trillemamma Skrevet 3. september 2010 #1 Skrevet 3. september 2010 Jeg trodde folk hadde begynt å få øynene opp for at det finnes alternativer til vogn.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 3. september 2010 #2 Skrevet 3. september 2010 Fordi det er veldig varmt å bli bært inntil kroppen i et stoff hele tiden, og ganske upraktisk dersom det regner, blåser og den som bærer må hjelpe en 2-3 andre barn samtidig. Da tror jeg ærlig talt babyen har det bedre i en lun og beskyttende vogn.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. september 2010 #3 Skrevet 3. september 2010 Skaff deg tre unger og kom tilbake til debatten da. Hvor praktisk er det med bæreordning når du - handler mat - henter i barnehagen - skal ut å trimme - babyen skal sove
Gjest Skrevet 3. september 2010 #4 Skrevet 3. september 2010 Når været er bra så bærer jeg henne når vi skal på tur, men babyer skal ikke sitte så lenge i bæresele av gangen (har jeg hørt) så det blir ikke så lange turer. Skal jeg handle blir det tungvindt og skal vi på lengre turer så går det dårlig siden hun fortsatt sover endel på dagtid. Vær og vind (og sterk sol) er heller ikke alltid like morsomt... Men jeg har alltid bæreselen med i vogna så jeg kan ta henne opp når hun er våken. (ps. hvordan gjør dere det med stellebag dere som bærer barna og ikke bruker vogn?)
trillemamma Skrevet 3. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. september 2010 Jeg synes det er akkurat passe varmt å bære en baby, så sant det ikke er sommer. Regn og vind har sjeldent vært et problem, babyen er godt tildekket og jenten min trivdes bedre på min mage enn i vogn, selv om det regnet og blåste ute. Jeg sa aldri at vogn er ubrukelig, alt til sin tid, men jeg skjønner ikke helt til at det er galskap å bære små babyer, som det nevnes i en annen tråd her.
trillemamma Skrevet 3. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 3. september 2010 -Handler mat? Ikke noe problem, er bedre det når man bor i blokk uten heis. -Hente i barnehagen? Null problem, jeg setter henne på ryggen og trasker av gårde. Spesielt i vinter satte jeg pris på bæreselen, når det var umulig å gå med vogn. -Trimme? Tja, mener du jogging? Der hadde jeg nok valgt vogn, men så jogger jeg heller ikke. -Babyen sov i perioder bedre på magen min enn i vogn. Da skrek hun bare. Kan godt hende jeg hadde sett annerledes på det hvis jeg hadde hatt flere unger, men nå har jeg bare en liten jente. Poenget mitt er at det går an å bære alt fra nyfødte til store unger. De små har ikke vondt av det. Vogn er også tillatt, men alt til sitt bruk.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 3. september 2010 #7 Skrevet 3. september 2010 Du er ikke vestlending, er du vel? ;-) Jeg har varme barn, de blir gjennomsvett av bæretøy etter kort tid med mindre det er veldig kaldt ute (under 5 grader). I sjal er babyen ganske beskyttet, men det holder ikke ute regnet når det bøtter ned i timesvis, og sjal er supervarmt. Mei Tai er bedre sånn sett, men det gir ingen beskyttelse i regn og vond. Eller sol. Ellers støtter jeg lektor Dopler. Det er ikke så praktisk når man har en 3-4 barn. Stellevesken, hvor skal man gjøre av den når man har en liten som bæsjer (gjerne gjennom alt) i tide og utide? Leke med de andre barna? Få handlet? Bære 2-3 åringen som trasser samtidig med babyen? Løfte opp og trøste 4 åringen som slo seg? Joda, med ett barn, som ikke er så veldig varmt av seg, som ikke bæsjer i ett kjør, i passe vær og sånt, da er det koselig og bra, men ellers...tja...jeg ble liksom aldri helt frelst selv om jeg har brukt både sjal og sydd to MeiTaier selv.
Chupa chups Skrevet 3. september 2010 #8 Skrevet 3. september 2010 Helt ærlig... ...for meg var det helt naturlig å bære barnet mitt inntil meg de første månedene. Å stappe han nedi en vogn på ryggen føltes bare helt rart når han var våken og veldig avhengig av kroppskontakt og nærhet. Jeg følte at han var tryggest inntil meg, og han var roligst da. Og nei, han ble ikke bortskjemt - det gikk helt fint å legge han i vugga eller i vogna når det trengtes. Så for oss kom dette helt av seg selv, akkurat som samsovinga som kom helt uplanlagt (jeg strigråt når vi la han i sprinkelsenga de første nettene. Han var altfor langt borte fra meg da ) PS. Jeg brukte selvfølgelig ikke Babybjørn når jeg bærte så mye, men bæresjal, og meitai etter hvert.
