Gå til innhold

Noen med termin i 2011 som tenker på hjemmefødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har selv termin i mars 2011, og er bare SÅ klar for å føde hjemme for andre gang! Håper virkelig alt er i orden denne gangen også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende! Er fremdeles i alle fall et par sept/okt-10 damer her, men vet ikke om 2011-damene helt har rukket inn her enda???

Skrevet

Hei :)

Joda. Er førstegangs å skal ha hjemmefødsel, vært hos jordmorden og gleder oss supermasse! Har termin 26 mars. Nå var dette planlagt så vi viste at vi ville ha hjemmefødsel før vi ble gravide. Hjemmefødsel.no var siden jeg ble frelst over! Spurte faktisk jordmoren om Samboeren kunne ta imot vår lille baby og det kunne han, (mens hun er det å hjelper til selvføgelig) Så det blir superstas :D

Skrevet

Hei!

Blir forhåpentligvis ikke 2011;) Jeg har termin i midten av desember, og planlegger hjemmefødsel igjen. Begge mine to andre barn har også blitt født hjemme, så du som skal ha førstemann hjemme har min fulle støtte.

Ønsker dere "nykommere" velkommen, tror ikke vi er så veldig mange aktive på denne debatten, så det er flott at det melder seg flere.

Skrevet

Er "min" jordmor også - og her skal også mannen ta imot om jeg klarer å slippe taket i ham ;)

Skrevet

hun er og min jordmor og vi skal ha nå om/innen en mnd. gleer oss:) nr 3 men første hjemme

Skrevet

Så moro at jeg ikke er helt alene om å føde hjemme!

Fatter ikke at ikke flere gjør det! Føler meg iallfall mye tryggere hjemme, både mht til babyen og meg selv, og så er jo jordmor tilgjengelig HELE tiden og ikke bare nå og da når hun har tid, sånn som på sykehuset!

Skrevet

Veldig godt å høre at det er flere med hjemmefødsel. Vi får bli litt mer aktivie så vi kan spørre å gi hverandre råd :) Ja, må si det er deilig å kunne ha jordmorda gjennom hele svangerskapet og fødselen. Hun er fantastisk så jeg kunne ikke hatt det bedre :)

Det er godt å høre at det er noen som ikke syntes jeg er spør som skal ta hjemmefødsel fordi jeg er førstegangs. De fleste sier at jeg ikke vet hva jeg går til, eller at jeg er tøff. Men jeg må si etter alt jeg har hørt, og studert om dette tema, så må jeg si at de som føder på sykehuset er da mye tøffere. Jeg føler meg 100% trygg og gleder meg til fødsel og forberer meg på at det kommer til å bli tøft men jeg har et støtte apperat rundt meg som er fantastiske. Levendelys demped belysning, fødebasseng, en pappa som er kjærlig og en jordmor som er 100% tilstedet. Jeg må si at min største frykt gjennom denne graviditeten er at det oppstår en eller annen form for komplikasjon og at jeg må føde på sykehus. For det skremmer meg virkelig. Noen fler som tenker det samme?

Wow, detble litt langt innlegg, beklager men mye på hjertet :)

Skrevet

Jeg tenkte akkurat som deg Prinsessegull, min eneste frykt var at noe skulle oppstå slik at jeg måtte føde på sykehus. Heldigvis gikk alt veldig bra og lillebror ble født hjemme. Jeg har ikke angret et sekund, det ble en fantastisk opplevelse :) Lykke til!

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, Prinsessegull. OK, de har rett i at du ikke vet hva du går til som førstegangs - men jeg er jammen ikke sikker på hva jeg går til som tredjegangs heller ;) Hver fødsel er forskjellig, og alle kvinner er forskjellige. Og de som velger hjemmefødsel har satt seg inn i hva fødsel er, og jeg tror man ved det vet MER om hva man går til enn om du har hatt en "pitocin-lystgass-og-epidural-fødsel" på sykehus...

