeg skal, + at det tar enda lengre tid å vente på svar fra prøvene regner jeg med ?

synes det er fryktelig lenge å vente..... og hvis /når jeg da blir gravid igjen, så burde jeg ta kontakt med legen for ekstra oppfølging?så godt å høre at det gikk bra med dere til slutt, !!!! .... håper virkelig ikke de finner noe galt...

fikk beskjed om at det var bare meg utredninga gjaldt.... blir mannen da innkalt til time hvis de ikke finner noe på meg ?

har ikke lyst til gi opp og miste håpet nei....

Oj, HCG-injeksjoner i magen. Kanskje noe før meg? Jeg har hatt 13 veldig tidige spontanaborter, og har før ikke så lenge siden fått beskjed om att man ikke kan gjøre mer før meg før ... la meg se... femte gangen...

Hvor fikk du den behandlingen?

Anonym: Vi fik beskjed om å prøve underveis så jeg hadde ikke ventet. Varierer vel fra plass til plass om de utreder bare deg eller samboer i tillegg.

Alice8: Først vil jeg bare si at du må være kjempesterk som har klart å komme deg gjennom så mange aborter, lykke lyke til videre!!!!Vi fikk oppfølging i tr.heim men det skal sies at de ikke trodde overhodet av hcg-injeksjoner alene kunne berge svangerskapet

Hei

Huff, trist å lese.

Vi ble henvist av fastlegen etter 3 abort og fikk beskjed av han at vi bare kunne fortsette å prøve. Når jeg fikk brev fra sykehuset med alle blodprøvene jeg skulle ta, var jeg gravid på nytt. Når jeg da ringte dit for å høre når jeg skulle ta prøvene (en del av disse skulle tas på dag 21 i syklusen) fikk jeg beskjed om at vi ikke kunne utredes så lenge jeg var gravid. Den graviditeten endte i en MA i uke 8. Da fikk vi bekjed fra sykehuset om å stoppe all prøving før vi var utredet. Både jeg og mannen måtte ta ganske mange blodprøver. Mannen måtte også levere sædprøve. Alle prøvene var det svar på når vi kom til time på sykehuset bortsett fra kromosonprøver som vi fikk svar på noen måneder etterpå. De fant ikke noe galt med oss. For sikkerhets skyld ble også livmoren min undersøkt med kamera (jeg var i full narkose) for å se om de hadde oppstått noen skader under utskrapninger og ved bruk av spiral. Alt så normalt ut.

Alt dette er gjort på sykehuset i Drammen, foruten sædprøven som måtte leveres på Riksen.

Jeg er nå gravid for 6 gang (8+5 uker i dag). Får HCG i hofta 2 ganger i uka. Og tar Abyl E hver dag. Det er ingenting som tilsier at jeg trenger denne behandlingen, men for sikkerhets skyld får jeg det. Det er ikke farlig har jeg fått beskjed om. Jeg har også vært 100 % sykmeldt fra jeg fant ut at jeg var gravid. Nå bare krysser vi fingrene!

Lykke til med utredning! Og fortsett å håpe! Jeg har fått beskjed om å tenke positivt, det burde du også gjøre!

Annonse

Hei

Huff, trist å lese.

Vi ble henvist av fastlegen etter 3 abort og fikk beskjed av han at vi bare kunne fortsette å prøve. Når jeg fikk brev fra sykehuset med alle blodprøvene jeg skulle ta, var jeg gravid på nytt. Når jeg da ringte dit for å høre når jeg skulle ta prøvene (en del av disse skulle tas på dag 21 i syklusen) fikk jeg beskjed om at vi ikke kunne utredes så lenge jeg var gravid. Den graviditeten endte i en MA i uke 8. Da fikk vi bekjed fra sykehuset om å stoppe all prøving før vi var utredet. Både jeg og mannen måtte ta ganske mange blodprøver. Mannen måtte også levere sædprøve. Alle prøvene var det svar på når vi kom til time på sykehuset bortsett fra kromosonprøver som vi fikk svar på noen måneder etterpå. De fant ikke noe galt med oss. For sikkerhets skyld ble også livmoren min undersøkt med kamera (jeg var i full narkose) for å se om de hadde oppstått noen skader under utskrapninger og ved bruk av spiral. Alt så normalt ut.

Alt dette er gjort på sykehuset i Drammen, foruten sædprøven som måtte leveres på Riksen.

Jeg er nå gravid for 6 gang (8+5 uker i dag). Får HCG i hofta 2 ganger i uka. Og tar Abyl E hver dag. Det er ingenting som tilsier at jeg trenger denne behandlingen, men for sikkerhets skyld får jeg det. Det er ikke farlig har jeg fått beskjed om. Jeg har også vært 100 % sykmeldt fra jeg fant ut at jeg var gravid. Nå bare krysser vi fingrene!

Lykke til med utredning! Og fortsett å håpe! Jeg har fått beskjed om å tenke positivt, det burde du også gjøre!

Hei!

Det er en tøff situasjon for alle oss som er så uheldige å miste gang på gang, alle tankene, følelse av urettferdighet og alle spørsmålene. Utrolig godt å ha dette forumet og alle kloke damer her å utveksle informasjon og erfaringer med.

Virker som utredningsprosessen varierer fra sted til sted, og også rådene om man bør vente med å bli gravid eller ikke. Det er jo opp til den enkelte om hva man er klar til, men min erfaring er at det innimellom er smart å gi kroppen og hodet en liten pause også, i håp om å få hjelp. Jeg har også fått ulike råd i fh til ro, jobbe som vanlig etc. Skulle ønske det fantes en "fasit" på hva man bør gjøre, men det gjør det jo ikke. Jeg har i mitt femte svangerskap etter 4 MA, er bare 4+4 i dag da, bestemt meg for å jobbe som vanlig så lenge jeg kan, gå til hyppige UL hos min gynekolog og benytte meg av crinone og albyl-E og se hvor det bærer!

Ønsker deg og alle andre masse lykke til! Ta vare på deg selv!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...