Gå til innhold

hvor mye mm til hvert måltid????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du pumper mener du? Jeg mener min helsesøster sa noe om 15% av kroppsvekta delt på antall måltider. Jeg har aldri giddet å regne det ut på den måten. Min drakk kanskje 60ml på den tiden, nå drikker han kanskje 120 ml. Men det igjen kan være individuelt. Dattera til en venninne av meg drikker nesten 200ml og hun er mindre enn min sønn, men like gammel.

15% er tommelfingerregelen ja, men det er stor variasjon... "Så mye de vil ha" gjelder for morsmelk på flaske, det er ingen 1-liters-grense slik som for MME.

Dattera mi spiste ca 750 ml i døgnet da hun var 2 uker, fordelt på ca 6-7 måltider.

En ammeunge vil gjerne spise mye mindre pr måltid. Totalen pr døgn er ca den samme, men i den alderen spiser de gjerne 10 ganger om dagen og magen er da mindre vant til store måltider. På den annen side kan det hende ungen plutselig finne ut at masse mat er fint også :)

Pumpet melk holder seg minst 5 dager i kjøleskap, så det går bra å samle opp en stund. Dersom den fryses, holder den 6 mnd i dypfryser, men KUN 1 døgn i kjøleskap etter tining.

Jeg pleide varme opp morsmelk 1 gang dersom den var fersk, satte flaska i kjøleskapet dersom babyen ikke spiste den opp, og varma den til neste måltid. Rester etter det ble kastet. MME og tint morsmelk bør ikke varmes på nytt.

Vær obs på to ting: du får pumpet ut mindre enn barnet selv klarer suge ut. (I løpet av et døgn pumper jeg ca 800 ml nå, mens ungen spiser litt over 1 liter. Hun er likevel mett og glad når hun ammes også.) Og etter at du har ammet er det ofte veldig lite igjen som du klarer pumpe ut. Å samle til et måltid kan dermed ta tid. Ingen av disse to tingene sier særlig mye om melkeproduksjonen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...