Du vet allerede at trygghet rundt deg og ro, og ikke minst det å jobbe MED kroppen og det som skjer er gunstig i forhold til fødsel, og du har en jordmor og en mann som kan hjelpe deg med det. Sammen med din kunnskap om trygg og naturlig fødsel er jeg helt sikker på at du kommer til å få en flott opplevelse. Og jeg er også sikker på at du vet mer hva du går til en de som så kjekt sier at du ikke gjør det ;)

Jeg er ikke redd for å måtte føde på sykehus heller, den redselen er borte, Jeg har laget et fødebrev, jeg er bevisst mine ønsker, mannen min er parat til å kjempe for det jeg synes er viktig, beskytte meg mot unødvendige intervensjoner - jeg er parat til å føde hvor det skal være. Idealet er hjemme, omgitt av de jeg har valgt. Men jeg skal klare å få til en "hjemmefødselssituasjon" på sykehuset også om jeg må. Og er det kriser/komplikasjoner som gjør at jeg må overflyttes, ja da er jeg lykkelig for at vi har et bra helsevesen som kan hjelpe meg gjennom en ikke helt normal og naturlig fødsel ;) Men det er interessant at tanken om hjemmefødsel er trygg, og at en evt. sykehusfødsel skremmer oss.

Jeg er også helt enig med deg at jeg synes de som velger sykehusfødsel er de som er "tøffe". For meg er valget om hjemmefødsel ikke tatt ut fra forutsetningen om at det er "trygt nok" til at at jeg vil gjøre det, men ut fra en overbevisning om at det er det tryggeste for både babyen og meg. Jeg har stor respekt for de som tar et reflektert valg (altså vet minst det jeg vet om hjemmefødsel og naturlig fødsel) om sykehusfødsel, og så synes jeg synd på de som ikke vet om andre alternativer enn å føde på sykehus, fordi de ikke kan, vil eller gidder å se etter andre løsninger. Og så klart er det kjempetrist at ikke alle har tilbudet.

Skrevet

fjummsi *med nr. tre i magen* : Det er en fornøyelse å lese det du skriver! Det varmer virkelig i hjertet. Du skriver at du har laget et fødebrev, er det et vanelig ark der hvor du skriver inn alt det du ønsker hvis du blir overført på sykehuset. Eller så har jeg hørt om ønskebrev (om det er et annet brev?) Jeg har selv skrevet ned sammen med mannen min om hvordan vi vil ha fødselen så sant det går ann hvis det ender opp på sykehuset. Jeg har også hørt vi kan sende det brevet til sykehuset. Men så tenker jeg: Alle de som er på vakt "gidder" vel ikke lese det eller så kanskje de roter i papirene så arket mitt ikke kommer frem den dagen jeg skal føde. Så jeg har en plan, at når det nærmerer seg termin så har vi flere kopier av fødebrevet og samboer kan "dele de ut" de som har ansvaret den dagen. Og evt å henge et på døra der hvor jeg ligger.

Det kan høres litt rart, ut men har virkelig tenkt mye på det her! Jeg vil gjerne høre hva dere syntes og eventuelt andre råd/ tips man kan gjøre for å bli hørt.. Og et spørsmål til.. Jeg har hørt at på sykehuset (hvis man kan føde normalt) at man kun kan føde i liggestilling fordi jordmor ikke kan eller ikke er villig til å ta imot barnet i andre stillinger. Er dette sant? For det er også en av mine redsler.

Jeg ser for meg en hjemmefødsel, men jeg må forberede meg litt og fjerne frykten hvis det ender opp på sykehuset.

Igjen fjummsi *med nr. tre i magen* det er godt å høre dine fantastiske ord om hjemmefødselen. Tusen takk for at du deler med oss :)

Skrevet

Det høres ut som om du har tenkt virkelig nøye gjennom dette, Prinsessegull! Jeg er virkelig imponert!

Jeg aner ikke om det er sånn at man må ligge på ryggen på alle sykehus, men jeg satt iallfall halvveis oppreist i senga på sykehuset da jeg fødte førstemann. Men det var på en alternativ fødestue, sånn at det skulle være mest mulig naturlig og som hjemme. For meg var det den naturligste stillingen akkurat da.

Da jeg fødte andremann hjemme, lå jeg imidlertid på kne på gulvet på badet (selv om det ikke var det jeg hadde planlagt på forhånd, hehe) og det fungerte kjempefint det også!

Ellers må jeg innrømme at jeg ikke skrev noe fødebrev da jeg fødte sist. Det falt meg rett og slett ikke inn at jeg kunne havne på sykehus... Tror nok ikke jeg kommer til å gjøre det denne gang heller, men kanskje jeg skal informere min kjære husbond om hvordan jeg vil ha det om vi er så uheldige å havne på sykehus denne gang. Han er ganske overbevisende og sta når han først har satt seg noe i hodet, så jeg regner med at det er vel så bra som et fødebrev. Hehe.

