Gå til innhold

For eller imot:vekke baby for å gi mat før man legger seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser at mange IKKE anbefaler å vekke baby for mating når man legger seg, også blir jeg nå usikker på hva som "lønner" seg.

Vi legger ungen vår (4mnd) mellom 19-20, og jeg pleier å vekke han for å gi pupp mellom 23-24 når jeg skal legge meg.

Pluss mme i tillegg, etter at jeg skjønte han ville sove lenger på det.

Tenker at om jeg ikke gjør det, så våkner han rundt 02 og skal ha mat, og da vil jeg stresse med å få sovne før det.

(har vanskelig for å sovne selv om jeg er kjempesliten...)

Har i det siste gjort det sånn, men lurer nå på om jeg skal teste ut det motsatte.

Han våkner som regel rundt 2-3, gir han smokk også sovner han etter en halvtime.

Våkner igjen 06.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vekker ikke min baby for å gi mat for at jegselv skal få sove nei..

Skrevet

jeg gjorde det da mi jente var 2mnd, nå vekka jeg henne ikke akkurat bare putta inn flaska (hun er mme barn) å så spiste hun i søvne, våkna da ikke før kl 8 neste morgen. om ikke jeg ga henne den flaska så våkna hun kl 3 så kl 6. funka her så ser ikke noe galt i det. er gjerne anderledes om man ammer. det har jeg aldri gjort så der har jeg ingen erfaring

Skrevet

Snuppa legger seg rundt 20.00.. Vekker henne når jeg går og legger meg i 24.00-01.00. Våkner ikke da før 06.00 som regel for og få pupp igjenn, er 4 mnd.. Skjønner egentlig ikke hvorfor man ikke skal vekke babyen for og gi litt mat?

Skrevet

Drømmemåltid heter det vel. Og jeg har bare hørt positivt om det:)

Alltid noen som skal gi en dårlig samvittighet.

Viktig å ikke gi mye stimuli til barnet. Minst mulig lys og lyd.

Gjør det som passer for deg:)

Skrevet

Jeg vekket min 3timer etter at han hadde lagt seg en god stund. Det hang vel egentlig igjen etter at vi måtte vekke han hver tredje time døgnet rundt. Fikk tips om å ikke gjøre det. så vi sluttet, etter 2 dager så sov han lengre enn han gjorde før når vi matet han. Kanskje litt annerledes når han er mmebarn da.

Han har på en måte bygd opp en lang søvn ved å sove litt og litt lengre for hver dag, og jeg tror vi kanskje "bremset" dette ved å vekke han, han sov hvertfall bedre etter at vi sluttet.

Kan jo prøve deg frem ett par dager da.. :) Gi heller mm og mme rett før han legger seg.

Skrevet

Da Knerten var ca 2 mnd begynte han med fast leggetid kl 20. Så tok jeg han opp ca kl 23 og ga han mat (flaskegutt) noen dager på rad. Etter bare 4-5 dager begynte han å våkne til omtrent dette tidspunktet av seg selv, så siden har jeg aldri vekket han... Han våknet hver eneste kveld ca kl 23 fra han var 2 mnd til han ble 5 mnd, da begynte han å sove rundt helt av seg selv. Han droppet forresten også nattmåltid mellom kl 23 og 07 fra han var 3 mnd, så supert med den vanen for oss!

Skrevet

Jeg gir også mat til minien når jeg legger meg, han er mme barn og våkner vel egentlig ikke, men drikker i søvne! Våkner engang på morgenen, men da får han smokken og sover til mellom 7 og 8. Får deretter mat igjen og sover videre 2 1/2 - 3 timer får han får mat igjen og vi står opp!

Skrevet

Vi vekket mellom kl 23 og midnatt frem til hun var fire måneder. Det begynte med at hun måtte vekkes på sykehuset for å få styr på amminga (hun gikk ned mer en 10 prosent av fødselsvekt), dermed fortsatte vi med det da vi kom hjem. Hovedsakelig for å gi meg mest mulig søvn på natta. Men da vi startet med grøt ved fire måneder valgte vi å la henne sove natta gjennom. I starten våknet hun mellom fire og fem på natten, men etterhvert sov hun gjennom hele natten.

Fikk mange reaksjoner på at vi vekket henne, men det passet oss og så lenge hun var så liten og måtte legge på seg, så trengte hun mat minst en gang mellom 20 og 6-7 på morgenen. Ser ikke helt problemet med at det skjedde kl 23 i stedet for kl 2. Hun sovnet uansett med en gang hun hadde spist.

Skrevet

Nei, vekker ikke baby for at jeg skal få sove. Han legges kl 20.00, våkner av seg selv for mat kl. 24, 02-2.30, 05-5.30, 08-8.30. Av og til våkner han annenhver time, av og til går det bare en time :( I og med han våkner kl 24, "passer" det med at jeg skal legge meg.

Han våkner liksom så pass ofte i løpet av natten at det blir oppstykket søvn uansett. Har prøvd gi mme, men han våkner nesten like ofte om han får mm eller mme :-S

Tror ikke det er så farlig om man vekker baby på en fin og behagelig måte. Men mener at man bør bruke litt tid på oppvåkningen.

Kjenner forresten jeg begynner bli sliten av å ikke få sove mer enn 2-3 t. sammenhengende hver kveld :S Han er snart 12 uker...

Skrevet

Bitthen: jeg er også sliten av å bli vekt så ofte, det er derfor jeg nå vekker han.

Føler at han sover litt lenger når jeg først gir pupp, så mms mellom 23-24.

Så jeg tror litt på den.

Men når noen skriver at de kan "øve" opp søvnen til å bli lenger om man IKKE vekker de, da blir jeg jo nysgjerrig.

spennende saker!

jeg blir ikke helt klok på dette, man får vel bare prøve seg frem...

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg vekker ikke sønnen vår av den enkle grunn at han ikke tåler å bli vekket.... Han blir skikkelig sint og da blir det en skriketokt... Han spiser når han er sulten og det er det... Jeg har forsøkt å lure inn brystet et par ganger, men det funket ikke. Han er snart 3 mnd og rekorden min på sammenhengende søvn er 4 timer. Stort sett går det 2 -3 timer mellom ammeøktene om natten nå... Jeg har vel vendt meg til det...

Skrevet

Gaaasd, ikke hør på de som mener at mødre ikke skal sove. Hvis noen ytrer ordene "bare for at du selv skal få sove" må du lukke øra med en gang. Barn har ikke vondt av foreldre som har sovet litt altså..

Å dytte inn flaska eller puppen rett før du selv legger deg sikrer at du får litt søvn før ungen våkner og ber om mer. Det er en bra ting:)

Skrevet

Vi pleier å gi siste måltid mellom sju og åtte, og så legger han seg etterpå. Da sover han i alle fall til mellom 4 og 6 om morgenen, før han må ha påfyll. Heldigvis sovner han igjen rett etter maten om natten/morgenen også, og sover til rundt 8.

I går kveld ga jeg ham imidlertid mat etter at han hadde lagt seg, fordi han herjet sånn i et par timer at jeg tenkte han sikkert ble sulten igjen om ikke lenge. Og da var det bedre å gi ham mens jeg var våken, tenkte jeg...

Men da våknet han kl. 3 for mer mat, så det funket ikke for mitt vedkommende....

Skrevet

Jeg gjør ikke det selv, men det er vel fordi vi legger oss samtidig i 23-24tida (han er to måneder), og da gir jeg ham mat like før. I tillegg har min vanskelig å få sove igjen etter at han våkner om natta og spiser, så hadde nok ikke ville vekket ham uansett. Men hvis jeg hadde vært i situasjonen din, og babyen sovner igjen med en gang hadde jeg sikkert også vekket! Enig med noen over her, man skal ha dårlig samvittighet av alt.. Uansett vha man gjør i dag så er det noen som har noe i mot det. Gjør det som fungerer bra for deg og babyen:)

