Gå til innhold

Morsmelk; Pump og frys - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å fryse ned litt morsmelk så vi kan plukke frem til fremtidige barnevakter. Men nå - når jeg endelig har klart å skaffe meg en pumpe - har melkeproduksjonen stabilisert seg etter tuppas behov (første natt jeg ikke har våknet i en dyne våt av melk for å si det sånn...) og jeg er redd for at pumpingen kommer til å sette i gang den voldsomme produksjonen igjen.

Er det noen som har tips til hvordan man kan pumpe melk til frysing uten å kjøre opp produksjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pump litt på de tidene du har mest melk, men ikke pump deg "helt tom". Ville også begrenset pumpingen til 1 gang per dag, og ikke hver dag.

Skrevet

Lekker du litt på andre brystet om natten når hun spiser? Hvis du gjør det så kjøp deg oppsamlingskopp og legg på brystet du du ammer så kan du fryse ned det som kommer! Det ser ikke så mye ut, men det er utrolig hvor fort det blir litt melk ut av det! Nattemelka er fetere enn dagmelka så du trenger ikke tenke på at det bare blir "statmelka" du fryser.

Skrevet

Hva annet enn flasker kan man fryse melka i ? finnes det noe engangs poser eller noe? mente jeg hørte noen sa det..

Skrevet

jepp det finnes poser- Medela sine. De er kjempegreie- selges på apotek i hverfall og babyshop tror jeg!

Skrevet

Ja Mdeela har ziplockposer som også kan settes rett på pumpene deres. Superpraktiske.

Men oppsamlerting til puppen (ja, jeg lekker som en sil...): På de jeg har sett (medelas samlekopper) står det at man ikke skal bruke melken, men kaste den? Finnes det andre oppsamlerkopper som dere bruker?

Skrevet

Jeg fyller de på småglass med skrulokk, vaska og kokt godt. Kjøper også slike småbeger (som egentlig er til urinprøver) på Apoteket og fryser ned i.. Disse tar 50ml.

Skrevet

Avent har også kopper til melk som kan monteres rett på pumpen fra samme merke. Finnes på apoteket. Synes forresten også det er vanselig å "time" punmpingen. Rett etter amming er det nesten ingenting igjen, og om jeg pumper før blir det for lite igjen til småen. Vil heller ikke øke produksjonen da den er veldig bra avpasset småens behov nå. (Har hatt voldsomt med lekkasje og spreng tidligere)

Skrevet

I dag pumpet jeg 75 ml ut av venstrepupp etter hun hadde spist "frokost" (pupper som ei klokke - 24:00, 03:00 og 06:00). Før pumpingen puppet hun vel og lenge av venstre pupp og slapp av seg selv, mett og fornøyd etter en drøy halvtime. Etter en halvtime ville hun ha mer (ja, hun er en liten glupsking, gikk bare ned 75 g fre fødsel til 3-dagerskontroll...) og da fikk hun av høyre pupp. Når hun puppet den andre rant det fremdeles lystig av den jeg nettopp hadde gitt med OG pumpet 75 ml av! Og jeg hadde ikke melkespreng før frokostpuppingen en gang! Disse puppene er bunnløse, virker det som.

Om jeg nå stimulerer til produksjon får det stå sin prøve. Jeg får i alle fall fylt opp fryseren med den "beste" melka! (som jeg har skjønt at nattmelk fra de første månedene er?) OG jeg våkner ikke lenger i våt seng, takk og lov.

Anbefaler alle med melkespreng å leie elektrisk pumpe på Boots apotek, det er så kjekt og greit og de er veldig flnke der. Koster kr 125,- pr påbegynte uke og du må kjøpe sett med flasker og slanger for kr 350,- i tillegg til et depositum på kr 500,- som man får tilbake ved levering. Da får du en Medela Harmony som er dobbel elektrisk pumpe. Du skal leie i ganske mange uker før du kommer opp i samme pris som en Medela Swing (den billigste elektriske de har) og man kan levere inn og leie igjen en senere periode ved behov - veldig fleksibelt.

Medelas elektriske pumpe er veldig behagelig og har vært min redning flere ganger de siste dagene (hvem vil vel stå gråtende midt på natten og håndmelke i vasken på badet mens snuppa hyler i senga fordi hun er sulten men ikke får den sprengte puppen i munnen???)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...