V.A.B Skrevet 6. september 2010 #26 Skrevet 6. september 2010 Jeg signerer Jussisuss! Makan til gnåling. Men jeg lurer på hvorfor i himmelens navn du vekker ungen for å gi henne mat? Kan hun ikke bare få sove når du SER TYDELIG at hun er trøtt? Du høres noe rar ut, trodde alle visste at unger våkner på natta. At mannen din er sykmeldt for at du skal få sove er så latterlig at jeg måtte le høyt her. Forresten forstår jeg godt at ungen ikke vil sove rolig når den må ligge helt alene på et rom uten tryggheten og nærheten fra foreldrene. Hvis du ikke får sove likevel pga lydene kunne hun i det minste fått sovet med dere, så kanskje hun ble litt roligere!
Rosa J10 Skrevet 6. september 2010 #27 Skrevet 6. september 2010 Min datter (4mnd) er heeeelt lik om natta! Jeg har prøvd med grøt, men det hjelper ingenting. Håper virkelig at hun tar flere timer i strekk snart.
V.A.B Skrevet 6. september 2010 #28 Skrevet 6. september 2010 Jamen hva i alle dager forventet dere egentlig når dere fikk barn? Var det ingen som fortalte dere at dette er HELT normalt?
stearin Skrevet 6. september 2010 #29 Skrevet 6. september 2010 Er enig med "bråkmakeren" her inne at det er normalt at 4 mnd gamle babyer våkner om natten. Men det hun snakker om fødseldepresjoner høres jo helt galt ut. Klart kan man bli nedfor av og til, jeg tror ganske mange har vært det. Til og med deprimert! Slik du (husker ikke nicket) snakker er ikke noe hyggelig og oppmuntrende og jeg synes du burde latt være å kommentere her. Men men, alle skal få lov å si sitt, og du har en crappy måte å gjøre det på. Og det ER faktisk NORMALT med fødsels-depresjoner og ikke alle har det akkurat likt deg når du hadde/har det. Vi er heldigvis (og takk GUD) forskjellige.
stearin Skrevet 6. september 2010 #30 Skrevet 6. september 2010 Jussisuss er det jeg sikter til. "Det er heller ikke "normalt" å bli SÅ deprimert.." Oh... Har du hørt deg selv?
lillepersille80 Skrevet 6. september 2010 #31 Skrevet 6. september 2010 Jeg må nok desverre si meg enig med de siste som svarer på innlegget ditt her..dette er helt vanlig og hvis det er slik at 4 timer sammenhengende søvn er vanlig så er du jo ganske heldig. Jeg har en liten gutt på 3,5 mnd og han har som oftest en økt på 4 timer mellom 8-12, men etter det så vil han ha mat hver 2 time. Det er slitsomt men jeg synes det er greit fordi dette er en så liten del av livet mitt og jeg er sikker på at jeg kommer til å savne det når han blir større. Jeg savner allerede nyfødtperioden selv om jeg de fleste netter sov mellom 2 og 4 timer, og han hadde kolikk. Men når det er sagt så er det jo alvorlig at du har blitt deprimert, og det må jo utredes/behandles, men jeg kan ikke få meg til å tro at det skyldes lite søvn hvis hun sover med firetimersintervaller. Du må uansett ha lykke til og vit at du er ikke alene, det er sånn det er å få barn (og nå må jeg gå og legge meg ;p).