Skrevet

I natt våknet han faktisk ca 24.00, 04.10 og 08.00!! Det er første gangen det har skjedd, og det var helt fantastisk, hehe :-)

Det med at man kan øve opp søvnen har ikke jeg hørt om. Min har ikke blitt vekt, og det har IKKE ført til at han sover lenger uansett. (Bortsett fra i natt som var da. Det hadde vært himmelsk om han skulle finne det for godt å endelig sove litt lenger mellom matøktene! Litt spent på i natt :)

Mme er jo mer tungfordøyelig, så de skal vel sove litt lenger på det, vurderte det selv en stund, men det går egentlig greit med så lite søvn, da han er eneste barnet og jeg får sove litt på dagen av og til.

Kan hende jeg hadde vekt han så jeg fikk sove om min og våknet kl. 02. Han våkner nemlig av seg selv kl 23-24, og da er det passelig leggetid for meg uansett ;)

Skrevet

Det kommer nok an på situasjonen. Klarer mor å sove i kun 1-2 timer for så å våkne igjen da og sovne igjen etter måltidet ville det jo vært enkelt. Hos oss var det slik at snuppa gikk dårlig opp i vekt og er prematur i tillegg, så fikk beskjed fra lege og helsesøster om å vekke henne hver tredje time uansett. Om natten lot jeg det gå 4 timer. Nå har vi begynt med mme og jeg vekker henne aldri om natten (og dagen), det meste hun har sovet er omtrent 6,5 timer i strekk.

Skjønner jo hvis man vekker barnet for å gi flaske, for det er faktisk ikke noe særlig å våkne om natta å begynne å lage flaske til barnet. Ammer du ser jeg ikke helt poenget.

Skrevet

"bare for at du selv skal få sove"...blir litt rystet når jeg leser dette kjenner jeg. Skal man ha dårlig samvittighet fordi man forsøker å legge til rette for å få sove en lengre periode? Er det meningen at vi damer skal gå rundt uten søvn? Litt rart når man faktisk kan gjøre noe for å forhindre det...

Med mindre man konsekvent forstyrrer barnet når det skal sove (da er det mulig man får et veldig stresset barn) er det vel ingenting i veien for å gi barnet mat når man legger seg i et mørkt soverom, der barnet ikke engang våkner fullstendig. Bare tull! Like mye tull som de som mente jeg måtte ta fullt stell på baby hver tredje time natten igjennom.

Synes det er bra HI har funnet noe som fungerer for dem. Skulle ønske jeg hadde funnet noe som fikk småen til å sove i litt lengre perioder på natten her.

Skrevet

Jeg tar med henne inn på soverommet når vi legger oss. Hun tar kvelden i 9-tiden, men tar seg gjerne en sup i søvne når vi legger oss. Det er ikke vekking., for hun sover gjennom både dette måltidet og det vanlige nattmåltidet mellom 4 og 6 en gang. Vi trives begge med ordningen, og folk må få gjøre som det passer dem best

Skrevet

Gutten vår pleier å sovne i 8-9 tiden og vil som oftest ha mat mellom 12 og 01 igjen. Legger jeg meg før hans første oppvåkning så tar jeg ham opp og gir mat, men jeg bruker kunn nattlys og han våkner ikke, han spiser i søvne og sover uforstyrret videre etterpå ;) Passer fint for oss begge da han vil ha mat rundt de tider uansett.

Skrevet

Det å ta opp barnet for å gi mat, kalles "the dream feed" og er anbefalt av mange. Du finner masse info på nettet, sikkert både for og imot, blant annet:

http://www.babywhispererforums.com/index.php?topic=65750.0

Må innrømme at jeg prøvde å gjøre dette med vår førstefødte, som alltid sov dårlig, og ville ha mat ofte om natta frem til hun var 13 mnd og jeg sluttet med pupp.. Og dessverre hjalp det ikke noe her hos oss!

Skrevet

kan du ikke ta han opp og legge han til puppen mens han sover da? det gjorde jeg med jenta mi. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...