Gå til innhold

Veldig dårleg nattesøvn etter barnehagestart. Normalt? (same som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille begynte i bhg no i august, og det har gått forholdsvis bra. Det er litt sutring når vi leverer, men det pleier å gje seg før vi er ute av døra. Ho kosar seg i bhg og virkar trygg på dei som jobbar fast på basen.

Men no søv ho så utruleg dårleg om natta etter ho har vore i barnehagen. Ho er våken mange gongar (i går var ho våken rundt 20 gongar mellom kl 20.30 og 03), sutrar, skriker og sovnar igjen. Av og til skal ho drikke eller tisse, men det er maks 2 gongar.

Problemet er størst kvelden/natta etter ein dag i bhg og mindre framtredande i helg + fridagar (går berre 60%).

Ho blir sliten av å vere i bhg, og sovnar av og til der (slutta egentlig å sove om dagen i sommar). Ho er veldig trøtt om ettermiddagen, så av og til legger vi ho ein halvtime før normalen utan at det har noko å seie for natta, det blir baluba uansett. Eg såg for meg at ho kom til å vere så sliten at ho ville sove godt og lenge, men den gong ei. Det virkar som om ho søv dårlegare jo trøttare ho er, kor ulogisk det enn er.

Eg må legge til at lille "aldri" har sove ei natt i strekk, men det har heller ikkje vore så ille som dette sidan ho hadde mageproblem og våkna pga smerter.

Er det andre her som har opplevd det same? Vil det gå seg til etter kvart tru?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oi oi oi...det hørtes slitsomt ut! Hadde det litt sånn da min begynte i bhg i fjor, men ikke så mange oppvåkninger altså. Har som deg fått en jente som ikke har vært enkel med soving, hun sov natta gjennom første gang ved 2,5 års alder.

Jeg vil tro at det har med å gjøre at jenta di er sliten og kanskje også overtrøtt. Mange inntrykk og mye nytt å forholde seg til gjør at hun sover lett og urolig og våkner så mye. Forhåpentligvis går det seg til etterhvert når hun blir bedre kjent og mer vant til barnehagelivet. Jenta mi sluttet å sove på dagen i sommer og det har gått veldig bra, men nå merker jeg plutselig at hun virker veldig sliten og har problemer med å holde seg våken hele dagen. Tenkte å prøve å la henne få sove en liten dupp enkelte dager en periode. F.eks på turdagene da jeg vet hun blir ekstra sliten. Kanskje det kan hjelpe for jenta di å ta seg en kort dupp i allefall noen av dagene i en overgangsperiode?

Skrevet

Ja, eg satsar på at det er mange inntrykk som er problemet vårt og at det vil gå seg til.

Det er mange 2007-barn på basen hennar, og alle dei har kvilestund etter lunsj. Då ligg ungane på madrasser, ein av dei voksne les bok, eller dei høyrer på lydbok eller roleg musikk. Lille får smokken sin når det er kvilestund, og eit par gongar har ho sovna. Dei er veldig oppmerksomme på ho ellers og, ein dag var ho kjempetrøtt utpå dagen så dei fann fram ei lånevogn og smokken og trilla ho litt. Så ho har muligheten til å sove viss ho vil, og om ho ikkje sover får ho kvile seg med smokken på madrass, i sofa eller på eit fang. Dagsoving går heldigvis ikkje ut over legginga, ho har alltid vore ein draum å legge (kryss i taket), det er gjentatte oppvåkningar som har vore problemet heile vegen.

Nei, vi får håpe på at det går seg til etter kvart. Ho har berre gått i bhg i tre veker, så ho må vel få litt meir tid på seg. Og i kveld har ho faktisk berre våkna, drukke vatn og sovna igjen av seg sjølv så eg håpar på ei rolegare natt enn den forrige :o)

Skrevet

Etter at jenta vår begynte i ny barbehage og på storbarnavd. nå i august har vi hatt sånne netter som du beskriver nesten hver natt. Hun mistrives ikke i barnehagen og gråter heller ikke ved levering, men hun foretrekker heller å være hjemme enn i barnehagen så ennå vil det ta litt tid før hun kjenner seg fullstendig glad og trygg der tror jeg. Iom at mareritt/nattgråt kom etter barnehagestart regner jeg med at det er det som er årsaken. Samtidig har hun jo sluttet med bleier både natt og dag nå i sommer så det er mye nytt i livet hennes, store omveltninger for lille jenta.... Alt dette skal bearbeides. De prater jo disse små, men har ikke det største ordforrådet ennå så det er ikke rart at følelsene får utløp om natta....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...