❤️Ønskebarn1&2❤️ Skrevet 6. september 2010 #32 Skrevet 6. september 2010 Men dere, les ALT hun skriver da. Hun sier hun snakker med psykiatrisk sykepleier. Problemet er ikke de gangene babyen sover i fire timer, men når babyen ikke finner roen og holder henne våken med dette. Og hun spør også om det er noen andre som har det sånn. Jeg kan se noen av poengene, men det hadde nok vært lettere å ta til seg det du kommer med om det hadde vært sagt på en saklig og skikkelig måte. Hvis ikke en klarer det så burde man gjerne la være å svare. Kanskje frustrasjon ble mindre bare av å høre om andre som hadde det sånn og hvordan det gikk. Litt lys i tunnelen hjelper ofte ;-)
Mamma's Magic Skrevet 6. september 2010 #33 Skrevet 6. september 2010 Huffameg, HI, høres ut som du har det tøft. Men jeg tror du kan hente råd fra flere her, ikke minst bør babyen sporenstreks legges på eget rom, så du slipper å høre på "knirkingen". Når babyen våkner skikkelig, vil du høre det uansett, men du vil også kunne roe deg ned mellom slaga, når du ikke hører alle lydene. Vesla mi på 6 uker har kolikk, men sover heldigvis ganske greit om natta, fra klokken 2 vel å merke. Hun sover heller aldri mer enn 4 timer, men forskjellen på oss er at jeg faktisk sover 7 timer om natta, ikke sammenhengende, men likevel. Ikke bry deg om hva folk sier, du gjør så godt du kan, men du må sove, og det får du bare gjort ved at du ikke ligger rett ved siden av babyen, tror jeg. Og dessuten, jeg blir så FORBANNA av at folk må komme trekkende med påstand om svangerskapsdepresjon hvis noen ymter frampå om at det er tøft å være småbarnsforeldre. Det er faktisk lov å bli sliten, og folk må kunne akseptere at andre reagerer annerledes enn dem, uten å påstå at de er sytete og svangerskapsdeprimerte!
Har fire go`inger Skrevet 7. september 2010 #34 Skrevet 7. september 2010 Hei. Skjønner at det er uvant med lite søvn - stor overgang med førstemann. Men det høres nå ut som babyen din sover helt normalt for alderen. Vår baby (9måneder) våknet hver time fra hun var 3 til 8 måneder. Nå våkner hun "bare" tre ganger pr natt. Pappan har tatt over natten, for jeg har begynt på jobb. Vel, poenget mitt er, at du blir nok mer vant med det etterhvert. Vi har tre barn, og det blir lettere å forsone seg med lite søvn for hvert barn. Ikke for å virke moralistisk, men jeg synes det er rart at mannen din har fått sykmelding i et slikt tilfelle. Han kan jo neppe fylle sykdomsvilkåret i folketrygden. Vel, mener bare å si at dette neppe er riktig ytelse i en slik situasjon. Ønsker deg lykke til:) Og håper du kommer deg ovenpå
Gjest Ayreon Skrevet 7. september 2010 #35 Skrevet 7. september 2010 Hei! Jeg synes ikke dette handler om syting - såklart er det normalt at babyer sover urolig til tider, men når det går over en grense - så kan det jo hende at den lille babyen prøver å fortelle mamma noe? Min lille gutt er 4 mnd og ligger og vrenger og vrir på seg hele natten, og det blir verre og verre... Jeg tenker at NOE er det, og vil ikke bare la det være uten å prøve... så jeg tror enhver mamma må prøve seg frem, om det er på tide med fast føde, eller om det er låsninger som har satt seg igjen... jeg ammer og har nok, men vil nok gi mer mettende måltider og kvelden fra nå.. men i tillegg vil jeg ta en liten behandling hos kriopraktor hos henne som gjrde underverker for lillegutt når han hadde låsninger/kolikksmerter... selv om han ikke gir uttrukk for smerter, så sliter han med å ligge i ro, og jeg tror slike låsninger kan sette seg igjen og bli verre... om ikke krippraktor, prøv craniosacralterapeut eller akupunktur, fast føde og d som må til - enhver finner utav det!! Jeg hadde hørt litt på alle her jeg, og prøvd meg frem - d skal ihvertfall jeg.. ikke syting å prøve å finne utav hva som kan gjøre det bedre for barn og mor Lykke til!