Når har du termin da? Mulig du har nevnt det tidligere, men jeg husker det iallfall ikke akkurat nå. :-)

Ønsker deg uansett utrolig masse lykke til med hjemmefødselen, og har du spørsmål du lurer på, er vi tydeligvis noen her med litt erfaring fra tidligere. ;-)

Og til slutt, om du ikke allerede har lest dem (men det har du sikkert), "Naturlig fødsel" av Val Clarke og "Fødsel uden smerte" av Pierre Vellay, er nærmest uunnværlige! :-)

Skrevet

Så nå at du har termin 26. mars, Prinsessegull! :-) Tre uker etter meg. :-)

Skrevet

Så koslig at du deler litt erfaringer Tulla med to små! Tusen takk, Du får ha så masse lykke til du også. Er forsatt ganske lenge til jeg har termin, men vi gleder oss som bare det :)

Jeg får bare bestemme meg at jeg får en herlig hjemmefødsel :) Det er bare at jeg har hørt at det er litt mer risiko å havne på sykehuset når man er førstegangs. Men jeg roer meg ned når jeg visualiserer hjemmefødselen :)

først og fremst gleder vi oss til første ultralyd også det å kunne kjenne sparke til lillegull <3 Det er så mye å glede seg til :) Har vært ekstremt spykvalm og trøtt og nå som jeg er over 12 uker er kvalmen så og si borte og energien kommer snikene tilbake så livet er himmelsk. Deilig å endelig kunne tenke litt mer på baby da det ikke har vært så akutelt før med tanke på hvor dårlig jeg var :)

Når har du termin da Tulla med to små?

Skrevet

Åja, termin i Mars du også! Så spennende! Da håper jeg vi kan forsette å holde kontakten fremover :)

Skrevet

Hadde vært trivelig å følge deg framover ja! Alltid spennende å høre hvordan det går med andre hjemmefødende!

Vi hadde en sen ultralyd i slutten av uke 37 forrige gang, og det syns jeg var veldig betryggende. Greit å se at alt er i orden så nær termin, at babyen ligger rett, og at navlestrengen og morkaka er der de skal være.

- Så det kan jeg anbefale når den tid kommer. Da vet du jo også om du får hjemmefødsel eller ikke - at alt er ok og sånn mener jeg, men hodet ned og rumpa opp, bl.a. :-)

Skrevet

Ja, det er veldig spennende :)

Det hadde jeg ikke tenkt over, det syntes jeg var strålende smart! Hvordan fikk du til ultralyd så sent? tok du privat? (Vi bor på landet, så man får ikke ultralyd her så sant det ikke er noe nødvending. ) Dette er jo nødvendig for meg, men kanskje ikke for dem ;)

Tusen takk for verdens beste anbefaling :) Nå ble jeg glad :)

Skrevet

Prinsessegull, jeg ser at du er bekymret over at det er økt risiko for å bli flyttet til sykehuset siden du er førstegangsfødende.

Jeg kjenner et par stykker som har opplevd det, hovedsakelig fordi fødselen kan ta litt lengre tid første gang, ikke fordi det er farligere.

Imidlertid har de alle sagt at fødselen likevel ble en fin opplevelse. For det første var de hjemme lengre enn de ellers ville vært. For det andre var hjemmejordmor med dem inn på sykehuset og tok i mot barnet der. Nettopp dette at man har en kjent jordmor er en viktig del av hjemmefødselen, synes jeg.Imidlertid er det jo sånn at de fleste som starter hjemme, fullfører hjemme. Tror jeg har hørt et tall om at det er en av ti som blir flyttet eller noe sånt. Så oddsene dine er gode;).

Skrevet

Det kalles vel både ønskebrev og fødebrev, og vi planlegger å ta det med i tilfelle jeg må på sykehus. Kommer til å be de som har med meg å gjøre om å lese det (om de rekker), og mannen er informert og kan "forsvare" meg om de ikke rekker å lese det.

Ingen kan tvinge deg til å føde på ryggen! Jeg vet mange "prøver seg" med å si at det er den eneste måten de har god nok kontroll på og at det forhindrer revning, men det er ikke sant. Du bestemmer, bare stå på ditt ;)

Jeg må bare tipse om fødebrevet på www.heibaby.no/blogg (ligger link helt øverst).

Skrevet

Hei igjen Prinsessegull!

Joda, vi tok privat UL i uke 37. Ikke noe man får gratis her vi bor heller. ;-) Aner ikke hvordan mange klarer å få til flere gratis UL i løpet av et svangerskap, men jeg får meg liksom ikke til å mase for mye, så jeg ordner det heller selv...

Går forøvrig til privat jordmor også, men det er fordi jeg vil ha akkurat DEN jordmora, og fordi hun tar hjemmefødsler. :-)

Skrevet

Tusen takk nellen. Det var virkelig betryggende ord å høre :) Tuusen takk. Jeg må virkelig si jeg syntes hjemmefødsel siden er så betryggene å gå til, mere hm. hva skal jeg si uten å såre noen, men dere er så ekte å bryr dere virkelig! Så jeg syntes dere alle er virkelig helt fantastiske med gode tips og god støtte! :)

Skrevet

Ja, det var det jeg trodde :) Tok du i 2D eller 3D da?

Nei, det har virkelig ikke jeg skjønte heller, klarer ikke mase.. haha, ikke er jeg så bekymra heller, med tanke på at alt står bra til, men det hadde jo vært koselig å sett babyen flere ganger.. Men føler at jeg ikke trenger mer en ordinær ul og eventuelt i uke 37 vurderer 3D, men hm får tenke litt på det..

Ja, jeg går til privat jordmor også, fordi jeg ville ha akkurat DEN jordmora som tar hjemmefødsler. Helt fantastisk dame. Jeg er glad vi har de jordmørdene vi vil ha og har god kjemi med, for det er viktig. og ikke bare ha kanskje 3-4 forskjellig jordmørde i løpet av svangerskapet også når du kommer på sykehuset får du jo den som har vakt, og på slutten får du kanskje en annen jordmor igjen siden første jordmor er ferdig på vakt. Nei gå for hjemmefødsler vi som kan OG er trygge på oss selv at vi klarer det og føler at det er trygt for babyen.

Skrevet

Det gjør det ja. Tusen takk. Det var et helt himmelsk fødebrev å lese, det ga meg mye inspirasjon, Tusen takk for linken!

Ja, mannen min forsvarer meg også, så det er godt å ha han :) Wow, åh jeg må si det var så betryggene å lese det fødebrevet! Ja, når vi føder er vi rett og slett gudommlige kvinner! jeg må si jeg gleder meg mer og mer til å føde når jeg får så gode tips og råd, jeg blir mer tryggere på alt rundt! Føler meg kraftfull. Nå er det lenge til, men det er deilig å forberede seg. Det er så mange tanker rundt så masse.

Skrevet

Hei:) Vi venter baby i april 2011, og har veldig lyst til å føde hjemme! Men dessverre så ser det ut til at det ikke kan gå da vi bor på landet og her mest sannsynlig ikke er jordmor ved nærmeste sykehus som tar på seg hjemmefødsel. Det var iallfall det hun sa hun jordmoren jeg går til kontroll hos....og hun bor egentlig så langt unna at det ville være vanskelig for henne også å stille opp ved en hjemmefødsel..:( Syns dette er veldig trist da. Dette er mitt 4.barn..sambo har 2 fra før...så jeg har jo liksom født før og vet åssen det er. Har hatt 3fine fødselsopplevelser også der den ene ble født før vi rakk frem til sykehuset... Men jeg har ikke gitt heeeeeeeelt opp håpet om hjemmefødsel enda. Skal på tidlig UL ..venter på innkalling..og tenkte å spørre på sykehuset da åssen de stiller seg til hjemmefødsel:)

Skrevet

Hei :)

Så spennede, Gratulerer :)

Jeg vil bare si at vi bor også på landet, og jordmorden vår har 3 timers reise vei (2,5 hvis hun kjører fort) Og eneste kritere hun hadde, var at jeg følte at det var trygg. det er ca 2 timer til sykehuset herifra. Nå skal det sies at jeg er førstegangs og at man gjerne har lenger fødsel en flergangs. Så sant du ikke har hatt styrt fødsel eller kompliserte fødesel/svangerskap ville jeg forhørt meg med en jordmord som tar hjemmefødsel (nærmeste hjemmfødsel-jordmor). :)

Ønsker deg lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...