Gå til innhold

Nav og foreldrepenger, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Jeg er student, men har fast 25% jobb. Har til nå i år tjent 120000, gjennomsnitt ca 11 tusen i mnd. Hvordan regenr de ut om jeg har krav på foreldrepenger egentlig?

Hører om både det ene og det andre, så nå trenger jeg et svar ;) hehe.. fint om noen kan svare!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142279104-nav-og-foreldrepenger-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å ha rett til foreldrepenger må en ha vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før vedkommendes stønadsperiode tar til. Foreldrepenger beregnes på samme måte som sykepenger. Det ytes ikke foreldrepenger for inntekt over seks ganger folketrygdens grunnbeløp. Dette utgjør 453 846 kroner (2010).

Ved fødsel er stønadsperioden 56 uker med 80 prosent lønnsdekning og 46 uker med 100 prosent lønnsdekning. Ved adopsjon er stønadsperioden 53 uker med 80 prosent lønnsdekning eller 43 uker med 100 prosent lønnsdekning.

Det er viktig å være klar over at totalutbetalingen ved valg av 80 prosent lønnsdekning er lavere enn utbetalingen ved 100 prosent lønnsdekning.

håper dette hjalp litt :))

hei!

du har krav på foreldrepenger =)

fra 1 juli 2010 ble loven endret slik at du må ha vært yrkesaktiv i minst 6 av de siste 10 mnd. før var det slik at du måtte være yrkesaktiv i minst 50 prosent stilling, men slik er det ikke nå. eneste kravet er at du må ha tjent minst halvparten av minstelønnen som er på 77 0000 årlig hvis jeg husker riktig.

det står også veldig greit på nav sine sider, der kan du også regne ut hvor mye du får i gjennomsnitt i mnd i foreldrepenger =)

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

jeg selv er student, og er ansatt i 18,45 prosent stilling, og har tjent ca 60 tusen hittil i år og har rett på foreldrepenger =) vi har også rett på fødselsstipend, men det er litt forskjellig hvor mye vi får i forhold til hva far tjener. fødselsstipend og foreldrepenger kan man motta samtidig, men det forutsetter at far ikke også mottar foreldrepenger samtidig.

http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=14782

håper dette var litt til hjelp =)

Ja, hadde det nå vert sånn at de 120.000 hadde vert på bare de 25% så ;) men har seg sånn at jeg går deltid, og jobba en del ekstravakter :) Ca 50%. Men har bare 25% fast på papiret :)

Ja, men som ho over skriver: "fra 1 juli 2010 ble loven endret slik at du må ha vært yrkesaktiv i minst 6 av de siste 10 mnd. før var det slik at du måtte være yrkesaktiv i minst 50 prosent stilling, men slik er det ikke nå"

:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...