meg & to små vampyrer Skrevet 3. september 2010 #9 Skrevet 3. september 2010 Men kommentaren i den andre tråden gikk vel på at å bære så små barn var galskap, ikke at det var upraktisk. Ja, jeg ser at det kan være upraktisk, men av og til er det veldig praktisk også. Og galskap vil ikke jeg si det er. Men alt etter forholdene selvfølgelig. JEG bar ikke min baby i 25 minus f.eks.
trillemamma Skrevet 3. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 3. september 2010 Jo, jeg er vestlending og jeg har en varm jente, men tydeligvis ikke like varm som dine unger. Jeg har bært i mei tai og Manduca. Også har jeg hatt henne inni min jakke. Jeg har brukt paraply på de verste dagene og det har fungert strålende, jeg har bært i all slags vær og jenten har vært strålende fornøyd. Med sol, kan man bruke solbriller og solhatt. Jeg har brukt en vanlig skulderveske som stellebag, har aldri savnet egen stelleveske.
OsloMor Skrevet 3. september 2010 #11 Skrevet 3. september 2010 Ja, livets kvaler kan være harde: "Meitai eller vanlig barnevogn?" *Gjesp*
Chupa chups Skrevet 3. september 2010 #12 Skrevet 3. september 2010 Hmmm, ja, ufattelig hva nybakte foreldre kan være opptatte av... ?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 3. september 2010 #13 Skrevet 3. september 2010 Hehe... Nei, mine er nok litt ekstreme. Har f.eks omtrent aldri på dem strømpebukser før de er kuldegrader. Evt opp i 5-6 grader og veldig sur vind, ellers kovner de Føler ungene mine alltid har mye mindre klær på seg enn alle andre, men de fryser jo ikke, så... Vi er ulike, jeg ble liksom aldri helt komfortabel med å bære mye. Jeg har bært litt, f.eks har jeg hatt 3 åringen i MeiTai på lengre turer flere ganger, og hadde dem litt i sjal og MeiTai på turer, men jeg synes det var veldig upraktisk. Så kom vi hjem fra turen, babyen sov og jeg var svett, babyen svett og hva da? Bandt jeg ned babyen våknet hun, satte jeg meg ned våknet hun, skulle jeg bare stå der da, eller fortsette å gå rundt inni huset? Vet ikke jeg, fant bare aldri helt rytmen :-) Vil også tro at du kanskje finner det litt mer upraktisk med flere barn, man det er ikke sikkert.
Gjest Skrevet 3. september 2010 #14 Skrevet 3. september 2010 Hehe! Vi har vel alle vært førstegangs og nybakte foreldre;)
Mom2Two Skrevet 3. september 2010 #15 Skrevet 3. september 2010 Hvis du har én liten jente kan jeg jo skjønne at det er idyllisk og delvis praktisk, men kanskje ikke like praktisk for folk med flere unger?
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 3. september 2010 #16 Skrevet 3. september 2010 Bar litt den første måneden med tulle 1 men syntes ikke noe om det. Derfor har jeg valgt ikke gjøre det.
Pirkeanonym Skrevet 3. september 2010 #17 Skrevet 3. september 2010 Jeg har to barn. Til nr 1 brukte jeg kun vogn, mens denne gangen har jeg fått øynene opp for bæretøy. Jeg trives med det fordi: For meg er det veldig praktisk pga bekkenproblemer. Henting i barnehagen går mye bedre når jeg bærer, da slipper jeg å ha alle ungene i barnehagen hengende rundt vognen. Jeg har to ledige hender til storejenta Det er enklere å slenge henne i Mei Taien enn å gjøre klar vognen. Jeg har solbeskyttelse som jeg fester på når det er sol og sommer. Jeg har bærevest og fleecepose rundt henne når dete blåser og regner. Jeg bruker både vogn og Mei Tai. Jenta mi er varm av seg, men jeg kler henne etter været, solbeskyttelsen gjør at jeg kan ha henne kun i bodyen når jeg bærer. JA til begge deler!!!
♥ anonym♥ Skrevet 3. september 2010 #18 Skrevet 3. september 2010 Har flere grunner: *på vinteren hadde jeg ikke tur å bære det mest dyrebare jeg har i tilfelle jeg falt. (har aldri hatt noe problemer med vogn på snøføre.) *tror ikke det er så bra for babyen å sove i "sittende" stilling,mulig jeg ikke har funnet den rette bæreanretnongen. har hatt sjal, babybjørn og to andre jeg ikke husker hva heter. (greie i perioder 30-40 min å sånnt) *hvor skulle jeg hatt det andre barnet når han også vil sitte på fanget? *kunne ikke ha handlet mer enn 1 pose av gangen, så måtte da ha handlet hver dag... Kunne fortsatt i evigheten her, men det er det vel ikkenoe poeng i. Min konklusjon er at ulike type bæreseler er fint i moderat bruk, tror heller ikke de er laget for å bære babyen absolut hele tiden, og når det ikke passer bruker man vogn. men hver sin mening.
