Gå til innhold

Jeg begynner å bli desperat og få panikk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på snart 4 måneder som ikke har sovet mer enn 4 timer sammenhengende på natta.

Den ene natta kan hun våkne kl 01.00 å vil ha pupp, mens andre ganger våkner hun 03.00.

Nå sovner hun ca kl 21 på kvelden og jeg prøver å vekke henne slik at hun får pupp litt før kl. 23. Noen ganger er hun så trøtt så hun tar bare en pupp.

Første soveøkt går ganske greit og hun sover stille og rolig, men etter hun har fått pupp første gang på natta begynner hun å vri og vrenge på seg og slik kan hun ligge i flere timer. Hun har ikke oppe øynene og våkner ikke helt, men sover VELDIG urolig. Jeg ligger da og venter på om hun skal sovne igjen eller om hun våkner.

Slik er det fram til kl. 09 på morran. Da kan hun ha fått pupp 3 ganger i løpet av natta...

Jeg sover vel maks 5 timer på natta og eg holder på å bli fullstendig gal.

Samboeren min har måtte sykemeldt seg slik at jeg får muligheten til å sove mer på dagen og at jeg kan gå å legge meg på sofaen fra 6 til 9 siden hun er verst når det gjelder å ligge urolig i den perioden.

Jeg håper dere forstår hva jeg mener og at jeg kan få tilbakemelding om det er noen andre som har det slik.

Jeg har blitt deprimert av hele greia og jeg gruer meg til å legge meg på kvelden. Det har blitt en ond sirkel, og jeg har startet samtaler med en psykiatrisk sykepleier.

Håper så inderlig at noen har gode råd å komme med så jeg kan være den opplagte og energifylte mamma`n som jeg så gjerne ønsker å være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har sikkert tenkt på det,men kan det være magetrøbbel som plager henne? Gutten min holder på sånn (han er riktignok bare 2 mnd), da er det gjerne noe promping og bæsjing på gang...

Skrevet

Min er bare 7 uker, men hun gjør akkurat det samme og har gjort det siden fødselen. Har fått inntrykk av at det er mange her som har urolige babyer som holder på slikt hele natta.

Min holder på med grynting og sparking og litt gråting i søvnet gjerne i 4 eller 5 timer i løpet av natta. Jeg får ikke sove men hun holder på. Spurt om å få mannen min hjemme for å hjelpe til litt så at jeg kunne sove, men ikk beskjed fra legen og helsesøster at det var helt normalt og at jeg måtte bare slutte å klage.

Skrevet

Det er sånn uansett. I flere timer...:(

Noen ganger hjelper det å legge henne helt inntil meg, men orker ikke det hele natta.

Skrevet

Hei!

Min lille knott (6 uker) er likedan. Han ligger å grynter og vrir seg store deler av natten.. Uff - så slitsomt for en trøtt mamma!

Jeg har faktisk begynt å gå å legge meg i et annet rom.. (vi har gjesterom med seng) og så kommer mannen og henter meg når det skal ammes. Han henter meg ikke før lillemann våkner skikkelig og begynner å gråte. Nå våkner ikke mannen for mindre heller da - den heldiggrisen ;o)

Det er helt nødvendig for at jeg skal fungere!

Håper det blir bedre for dere snart! Og oss!

Lykke til, klem fra DD.

Skrevet

Har du prøvd å sove på et annet rom, eller at den lille har fått eget rom? For er jo mulig at hun lukter melken din, og enten er så trøtt at hun ikke orker å si ifra at hun vil ha, og derfor bare ligger å vrir og vrenger seg, eller bare vil ha, men ikke sulten..

Må du vekke henne 23 for mat? Vi vekket vår baby på samme tid, og han sov dårlig resten av natten (mme-barn) Fikk da tips om å ikke vekke han for mat. Resultatet ble at han sov fra 9-04, tok ett par dager før han begynte med det da, så begynte han å sove lengre og lengre.. :) han trengte ikke kveldsmåltidet som vi vekket han for, og han sov mye bedre uten..

Skrevet

Siden det er unntakstilstand hjemme hos dere på grunn av søvn ville jeg prøvd å legge meg samtidig med henne hvis jeg var deg. Legg deg klokka 21 og vær litt mer uthvilt - så kan dere jo se an om søvnmønsteret endrer seg etter hvert og heller innføre normal døgnrytme siden. Ville heller ikke vekket for å mate.

Lykke til! :)

Skrevet

Jenta mi sover heller ikke særlig lenge, maks 5 timer sammenhengende. Synes ikke det er unormalt eller særlig tungt (enda hun er et flaskebarn og jeg alenemamma). Men så blunder vi ofte sammen på dagen, sover mens hun sover. Dessuten synes jeg hun er roligere om vi er ute på trilletur 1-2 ganger om dagen, da blir hun sliten gitt:) Dessuten kan det hjelpe med smokk om hun tar det? Det funker på min lille. Min lille er forresten også selskapssyk, så om jeg ikke har snakket nok til og med henne (og sunget og lekt) så sutrer hun helt til jeg tar meg mer tid til henne. Så lek og gåturer kan hjelpe. Råder deg til å legge deg sammen med henne om kvelden så du har mer energi på dagen (du har jo samboer til ryddinga og husarbeid, evt. han har barnet mens du gjør noe).

Og en ting til, er du sikker på at hun blir mett på kvelden og natten? Kan hjelpe med en flaske før hun legger seg. Min lille sov kun 2-3 timer med kun pupp, nå gir jeg nesten bare flaske og hun sover såå mye beder på dagen OG natten. Men er nok ikke lurt å gi flaske om natten hvis produksjonen din går ned, men på kvelden kan det funke bra.

Det jeg vil fram til er at det ikke er uoppnåelig å få nok søvn alene med baby også og håper det ordner seg for dere! Og at du blir mer motivert, for i denne situasjonen er det liksom ikke bare å si "slutt å deppe" eller noe. Depresjon er ikked å tulle med...

Skrevet

Hei, jeg har tre barn. Har erfaring både med fullamming, delt amming/mme og kun mme før de er 6 mnd.

Jeg vil virkelig anbefale deg utifra hvordan du beskriver dette å starte med å gi MME på kvelden. I svært mange tilfeller sover babyen bedre fordi mme metter mer. Det er virkelig ikke meningen at du skal bli psykisk syk og ofre så mye for å amme. Babyen din er 4 mnd, du har gjort en bra ammejobb til nå, og det skader ikke i det hele tatt å gi mme i tillegg til pupping. Antistoffene konsentreres, så selv med delt amming/mme går babyen i seg det den behøver av de viktige antistoffene.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har det likedan med min lille jente på 6 mnd. Hun sov veldig godt de to første mnd, men plutselig ville hun ikke sove godt lenger.

Legger seg mellom 18 og 19 og står opp mellom 06 og 07.

Våkner gjerne hver halvtime/time frem til jeg legger meg ca 21.

Da får hun pupp og sover til ca midnatt. Pupp igjen, sover til ca 03, pupp igjen, sover til ca 05 (noen ganger må hun ha en pupp da også, hjelper ikke det må vi stå opp for ikke å vekke storesøster)

I periodene mellom amming våkner hun 1-2 ganger for smokk, eller bare kaver litt, sover urolig. Så det blir ikke lange soveperiodene :(

Nå kjenner jeg at det virkelig gnager på psyken. Er ganske sliten nå, det verker konstant i nakken og skuldrene av anspenthet, og hodet føles alltid tungt og hovent. Søvnproblemer er virkelig slitsomt!

Det var slik med eldstejenta mi også. Men hun sov bedre når hun begynte på mme. Hun fikk puppenekt og foretrakk flaska rundt 4 mnd. Minstejenta vil ikke ha flaske, ikke mme heller, så her må jeg by på puppen. Hun får to grøtmåltider og frukt/grøntmos i løpet av dagen, men det hjelper tydeligvis ikke...

Skrevet

Å få sove lite er slitsomt i lengden! Har hatt det sånn her oxo i to mnd nå (mi er 5 mnd). Jeg ville prøvd med litt mme som noen foreslår her, men først av alt ville jeg ikke vekket henne kl 23 for å gi henne mat.... Hvorfor gjør du det?

Gi henne mat kl 21 som vanlig og så legger du deg samtdig (gjerne på et annet rom) og sover. Se når hun selv våkner, tro meg; du vil høre henne selv om du ligger i andre enden av huset! Jeg hører mi komme inn i huset med sin far når han tar henne på trilletur så jeg får sovet litt ;) Og det er ikke for at hun gråter eller klager; jeg hører henne pludre....

Skrevet

Dette høres ganske normalt ut synes jeg. Yngste her var sånn fram til ca 8 mnd, Sluttet ikke med nattmat før ved 10 mnd. Hun er nå over 1 år men er fremdeles litt urolig på natten inne i mellom. Noen barn er bare sånn. Trøsten er at det blir bedre. Det hjalp en del å legge på eget rom her, både for meg og henne.

Skrevet

Her var det ganske lik situasjon som hos deg da barnet nermet seg 4mnd. Han er MMEbarn. Jeg fikk råd om å begynne med kveldsgrøt, så en uke før han fylte 4 mnd ble det grøt og eget rom. Allerede første natt med litt grøt i magen var det stor bedring. Nå er han litt over 6mnd og sover sammenhengende fra kl 20.00 til 06.30. Jeg fikk beskjed om at det ikke var nok med mer volum melk, men at han nok trengte mer næring. Derfor grøt.

Lykke til, håper situasjonen bedrer seg-

Skrevet

Lillegutt her sov og sov de 3 første ukene, deretter begynte han å kave og kave på nettene. Grynting, sparking med føttene, snudde hodet fra side til side m.m. Men øynene igjen, så han sov tydeligvis på en måte likevel. Det gjorde imidlertid ikke jeg..

Jeg fikk tips om å gå til manuellterapeut med han, for å sjekke om han hadde vondt i rygg eller nakke. Det hadde jeg ikke tenkt på, jeg trodde det var magen han strevde med. Men jeg prøvde manuellterapeut. Og joda, en vond låsning nede i nakken. Allerede første natta etter behandling (tøying og "knekking" som tok maks 5 minutter) sov han 6 timer sammenhengende. Etter det har han stort sett sovet fra mellom 21 og 22 til 04 før han ammes, og sover igjen til mellom 6 og 8 (alt etter når storesøstera står opp og vekker oss). :) Vil VIRKELIG anbefale deg det, og best av alt; det er GRATIS!!!

Fortsatt får han tilbakefall med noen ukers mellomrom, ifølge manuellterapeuten fordi han vokser og låsningen da kommer tilbake. Men da knekker terapeuten det tilbake, så sover vi godt igjen. Nå er han 3 mnd, og jeg er utsovet og har det bra!!! :)

Skrevet

Det er så utrolig godt å få så mange tilbakemeldinger og gode råd.

Hun har sovet i Leandervugge på eget rom fra starten. Vuggen er bare 3 meter unna sengen så jeg hører alle lyder veldig godt.

Hun får mme ca kl 9 på kvelden og pupp ellers i døgnet men det hjelper ikke. Hun spiser som regel bare 75 ml.

Samboerer hjelper til så godt han kan med hus og matinnkjøp så der skorter det ikke på noe heldigvis.

Det med manuellterapeut skal jeg seriøst vurdere for hun har vært slik siden hun ble født.

Hun bruker som som hun til tider mister på natta og vil ha igjen så jeg står opp for å gi henne den.

I natt prøvde vi å legge en madrass på gulvet ved siden av dobbeltsengen med en dyne rundt slik at det ble lunt og godt. Hadde et tynt fleecepledd som laken, kosekluten og en varmeflaske ved siden av henne og tror du ikke jenta KNAPT har vridd og vrengt i natt!!!!!

Helt fantastisk. Tør nesten ikke tro på det så er veldig spent på hvordan natta kommer til å bli, men i hvert fall har dette roet henne betraktelig.

Men hun tar bare en og en pupp på natta så må fortsatt opp etter 1,5 er gått.

Det er mulig hun ikke blir ordentlig mett, men om 10 dager er hun 4 måneder og da skal jeg begynne med grøt!

Skrevet

Jeg har aldri ammet på natta... Jenta hadde aldri behov for nattmåltider.

Men hun sov urolig og våknet mye..

Vi kjøpte sengehimmel og myk sengekant, og da sov hun hele natta!

Ellers fikk jeg tips av ei veninne om å pumpe, og gi flaske på kvelden/natta. Da spiste hun mer. Mi har sovet hele natta fra hun var ca 1 mnd, og fikk flaske som siste måltid (mellom 23-01).

Skjønner at du blir desperat!

Skrevet

Du kan og prøve å gi henne litt sukkervann, det hjalp veldig på småen her :-)

Skrevet

Åhåy! Det var akkurat som om jeg leste om oss, bare at her er småen bare fem uker. Han har gryntet og vridd seg, og innimellom rett og slett vært lys våken fra første nattamming i ukesvis. Jeg holdt rett og slett på å bli sprø. Får sjelden sove på dagtid heller, så kjenner følelsen av å kjenne at man sakte går fra vettet. Man blir rett og slett deppa, og har konstant hodepine.

Jeg er så heldig å ha en mamma som er jordmor, og etter å ha hatt besøk av henne noen dager, kunne hun knekke koden til en rolig natt igjen. Ammeteknikken til småen hadde rett og slett blitt dårlig, noe jeg ikke hadde lagt for mye merke til. Man ammer jo gjerne et utall ganger i løpet av dagen, så det er vanskelig å være obs om teknikken sklir ut. Småen hadde begynt å ta brystknoppen skjevt, og med alt for lite grep, noe som resulterte i at han svelgte store mengder luft. Om jeg lyttet, kunne jeg høre at det sev inn luft mens han spiste. Vi måtte derfor legge oss i hardtrening, og finne litt nye grep for å få han til å ta brystet godt igjen. Det positive her var at vi kom godt inn i det igjen på bare en dag med litt veiledning fra ho mor. Og da opplevde jeg en rolig og fin natt igjen for første gang på år og dag. Småen våknet, puppet og sov, tre ganger sånn som før.

Mitt råd er derfor å få sjekket amme/flasketeknikken i tillegg til de andre gode rådene du har fått her. Selv om småen raper godt etter han har spist, vil han ikke få opp all luften dersom han sluker luft under hele måltidet. Resultatet er kronisk grynting og makking=umulig å sove for slitne foreldre!

Skrevet

Unnskyd meg, men dette er jo faktisk HEEELT normalt!!!! Ingen babyer er like.. Min første sov hele natten siden hun var tre mnd, mens min nr 2 som nå er 10 mnd våkner fortsatt både to og tre ganger for natten. Selvsakt kan du prøve ulike triks som mme og grøt osv, men dette er faktisk det største syte innlegget æ har lest på lenge... Du har tross alt en mann som hjelper deg i tillegg. Når æ var 5 mnd på vei med minsten skjedde det mest tragiske som kunne skje, mannen min omkom i en arbeids ulykke... Æ har ikke sovet ei heil natt på et og et halvt år... Sliten??? Ja, i perioder forferdelig sliten, men æ trøster mæ med at det bare er for en periode og barna blir større og ting går seg til...Dessuten så klarer man det man må klare!!! Synes du skal innfinne deg med at du kanskje rett og slett har fått en liten som ikke er av de enkleste. Da er det bare å bite tennene sammen og stå på. Sove når hun sover.... Å du som faktisk har en som kan avlaste deg ellers (som er sykemeldt!!!) Kan no ta igjen søvnen når den lille er våken også....

Din situasjon er ikke unik!!!! Du har det bedre enn de fleste faktisk!!!

Det er jammen ikke mange menn som sykemelder seg for at kjerringa får for lite søvn!!!

Når man får barn så får man faktisk fort erfare at man ikke klarer å være på energifylt og på topp hele tiden....

Skjerp deg og lykke til!!!!

NB: Er fødselsdepresjon noe kanskje????

Hilsen ei som ikke har sovet ei heil natt på snart to år!!!

Skrevet

Jeg skjønner at du blir sliten av dette! Jeg er ganske fersk i gamet selv, for jeg fødte for bare en time siden. Men det beste rådet mitt må være å legge deg ned for å sove på dagtid! Det er kjempeviktig og du må bare få det til mens vesla di sover på dagen. Da vil du merke at psyken og alt blir bedre.

Hørte et tips fra noen ang. oppvåkninger på natta. Babyer kan bli mer våkne når de kjenner mammalukta. Mamma = pupp nam nam. Derfor kan det være lurt at du ligger på den siden av sengen som er lengst borte fra babyen. Det er litt tidlig for babyen å ligge på eget rom.

Et par ml fenikkelte før amming kan virke beroligende på tarmene til babyene. Jeg har tenkt å prøve det på vesla mi, for ho ligger og presser og bråker omtrent hele natta i blant. Blir helt surrete selv inn i mellom.

Lykke til!

Skrevet

jussisuss:

Gå på et annet forum å snakk drit.

Ingen som gidder å høre på deg her.

Vi vil prøve å hjelpe hverandre og det vil tydeligvis ikke du!

Skrevet

Snakke drit????

Det er jo bare sannheten!!! At en baby på 4 mnd våkner hver 4 time er faktisk helt normalt... Å som nybakt mor så er det også HELT normalt og være sliten og ha litt manko på søvn... Det som IKKE er normalt derimot er å få mannen til å sykemelde seg for at man skal få sove.... Det er heller ikke "normalt" å bli SÅ deprimert.. ( Det er faktisk ikke helt utenkelig at denne unge mammaen faktisk kan ha en fødselsdepresjon uten å vite det???)

Det som derimot er vanlig når man hr en baby som e litt urolig, er å sove når den sover... Legge seg tidligere enn 23 hver kveld kanskje???

Eller at pappaen kan trille seg en tur etter jobb, så mamma kan slenge sæ nedpå litt....

Det er ikke alltid like klokt å "trøste" og "synes synn på".

Av og til trenger man faktisk å høre at sånn er det bare. Deal whit it!!!

Tror det er få foreldre som ikke har hatt mangel på søvn inni mellom..

Hvis hun er SÅ sliten fordi hun ikke får sove 8-10 timer om natten, så lurer jeg veldig på hvordan det vil gå med denne "stakkars" mammaen hvis babyen får ørebetennelse eller noe.... Da snakker vi LITE søvn...

Men som tidligere sakt.. SÅNN ER DET Å HA BARN!!!! Det blir bedre med tida!!!! Opp med hode i stedefor å fokusere så grådig på alt det triste og slitsomme.... Da blir det bare 1000 ganger mer slitsomt... Å da snakker æ av erfaring.

takk!

Skrevet

Jussisuss: Flott at du forteller sannheten!

Jeg trodde faktisk dette var et tulleinnlegg......

Situasjonen som blir beskrevet er jo helt vanlig, om ikke bedre enn hvordan mange andre har det.

Blir jo rimelig sjokkert når jeg leser at samboeren har sykmeldt seg for å handle mat (!) og avlaste, så du kan sove på kvelden.

Den som hadde vært så heldig....!

Her i huset er det 2 barn på 3 år og 2 mnd. Minstejenta sover maks 3- timer i strekk om natta. På dagen hyler hun HELE TIDEN (kolikk). Når eldstejenta kommer hjem fra barnehagen spiser vi middag (ikke jeg, jeg må amme eller rugge på mindstejenta) og leker litt med 3-åringen (det er da du sover), på kvelden er det mer rugging av mindstejenta til hun legger seg i senga ca 22, hun gråter til 24, sover til ca 03, amming, soving, ammin kl 06 - så er ny dag med hyling.

Som nevnt, det er faktisk sånn det er å ha barn. Trodde du at du skulle sove i 8 timer etter du fikk en baby i hus?

Husk det blir bedre, helt sant, frem til da må du bare holde ut - sånn alle andre må!

Skrevet

Jeg må si meg enig med Jussijuss og Makkapakka, dette høres helt normalt ut ifht hva jeg observerer blant venner og slekt, selv var jeg som regel *heldig* og fikk 5-6 timers søvn før baby våknet da han var på den alderen. Min sover derimot veldig lite på dagtid, men sånn er det å ha små barn, uforutsigbart og slitsomt til tider, men det er jo verdt det, for vi elsker jo barna våre og om 5 år så kan vi kanskje se frem mot en hel natts søvn (såfremt vi ikke har fått nye babyer innen da hehe)

Skrevet

Oiooi!!! Jammen har du hendene fulle "Makkapakka"

Flink er du!!!! Kolikk er et helvete!!! Min datter på 5 fikk "KISS" pga forløsning med vakum... Så hun skrek også MASSE de første mnd, helt til æ oppdaget en cd som heter "IKKE GRÅT". Den må du få tak i!!

Det er en cd med masse ulike lyder som roer barnet... Funket her hvertfall ;) + at hun hadde 4 behandlinger hos kiropraktor. Etter det var hun helt fin!!! Håper det ikke er en langvarig kolikk! Vanligvis avtar det når de er 3 mnd....

Stå på Makkapakka.... Du er med på å gjøre oss småbarnsmødre stolte av den jobben vi gjør...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...