Rufsitufsi Skrevet 7. september 2010 #36 Skrevet 7. september 2010 Angående knirkingen om natten: Jeg merker forskjell på min gutt i forhold til hva jeg har spist. Måtte raskt kutte melkeprodukter da det gav mye magesmerter hos den lille og mye skriking. Men, jeg merker at når jeg har spist nøtter så skriker han ikke, da lager han, vi kaller det "krestelyder" på min dialekt, lyder som om han har noe i halsen eller prøver veldig hardt å bæsje. Det høres ganske komisk ut igrunn, men han har det jo ikke godt... Han sover da selvfølgelig veldig urolig og jeg får ikke blund på øyet i det hele tatt! Jeg har selvfølgelig holdt meg unna nøtter siden vi oppdaget et mønster i dette. Mitt poeng: Kanskje det har noe å gjøre med hva du spiser? Det er iallfall verdt å teste ut! Nå når jeg etter hvert har funnet ut hva som er ja-mat og hva som er nei-mat, har jeg opplevd flere netter med både 5 og 6 timers søvn:-) Rekorden var natt til i går, da sov han 9 timer i strekk! Heldigvis gikk vi og la oss rett etterpå, så jeg fikk hele 8 timers søvn. MAGISK! Kjedelig å holde seg unna så mye god mat, men det er verdt det når du får en rolig baby og litt mer søvn. Gutten min er forøvrig 7 uker gammel.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. september 2010 #37 Skrevet 7. september 2010 4 timer sammenhengende søvn om natta for en såpass liten baby er jo bra det, slettes ikke uvanlig ihvertfall=) Men tenker siden hun sover så urolig på slutten av natta; kanskje hun har vondt i rygg/ nakke (KISS)? Ville tatt henne med til en manuellterapeut for å sjekke om hun har noen låsninger eller skjevheter som kanskje plager henne, det kan ihvertfall gjøre at de sover urolig og er utilpasse. Man.terapeuter er gratis, og krever ikke henvisning, så bare å ringe å bestille en time direkte; http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85 Verdt et forsøk ihvertfall=)
Trultemor73 Skrevet 7. september 2010 #38 Skrevet 7. september 2010 Gutten min er akkurat 5 mnd og våkner nå ca. med 1 1/2 times mellomrom gjennom hele natten for å bli ammet. Mange netter får jeg ikke mer en mellom 1-3 times søvn, da han er veldig urolig og ligger å småprater med seg selv. Har ei jente på 4 år som har halv barnehageplass og den eldste datteren min på 8 har ikke sfo plass. Det som sliter mest er at jeg har lite overskudd til barna de dagene jeg så og si ikke sover noen ting. Sover jeg mer en 5 timer i løpet av en natt er det rene luksusen. Til tider er jeg også ganske desperat etter søvn. Mannen min reiser tidlig på jobb og er ikke hjemme igjen før kl. 17.30 og han jobber også hver lørdag. Søndagene fortjener han å sove lenge, så jeg får bare holde ut. Har ammet de to andre barna mine om natten til de var 1 og 2 år gamle. Men jeg skjønner deg veldig godt. Lykke til. (NB. I kveld har jeg gitt gutten min MME, selv om jeg har nok melk. Kanskje han sover litt lengre) God natt.
Mamma til*2 jenter* Skrevet 8. september 2010 #39 Skrevet 8. september 2010 Et par tips til deg: Kjøp deg et SWADDELING BLANKET på nærmeste leketøysbutikk som selger Fisher Price utstyr. Teppet roer barnet på natten å gjør at de lettere finner roen igjen om de våkner uten å ville ha mat. ANBEFALES virkelig..Har 2 døtre som har sovet hele natten siden de var 3 uker pga dette teppet. Legg barnet ditt på et annet rom å ikke amm henne før du hører det er nødvendig. La henne gjerne ligge en stund for å se om hun sovner av seg selv. Om barnet ditt virker mer sulten enn normalt så går det ann å prøve å amme i søvne før hun/han våkner å se om du greier å amme på begge brystene midt på natten. Masse lykke til.. Håper det ordner seg.
Mamma til*2 jenter* Skrevet 8. september 2010 #40 Skrevet 8. september 2010 Du kan også begynne med grøt på kveldene siden hun har passert 4 mnd. begynn rett på 6 mnd grøt som er litt mer mettende enn 4 mnd grøt.
Celeste85 Skrevet 9. september 2010 Forfatter #41 Skrevet 9. september 2010 Tusen takk til dere som har kommet med gode ord, som forstår innlegget og som vil prøve å hjelpe og dele erfaringer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå