Gå til innhold

Noen med termin i 2011 som tenker på hjemmefødsel?

Anbefalte innlegg

Sjekk ut http://www.fodselifokus.no/hjemmejordmodre1.html

Der finner du en fylkesvis oversikt over jordmødre som tar hjemmefødsler. Du skal se det finnes en nærmere deg enn du tror? :-)

Lykke til!

Fortsetter under...

Til Tulla med to små. Kanskje du ikke leste melding min til deg?:)

Sv: Noen med termin i 2011 som tenker på hjemmefødsel? 22:57 14.09.2010

Ja, det var det jeg trodde :) Tok du i 2D eller 3D da?

Nei, det har virkelig ikke jeg skjønte heller, klarer ikke mase.. haha, ikke er jeg så bekymra heller, med tanke på at alt står bra til, men det hadde jo vært koselig å sett babyen flere ganger.. Men føler at jeg ikke trenger mer en ordinær ul og eventuelt i uke 37 vurderer 3D, men hm får tenke litt på det..

Ja, jeg går til privat jordmor også, fordi jeg ville ha akkurat DEN jordmora som tar hjemmefødsler. Helt fantastisk dame. Jeg er glad vi har de jordmørdene vi vil ha og har god kjemi med, for det er viktig. og ikke bare ha kanskje 3-4 forskjellig jordmørde i løpet av svangerskapet også når du kommer på sykehuset får du jo den som har vakt, og på slutten får du kanskje en annen jordmor igjen siden første jordmor er ferdig på vakt. Nei gå for hjemmefødsler vi som kan OG er trygge på oss selv at vi klarer det og føler at det er trygt for babyen.

Prinsessegull

Hei Prinsessegull!

Nei, jeg fikk ikke med meg meldingen din. Beklager! Tråden begynner å bli litt lang etterhvert, og så var det visst to nye innlegg, ikke bare det ene på slutten som jeg fikk med meg...

Da vi var til UL i uke 37 fikk vi se tulla vår både i 2D og 3D. Helt fantastisk! Er jo litt mer spesielt å se det i 3D da, for da får man liksom ansiktstrekk og sånt mye tydeligere. Mer som å se en ordentlig baby inni der, i stedet for bare den der svart/hvitt konturen. :-)

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har termin i 2011 og skal ha hjemmefødsel!

Ingen tvil! Det er ikke noe som er bedre for både meg, mannen og barnet.

Om noen av dere vakre kvinner ikke har sett den korte videoen "birth as we know it" på youtube, så anbefaler jeg det! Handler om hjemmefødsel, og hvor viktig det faktisk er å føde i omgivelser hvor man føler seg rolig og trygg.

Jeg er så glad vi kvinner har funnet tilbake styrken vår jeg!

Og at flere og flere velger å ta kontroll over sin egen kropp, sin egen fødsel!

Lys og kjærlighet til alle kvinner som skal føde hjemme!

For et kjærlighetsfult nick!

Minner meg om Mahatma Gandi sine ord: "Be the change you want to see in the world" De vakreste ord som er en sannhet.

Tusen takk for en fantastisk film du anbefalte!

Love & Light

• 1 måned senere...

Annonse

Ikke for å være negativ, men alle hjemmefødsler er ikke solskinnshistorier. Jeg har termin i august 2011, og skal ikke ha hjemmefødsel.

Første gangen jeg fødte, lå alt til rette for hjemmefødsel hvis vi hadde ønsket dette, men vi ønsket å føde på sykehus. Og takk og lov for det! En helt normal fødsel endte i et hastekeisersnitt, og takket være at vi var på sykehus fikk ikke sønnen vår varige mèn pga oksygenmangel.

Tenk over dette før du bestemmer deg for hjemmefødsel. Kan du leve med deg selv hvis det skulle skje noe under en hjemmefødsel. Tenk så godt vi har det i Norge som kan få lov til å føde på sykehus med den tryggheten dette medfører hvis noe uforutsett skulle skje!

Hei Sissel!

Jeg skjønner hvorfor du argumenterer som du gjør, men for å være helt ærlig tror jeg ikke noe du sier kan få meg til å ombestemme meg i fht hjemmefødsler iallfall... :-)

De fleste av oss som velger å føde hjemme har en eller flere problemfrie fødsler bak oss, og for mitt eget vedkommende så har jeg veldig lette fødsler.

Jeg har for så vidt ikke noe imot det norske helsevesenet, men jeg har to bekjente som har mistet sine nyfødte på sykehuset. Den ene i en sykehusinfeksjon, og den andre pga av en sykehustabbe. Det ville ikke skjedd om de fødte hjemme, for å snu diskusjonen litt på hodet.

Den første fødselen min skjedde på sykehus, og det jeg i grunnen husker best fra den opplevelsen, er følelsen av å hele tiden bli avbrutt i "arbeidet" mitt, fordi jordmor kom og kontrollerte meg bare når det passet henne og hun hadde tid, og ikke når det passet meg. I tillegg følte jeg irritasjon over at jeg måtte underkaste meg sykehusets rutiner og ble fratatt så mye av muligheten til å lytte til kroppens signaler og ta de valg jeg mente var riktigst for meg.

Under en hjemmefødsel er jordmor til stede og 100% tilgjengelig bare for deg, når du måtte ønske. På den måten kan eventuelle abnormaliteter oppdages mye tidligere enn om jordmor bare dropper innom innimellom, slik som på sykehuset. Og er hjemmejordmor bare i nærheten av å være usikker på om alt er 100% som det skal være, så åker du inn på sykehuset med en gang.

Jeg kjenner og stoler på kroppen og instinktene mine, og jeg kjenner og stoler på jordmora mi. På den måten kan jeg konsentrere meg om å føde barnet mitt, og jeg føler at det er MYE tryggere både for meg og barnet mitt at jeg føder hjemme.

:-)

Har bestemt meg for å føde hjemme denne gangen, venter mitt tredje barn i mai. Var litt nervøs for å ta det opp med jordmor da jeg var på kontroll der, men hun var veldig positiv, og satte meg i kontakt med jordmor som bistår ved hjemmefødsler. Må si jeg er veldig lettet og glad nå, føler meg mye roligere når jeg vet det skal skje hjemme, og ikke lure på når vi skal dra på sykehuset, og om vi rekker fram i tide! Gleder meg faktisk til denne fødselen!

Jeg har å tenkt å føde hjemme,hvis det går. Har ikke sjekka morkakas plassering enda. Dette er nr tre og første hjemme:)) Men det er ikke krise hvis det ikke går heller. Men tror det passer meg mye bedre.Så får vi se.

• 3 uker senere...

Hei!!

Jeg fødte en gutt hjemme i februar!! Som førstegangsfødende visste jeg jo ikke hva jeg gikk inn til! Men for meg føltes det mye mer "trygt" hjemme - og det er det beste valget jeg noensinne har tatt!!

Gutten veide 4,6 kg og var 55 cm lang, men alt gikk kjempe bra!! Ingen rifter eller noe... Det var en koselig og intim opplevelse!

Nå er jeg gravid med termin i juli - og planlegger selvfølgelig å føde hjemme igjen!!! Gleder meg allerede!!!

Så herlig å høre, sonderskov! Håper du får en like fin fødsel denne gang som sist!

Jeg vagger rundt i uke 35 nå, og går i grunnen bare og venter på hjemmefødsel nr 2! Gleder meg!

• 6 måneder senere...

Hei hei :) slenger meg på her jeg, jeg har planlagt hjemmefødsel og har termin i oktober, gleder meg kjempe mye til å få føde hjemme :) Fint å lese att det er flere som velger dette alternativert og synest forferdelig synd på de som faktisk ikke har dette valget..

Annonse

Hjemmefødsel høres flott ut. Leste selv hjemmefødsel-bloggen, og er overbevist. Men jeg må overbevise min mann ;) Er ikke gravid nå, men håper virkelig jeg kan få føde mitt neste barn hjemme. Jeg har tro på meg selv og min egen kropp!!

• 3 måneder senere...

Hei. Jeg har termin i april og vurderer hjemmefødsel. Bor ca 15 min med bil unna sykehuset og har jordmor og lege rett i nærheten så regner med at det går helt fint. Syns riktignok det er litt skummelt og, men skal inn å snakke med jordmoren om det. Er alene med en gutt på 8 som må være med eventuellt. Dere som har flere: noen anbefalninger her? Har to gode venninner som skal hjelpe meg og mamma kommer for å ta seg av gutten min. Jordmor er litt skeptisk til at han må være tilstede... hva tenker dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...