På'n igjen! Skrevet 3. september 2010 #19 Skrevet 3. september 2010 Vogn er praktisk, men jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten bæretøy da jeg ble mamma for 2. gang! Med en baby som nektet å sove både i vogn og vugge, men sloknet som et lys straks hun fikk ligge inntil mamma, var det helt umulig å klare seg uten. Og da hadde jeg hendene frie til å håndtere både storebror og husarbeid. Da hun ble større ble hun mer glad i å sove i vogn, men vi bærer fortsatt en del, nå på ryggen, og det er kjekt. Veldig greit å gå på tur når storebror går selv, og lillesøster bæres på ryggen! Så det er nok ikke bare 1. gangsmødre som er opptatt av bæretøy. Jeg bor på vestlandet og har brukt bæretøy i mange værtyper! Kan også nevnes at jeg ikke bruker stellebag, men har kjøpt en stelle-ryggsekk (fra Phil&Teds). Den kjøpte jeg allerede da førstemann ble født, får helt noia av å bære noe over skuldrene, så en ryggsekk som kan henges på vogna eller bæres på ryggen er topp!
trillemamma Skrevet 3. september 2010 Forfatter #20 Skrevet 3. september 2010 meg & to små vampyrer Ja, det kom jo ikke skikkelig frem i overskriften det jeg egentlig spurte om.
Ranveig R Skrevet 3. september 2010 #21 Skrevet 3. september 2010 No har eg berre to, så eg kan ikkje seie noko om korleis det er for dei som har 3+ barn. Men nr 2 blei bært MYKJE som baby, mykje meir enn nr 1. Det var supert å sette eldste i vogna og ha lille på magen (sjølv i vestlandsvér). Tvilling-/søskenvogn var ikkje aktuelt for oss då det er over 2 år mellom våre. Uansett er vi ganske avhengige av buss og alle som bur her omkring veit at tvillingvogn på buss = ikkje bra. Skal ein ta storhandel med to små barn med seg og utan bil er det mest praktisk med vogn for å frakte varene i. Men det har vel egentlig ingen ting å gjere med sprøsmålet som HI stiller: "Hvorfor har små babyer det bedre i vogn enn å bli bært av mamma eller pappa?" Eldste hadde det betydeleg bedre i sele på magen enn i vogn, men det oppdaga eg dessverre ikkje før eg hadde bært han i armane i 6 mnd. Det er naturleg for babyar å ønske/ha behov for kroppskontakt. Eg seier ikkje at barnet skal/bør/må bærast 24/7, men eg tar og avstand til utsagn som "babyen MÅ vennes til å ligge aleine, vi får bare tåle at han skriker i mellomtiden" osv. Lille som blei bært mykje var langt meir harmonisk som baby enn broren som låg i vogna og skreik heile turen, kvar tur, inntil eg oppdaga bæretøy då han var 5 mnd...
Gjest Skrevet 3. september 2010 #22 Skrevet 3. september 2010 Med min rygg var det ikke særlig greit å bære no særlig, gitt, så det ble til at vi brukte BabyBjørn noe, men du verden så godt frøkna sov i vogna si.
abella Skrevet 3. september 2010 #23 Skrevet 3. september 2010 Må innrømme at jeg blir lei av alle som skal fortelle hvor fantastisk det er å bære hele tiden. Hvis ungen trives i vogna forstår jeg ikke hva som er problemet? Jeg er operert for prolaps i ryggen. Siden de smertene jeg hadde den gang var verre enn å føde, og de varte i flere uker, er det helt uaktuelt å bære mer enn absolutt nødvendig. Og hvis man følger litt med på nyheter så ser det ikke ut som jeg er den eneste som sliter med ryggen her i landet... Litt smålei av å hele tiden bli fortalt at det er så mye bedre for både mor og barn å bære.
*dum&deiLig*™ Skrevet 3. september 2010 #24 Skrevet 3. september 2010 Kjipt at du har vondt i ryggen abella, men det har ingenting med om bæring er bra eller ikke. Med riktig bæretøy for bæreren som i tillegg er ergonomisk formet for barnet, er det på ingen måte ubehagelig for ryggen å bære. Babyer er forskjellige, noen elsker å ligge i vogn, andre liker det ikke og roer seg ikke der. Er det veldig vanskelig å forstå? Hvis man bor slik at man kan trille vognen rett inn eller sette den utenfor mens babyen sover, og i tillegg har en 4-hjuling med plass til varer under, skjønner jeg at bæring virker unødvendig. Men for byboere som gjerne bor i blokk, må navigere rundt i tett befolkede gater og trange butikker og transportmidler er bæring helt supert. Hvert sitt behov.
karamba9 Skrevet 3. september 2010 #25 Skrevet 3. september 2010 må bare understrekke at babyer ER forskjellige...jeg hadde lyst til å bære gutten min, og prøvde sjal og meitei, men han ble av en uforståelig grunn veldig irritert etter ca.10 min bæring (ja, bæretøy var riktig knyttet)..mens han supertrives i vogn...så one more time- BABYER er forskjellige, og så selvfølgelig mors ønske å behov er forskjellige
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå